Skip to main content

חדשות

ספריית הוד השרון – הראשונה המונגשת לאנשים עם מוגבלויות ראייה

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

הספרייה העירונית של הוד השרון הינה הספרייה הראשונה בישראל המונגשת גם לאנשים עם מוגבלויות ראייה

באמצעות טכנולוגיה חדשנית אותה רכשה לאחרונה עיריית הוד השרון, יכולים גם עיוורים ולקויי ראיה ליהנות משרותי הספרייה העירונית בעיר ולקרוא ספרים. מדובר בטכנולוגיה מהפכנית בתחום הראייה הממוחשבת המשלבת אינטליגנציה מלאכותית מתקדמת.

 

לדברי ראש העיר, חי אדיב: "מחויבותנו העירונית הינה להבטיח כי כל אחת ואחד מתושבי העיר יוכלו ליהנות מכלל השירותים העירוניים ולהשתתף באופן פעיל ושוויוני בחברה בכל תחומי החיים. הטכנולוגיה החדשה אותה אימצנו להנגשת הספרייה העירונית בעיר למען אנשים עם מוגבלויות ראיה הינה צעד נוסף וחשוב במימוש מחויבותנו זו".

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998 נועד להגן על כבודו וחירותו של אדם עם מוגבלות (לקות קבועה או מגבלה זמנית) ולעגן את זכותו להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים, וכן לתת מענה הולם לצרכיו המיוחדים באופן שיאפשר לו לחיות את חייו בעצמאות מרבית, בפרטיות ובכבוד, תוך מיצוי מלוא יכולתו. תקנות הנגשה המאפשרות הגעה למקום, התמצאות בו, שימוש בשירותים והפעילויות המתקיימים בו, הנגשת המידע ומתן שוויון הזדמנויות.

על אף הוראות חוק זה ועל אף מחויבותן של הרשויות המקומיות בישראל כנותנות שרות וכבעלות נכסים להנגשת מבני החינוך, מבני הציבור וכלל האתרים שאינם בנין, מסתבר כי דווקא הספריות העירוניות, אחד המוסדות הוותיקים ביותר הפועלים בערי ישראל, אינן מונגשות לבעלי מוגבלויות ראייה ומזה שנים עיוורים ולקויי ראיה אינם נהנים משירותי הספריות העירוניות כמו שאר התושבים, על אף שמדובר במוסד ציבורי.

הוד השרון מאמצת את המשקפיים החכמים של OrCam

 

בעיריית הוד השרון, בהתאם להנחייתו של ראש העיר, חי אדיב, הוחלט לאחרונה, על אימוצה של טכנולוגיה חדשנית, לראשונה בישראל, המאפשרת הנגשתה של הספרייה העירונית בעיר לבעלי מוגבלויות ראייה והיא הספרייה הראשונה בארץ המסייעת גם לעיוורים ולקויי ראיה לקרוא וליהנות משרותיה. אימוצה של טכנולוגיה זו מהווה צעד נוסף במימוש תכנית האב העירונית לנגישות המיושמת ברחבי העיר, במוסדות החינוך והציבור, במרחב העירוני ובמרכזי התרבות השונים.

טכנולוגית OrCam המסייעת לעיוורים ולקויי ראיה לקרוא הינה טכנולוגיה מהפכנית בתחום הראייה הממוחשבת ומערכות לומדות, המשלבת אינטליגנציה מלאכותית מתקדמת ומאפשרת סיוע בפעולות שגרתיות. OrCam מכילה מצלמה זעירה המולבשת על משקפים ובהוראת המשתמש מצלמת את האובייקט שמול עיינו ומקריאה את הטקסט ישירות לאוזנו.
הטכנולוגיה מיועדת לקריאת חומרים כתובים דוגמת ספרים, עיתונים, מסמכים במחשב או בטאבלט, זיהוי מוצר ומרכיביו, קריאת שלטי חוצות, תפריטים במסעדות ועוד ומסייעת גם לדיסלקטיים ולקויי למידה. על פי הנתונים לשנת 2016 כ- 2% מאוכלוסיית העולם בהם כ-30 אלף

 

בישראל, מוגדרים כעיוורים. כ- 140 מיליון אזרחים בעולם ובהם וכ- 100,000 מתושבי מדינת ישראל מוגדרים כבעלי לקות ראייה קשה.

לדברי ראש העיר, חי אדיב: "מחויבותנו העירונית הינה להבטיח כי כל אחת ואחד מתושבי העיר יוכלו ליהנות מכלל השירותים העירוניים ולהשתתף באופן פעיל ושוויוני בחברה בכל תחומי החיים. הטכנולוגיה החדשה אותה אימצנו להנגשת הספרייה העירונית בעיר למען אנשים עם מוגבלויות ראיה הינה צעד נוסף וחשוב במימוש מחויבותנו זו. הספרייה העירונית בהוד השרון הינה מוסד ציבורי, המעניק מגוון שירותים לתושבי העיר ואין כל סיבה ששירותים אלו במלואם לא יוענקו לתושבים בשל מגבלה זו או אחרת, במיוחד כיום כאשר לרשותנו עומדים פיתוחים חדשים המאפשרים מתן פתרון ומענה לצרכים המגוונים. אני קורא למשרד התרבות האמון על הספריות העירוניות ולכלל חברי, ראשי הערים לאמץ את הטכנולוגיה ולאפשר לכלל תושביהם ליהנות מהספריות הציבוריות".

לדברי יורם ביטון, תושב העיר הוד השרון הנהנה מהשרות החדש: "כבעל לקות ראייה, קריאת ספרים התאפשרה עבורי עד כה רק באמצעות ספרים מוקלטים. כעת, עם כניסתה של המערכת החדשה לשרות תושבי העיר הוד השרון, אני יכולה ליהנות ממגוון נרחב יותר של ספרים הקיימים בספריה העירונית בעיר וכן מקריאת עיתונים, מאמרים, מגזינים ועוד. מדובר בשרות חשוב עבורי ועבור כלל ציבור העיוורים ולקויי הראיה, שרות אותו בחרה העירייה להעמיד לרשותו באופן המאפשר לנו לחוות את הספרייה בעיר ככלל התושבים ללא כל הבדל. אני מברך על החלטה זו של ראש העיר לאמץ את הטכנולוגיה החדישה".

לדברי מתן בר נוי, מנהל מכירות באורקם: "כחברה ישראלית שצמחה והחלה את דרכה בירושלים, אנחנו גאים לשלב את הטכנולוגיה שלנו בספריה ציבורית דווקא בישראל. מדובר בטכנולוגיה הלבישה הראשונה שתעמוד לרשות העיוורים ולקויי הראייה בעיר ותסייע להם לקרוא וליהנות משירותי הספרייה סוף סוף. אורקם צפויה לשנות את חייהם של 2% מאוכלוסייה המוגדרים כבדי ראייה, כ-30 אלף עיוורים ומאות אלפי ליקויי למידה שחיים כיום בישראל. אורקם חרטה על דגלה לרתום את עוצמת הראייה המלאכותית במטרה לסייע לאנשים עם לקויות ראייה ולהוביל את המהפכה הטכנולוגית לתחומי בריאות שיסייעו בפעולות שגרתיות. הצבת אורקם MyEye בספריה העירונית בהוד השרון מהווה עוד צעד בדרך לעולם נוח יותר עבור עיוורים וכבדי ראייה ואני קורא לשרת התרבות, מירי רגב, לפעול להנגשת כלל הספריות הציבוריות בארץ לאוכלוסיית העיוורים".

הידיעה התפרסמה באתר עיריית הוד השרון – לחצו כאן

ראש העיר, תושב העיר ונציג אורקם בספריה העירונית

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן