Skip to main content

סצינות של דממה – שתי שיחות על נגישות

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

בשנים האחרונות גוברת מודעות ציבורית לכך שזכותם של תושבי המדינה להגיע למחוז חפצם ולהשתמש בסביבתם והכל באופן שיוויוני, מכובד, עצמאי ובטיחותי.

חוק התכנון והבנייה קבע כללים ועקרונות המחייבים סידורי נגישות לאנשים עם מוגבלויות במבני ציבור. זכות זו אמורה להקל על אנשים עם מוגבלויות בניידות כך שיהיו נגישים בסביבה הפיזית הבנויה. נהוג היה להתחשב במידותיו הפיזיים של אדם ממוצע אמת מידה לתכנון, אבל התפיסה החברתית אומרת זאת אחרת – אין למעשה "אדם ממוצע" ולמעשה כל אדם חורג מהמוצע במידה זו או אחרת, ולכן במקרים רבים הסביבה הפיזית היא שהופכת להיות מגבילה.

בערב הרצאות זה, תוצגנה בפני המשתתפים מגוון תפיסות בנוגע לתכנון והתייחסות לנושאי נגישות – נגישות פיזית, נגישות שמיעתית, נגישות חזותית, מאת אדריכלים ומתכננים אשר ישאבו מניסיונם המקצועי והאישי בנושאים אלה.

הרצאה 1. סצינות של דממה // אדריכל מאיר אטדג'י

כאשר מתכננים סביבה פיזית חדשה, אנו מפספסים את האיכויות החומריות ואופי החללים אשר יתאימו גם לאנשים עם מוגבלות בשמיעה. סצינות של דממה מאפשרת להבחין בניואנסים ולגשת לתכנון איכויות וחללים עבור אנשים עם מוגבלות בשמיעה. נקודת המוצא של הסצינות נובעת מתוך תובנות ומצבים יומיומיים של אנשים חירשים, ומאירה את הדרך לתפיסת עולם של מתכננים ואדריכלים. בהרצאתו יציג אדריכל מאיר אטדג'י את ניסיונו כמתכנן ויועץ נגישות חירש, תוך נגיעה בנקודות מרכזיות בתכנון נגישות מבנים, תשתיות וסביבה עבור אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים: עקרונות וכללים לסביבה ציבורית נגישה; זיהוי בעיות בסביבה הפיזית ברמת פרטי הבנין, שטחים ציבוריים ואלמנטים אדריכליים; הכרת פתרונות קיימים ופיתוח פתרונות חדשים.

אדריכל מאיר אטד'גי הוא בוגר הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, ועבד בתחילת דרכו במשרדו של רם כרמי. משנת 2005 עובד מאיר בתכנון וייעוץ לנגישות מבנים, תשתיות וסביבה לאנשים עם מוגבלויות.

 

הרצאה 2. עיצוב לא משויך – שווה אך אחר // אדריכלית טלי כהן אנדרסון

הגישה המכלילה לעיצוב שואפת להתאמת סביבות, מוצרים ושירותים עבור מגוון רחב של משתמשים, ללא קשר לגיל, למוגבלות או לנסיבות. גישה זו מבטאת שאיפה לשוויון הזדמנויות וצדק חברתי, והיא קשורה לתהליך העיצוב ולדרכי חשיבה והתבוננות.

הטמעתה של הגישה המכלילה לתוך התהליך העיצובי לא רק שאינה מגבילה, אלא אפילו ממנפת את התהליך העיצובי לטובת הכלל. באמצעות גישה זו מגלים מעצבים ומתכננים שמוגבלויות מאפשרות להם לשאול שאלות חדשות ומעניינות, שלא היו שואלים אחרת, תוך יצירת דרך שונה וחדשה ליצירה של מוצרים, חפצים וחללים המתאימים לטווח רחב יותר של אנשים.

הרצאה זו תתבסס על ניסיונה של טלי כאדריכלית העוסקת בחינוך מעצבי הדור הבא וכחוקרת התחום. במסגרת ההרצאה תוצג הדרך בא נבחנים צרכיהם של משתמשים שונים וכיצד הדבר משמש מנוף של חדשנות בתהליך המחקר והעיצוב.

אדריכלית טלי כהן אנדרסון היא חברת סגל בחוג לעיצוב פנים המסלול האקדמי המכללה למנהל, ואחראית על קידום לימודי הנגישות בחוג ובמסלול כולו. טלי היא מוסמכת לארכיטקטורה ובעלת תואר ראשון ושני לארכיטקטורה מאוניברסיטת קנזאס סטייט בארה'ב. היא מורשה לנגישות שרות ומתו'ס ובעלת משרד אדריכלות העוסק במגוון פרויקטים של מגורים, משרדים ומבני ציבור ומתמחה בתכנון עבור אנשים בעלי צרכים מיוחדים. לאחרונה משמשת יועצת נגישות עירונית של עיריית ירושלים.

הערב יתקיים בתאריך 27/05/2013

שעה: 19:30

זהזהזה גלריה לאדריכלות

כתובת: האנגר 21 בנמל תל אביב.

הערב בעברית.

רישום: באתר הגלריה 

או בדף הפייסבוק של הגלריה.

כיסא גלגלים ברחבה של מבנה

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן