Skip to main content

חדשות

סיכום ביקור משלחת "נגישות ישראל" בוועידת ZERO PROJECT שהתקיימה בוינה

קטגוריה: חדשות העמותה

כ-550 משתתפים מכ-100 מדינות בעולם הגיעו לוועידת Project

Zero שהסתיימה בוינה ב 12.2. המשתתפים עברו דרך שביל ההתנסות החוויתי של העמותה – המאפשר לאנשים ללא מוגבלות לחוש מהי מוגבלות, ונחשפו לאתגרים ולהישגים העומדים בדרכה של ישראל להפוך לנגישה ומשלבת.

בנוסף ערכה עמותת נגישות ישראל 'ארוחת חושים' ל-20 דיפלומטים ממוסדות האו"ם וממדינות שונות – כשנציגי העמותה מציגים, על פי קונספט ייחודי שפותח על ידי העמותה ומופעל בפני מגוון קהלים בארץ ובעולם. שגרירת ישראל בווינה טליה לדור – פרשר וצוות שגרירות ישראל היו המארחים של ארוחה זו ומנחת הערב הייתה מנכ"לית העמותה – עו"ד מיכל רימון

 

'ארוחת חושים' לדיפלומטים

 

למי שאינו מכיר, ארוחת חושים היא חוויה יוצאת דופן, חוויה של רגש המבוססת על התנסות אישית וקרובה עם אובדן חושים/מגבלה. הדיפלומטים חוו חוויה מטלטלת: הם נכנסו אל החדר בו התקיימה הארוחה – מכוסי עיניים, כאשר ידם נמצאת על הכתף של האדם שנמצא לפניהם, התיישבו במקומם ורק אז התפנו להכיר את השולחן ואת הכלים שמולם מבלי לראות, כך גם עברו טעימה עיוורת של יין והוגשה להם המנה הראשונה, וכוסות השתייה. במנה העיקרית הם התבקשו לעטות כפפות ענק שהגבילו את תנועותיהם והקשו עליהם לחתוך את הסטייק, או לאחוז בכלי הסכו"ם. את המנה האחרונה הדיפלומטים בחרו מבין מספר חלופות שהוצעו להם ע"י צוות המלצרים – כשאוזניהם מכוסות ומגבילות את השמיעה. מלבד החוויה הגסטרונומית, מטרתה של ארוחת החושים היא לקדם את המודעות לנושא הנגישות ולהבין, ולו לרגע, את עולמם של אנשים עם מוגבלות שרוצים לחוות הכל, בדיוק כמו אנשים שאין להם מוגבלות. 

 

המשתתפים בארוחת החושים אוכלים עם כיסוי על עיניהם  תמונה: המשתתפים בארוחת החושים אוכלים עם כיסוי על עיניהם

 

נציגי עמותת נגישות ישראל, בהם אנשים עם מוגבלויות, ליוו את הארוחה בהסברים מרתקים ובתובנות – רציניות וגם משעשעות – על ההתנסות של המשתתפים.

 

המשתתפים בארוחה שיתפו פעולה וניכר היה שהחוויה מטלטלת ומשמעותית עבורם. לאורך הערב המשתתפים העלו בעצמם סיפורים אישיים על ההתמודדות שלהם עם חוסר הנגישות בארצם ושאבו הרבה כוח וטיפים מנציגי העמותה שחלקו את סיפוריהם במהלך הארוחה. השגריר מקפריסין הגדיל לעשות כשבשלב מוקדם של הערב כבר הפנה שאלה לנציגי העמותה – "שכנעתם אותי! מה אני יכול לעשות כדי לסייע לכם ובכלל?". בארוחה השתתף גם חבר פרלמנט אוסטרי המתנייד בכיסא גלגלים ומתמודד עם מגבלה בידיו – בסוף הארוחה אמר לנציגי העמותה שהדהים אותו שהעמותה הצליחה בארוחה לגרום לכך שכל המשתתפים מאזינים בשקיקה לדברים שנאמרים, משתפים פעולה ואפילו נהנים מנושא לא פשוט זה – "הצלחתם להעביר נושא לא פשוט בצורה מהנה, מרגשת ומאירת עיניים!". הארוחה שתוכננה להמשך כשעה וחצי נמשכה הרבה מעבר לכך ואחרי כשלוש שעות אחרוני האורחים עוד סרבו לעזוב והמשיכו לשאול שאלות ולהתעניין בנעשה בישראל ובכלל בנושא נגישות.

 

תמונה: המשתתפים בארוחת החושים אוכלים עם כפפות קשיחות על ידיהם  תמונה: משתתפת בארוחת החושים יושבת עם אוזניות אוטמות על אוזניה

תמונה: משתתף בארוחת החושים שותה יין עם כפפות קשיחות על ידיו  תמונה: משתתף בארוחת החושים שותה יין עם כפפות קשיחות על ידיו

 

 

ישראל מראה לעולם נגישות מהי

The Zero Project הוא כנס חד-שנתי ביוזמת קרן ESSEL – המהווה פלטפורמה בינלאומית לחידושים וטכנולוגיות המסייעות לשיפור איכות חייהם של אנשים עם מוגבלות. בכנס נפגשים מאות מומחים מכל העולם בתחומי נגישות וטכנולוגיות מתקדמות במטרה לשתף מידע, לדיונים משותפים, העלאת רעיונות והתעדכנות בחידושים ובאיכות חייהם של אנשים עם מוגבלות בארצות אחרות. בכל שנה הוועידה מתמקדת במחקר על נושא מסוים מאמנת האו"ם בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות ומפרסמים דו"ח בנושא זה. השנה הוועידה עסקה בחינוך ובנגישות דיגיטלית והשתתפו בה כ-550 איש מכ-100 מדינות והכל כדי להשיג מטרת-על אחת: עולם ללא מחסומים.

שר-אל אורן אוחנה, מתורגמן לשפת הסימנים, מנהל ומייסד מחלקת "תעביר את זה הלאה בשפת הסימנים" בעמותת 'נגישות ישראל' נבחר מבין מאות מומחי נגישות ברחבי העולם להרצות בפאנל מיוחד בכנס ולהציג את הפרויקט הייחודי, במסגרתו למדו אלפי ישראלים את שפת הסימנים הישראלית (שס"י), וגם לימדו אחרים אחריהם, במטרה להעביר את הרעיון ובשורת הנגישות השפתית הלאה למדינות נוספות ובכך להביא לשינוי חייהם של אנשים חירשים וכבדי שמיעה ברחבי העולם. במהלך הכנס כבר פנו לנציגי העמותה גורמים מקמבודיה ומקניה שביקשו לבחון שילוב תעביר את זה הלאה בשפת הסימנים באותן ארצות.

האדריכלית שגית חקלאי, זוכת פרס נגישות ישראל 2015 ע"ש שמחה לוסטיג ז"ל , על הנגשה למופת של מוזיאון ה'לונדע' בבאר שבע, ממשה את הפרס שזיכה אותה בביקור בוועידה זו.

 

תמונה: שני משתתפים עוברים מסלול מכשולים על כיסא גלגלים בשביל הנגישות  תמונה: שני משתתפים מתנסים בהליכה עיוורת עם כיסוי עיניים ומקל נחייה

 

במהלך הכנס נפגשו נציגי העמותה עם אישים נכבדים מהעולם :

  • הנסיך הירדני HRH Prince -Mired Raad Zeid AL-Hussein. במסגרת השיחה הציגו הצדדים את עיקרי מצב הנגישות בארצם. נציגי העמותה הציעו לנסיך הירדני שת"פ במיוחד בנושא נגישות חברתית במערכת החינוך. הנסיך הוזמן על ידי העמותה לוועידת נגישות ישראל ה-4 בסימן תיירות, תחבורה תרבות ופנאי.
  • הנסיכה הסעודית Princess Merza haian merza שבירכה על ההזדמנות ליצור קשרים ולקדם שילוב גלובאלי של אנשים עם מוגבלות המתמודדים עם אותן סטיגמות וקשיים ללא הבדלי דת גזע מין וכיוב'.
  • דיוויד קאפוזי, ראש ה-ACCESS BOARD האמריקאי שהתרשם מהחקיקה הישראלית בנושאי נגישות וביקש ללמוד עוד על מספר נושאים שנמצאים כעת בתהליכי בחינה בארה"ב.
  • השגריר צ'ריבוגה (LUIS GALLEGOS CHIRIBOGA) אחד מהמובילים של כנס HABITAT III שייערך בחסות האו"ם בקיטו אקוודור באוקטובר 2016 ויכלול מושבים בנושא נגישות אורבאנית – ששמח על היוזמה וההשתתפות הישראלית בכנס והביע תקווה שנוכל להמשיך לתרום גם באוקטובר הקרוב. ועוד.

 

תמונה: משתתף עם אוזניות אוטמות המדמות מוגבלות בשמיעה, עוטה כפפות קשיחות המדמות מוגבלות בידיים  תמונה: משתתפת מתנסה בציור גרפיטי באמצעות הפה

 

עו"ד מיכל רימון, מנכ"לית עמותת נגישות ישראל וחברת המשלחת הסבירה: "בעוד יש למדינת ישראל עוד דרך ארוכה לעשות עד שתושג נגישות מלאה לכל סוגי המוגבלויות, כבר היום לחברה האזרחית בישראל בכלל ולנגישות ישראל בפרט יש במה להתגאות ואנו שמחים להרים את הכפפה ולסייע לקידום נושאים חשובים אלה ברמה הגלובאלית, לקידום ישראל כמדינה מונגשת, באור חיובי, אנושי ובאופן חוויתי".

בפרידה ממר מרטין אסל, מייסד ה

Zero Project , ציינו רני בנימיני, מייסד משותף וגזבר העמותה, ועו"ד מיכל רימון, מנכ"לית העמותה, שכנס ה- Zero Project לא רק שתרם מקצועית באופן משמעותי לבאי הכנס אלא גם הצליח להביא לקשרים, דיאלוגים ושיתופי פעולה שדיפלומטיה רגילה מתקשה להשיג. במהלך הסיכום הבענו את הערכתנו הרבה על ההזדמנות שניתנה לנו לתרום את חלקנו להצלחת הכנס.

 

תודות

זה המקום להודות לד"ר מייקל פמבק וקרן אסל, ובראשה מרטין אסל, שתמכו בהבאת המשלחת של העמותה לכנס בוינה וכן לחברת טלדור – USER1ST ולחברת אייל ציפויים נותני החסות למשלחת, שאפשרו לנו לייצג את העמותה ואת המדינה בצורה הטובה ביותר.

כמו כן, ברצוננו להודות למשרד החוץ הישראלי על הסיוע להוצאת המשלחת, ולחברת מהלב, חברת מליסטון, עמותת מילבת, קיסר מחשבים, ופרופסור אמיר עמדי וצוותו מהאוניברסיטה העברית – על ציוד ההמחשה להתנסות החוויתית. לבסוף תודה לצוות המשלחת מטעם העמותה ולכלל צוות העמותה שפעל להצלחת הנסיעה והייצוג – צעד נוסף לקידום המודעות לנגישות בארץ ובעולם.

 

תמונה: שביל הנגישות באולם הכניסה ממתין למשתתפי הכנס

שביל הנגישות - המשתתפים עברו מסלול מכשולים על כ&qu

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן