Skip to main content

חדשות

צביקה גור, מרכז תחום תיירות בעמותת נגיש לכל משוחח על טיולים לאנשים עם מוגבלות (רשת א')

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

ריקי הראל משוחחת עם צביקה גור, מרכז תחום תיירות בעמותת נגיש לכל,  על טיולים לאנשים עם מוגבלות. השיחה נערה במסגרת תוכנית הרדיו "הכל-צפוי" המשודרת ברשת א' של "קול-ישראל".

להלן תמליל השיחה:

ריקי הראל : אנחנו עכשיו עם צביקה גור, שלום צביקה.
צביקה גור, מרכז תחום תיירות בעמותת נגיש לכל : שלום.
ריקי הראל : קודם כל אנחנו כבר דיברנו בעבר, נכון?
צביקה גור : נכון.
ריקי הראל : מה שלומך?
צביקה גור : שלומי מצוין, חג שמח לכל עם ישראל.
ריקי הראל : חג שמח. אתה מרכז תחום תיירות בעמותת נגיש לכל,
צביקה גור : נכון.
ריקי הראל : ובתקופה הזאת, תקופת החגים כולם יוצאים לטייל, נכון? לפחות למי שיש את הזמן הפנוי, והוא יכול יוצא לטייל. אז גם אנשים עם מוגבלויות שונות יוצאים, ואתה אולי תספר לנו על מקומות שנגישים שאתה ממליץ עליהם,
צביקה גור : טוב, אני אתחיל קודם כל במספר אתרים שבהם הותקנו מתקנים מיוחדים לשירות אוכלוסיה עם מגבלות. בגן לאומי מגידו, לפני כמה חודשים, הושלמה במימון המוסד לביטוח לאומי התקנה של מעלון ארוך מאוד, שיורד אל תוך מערכת המים העתיקה של האתר. מערכת המים היא בקצה האתר, והכניסה היא בעצם מחוץ לאתר. וכמובן שצריך תיאום מראש כדי להפעיל את המערכת, אבל זאת חוויה בלתי רגילה, מומלצת, שיחודית שניתן להיכנס לרדת אל המינהרה ואחר כך לנוע בתוך המינהרה, בתוך כבש עץ.
ריקי הראל : יוצא מן הכלל.
צביקה גור : כן.
ריקי הראל : יש עוד מקומות כאלה?
צביקה גור : לא עד כמה שאני מכיר בישראל, יש כמובן במערת הנטיפים באיזור בית שמש, אבל פה זה המקום היחידה שאפשר להיכנס לתוך מערכת מים עתיקה כזאת, שהיא בת,
ריקי הראל : אבל לא נוגעים במים.
צביקה גור : מה?
ריקי הראל : נוגעים במים? יש נגיעה במים?
צביקה גור : לא, לא, לא, הכל מעל המים, למרות שאם מגיעים לשמה בחורף באביב, יכול להיות מאוד שהחלק התחתון יהיה קצת מוצף.
ריקי הראל : אז זה לא נורא, עדיין יש, זאת אומרת, המעלון הזה או איך שהסברת, אפשר לצלוח את זה, זאת לא צריכה להיות בעיה, נכון?
צביקה גור : לא, לא, לא, זה לא בעיה למרות שאם יש איזה גשם רציני, הם סוגרים את כל המערכות כי לפעמים המעניין הוא עד כדי כך שופע, שכל המערכות הזאת נותנים לה למפלס המים לרדת.
ריקי הראל : כן, ואמרת שזה בפארק הלאומי,
צביקה גור : מגידו.
ריקי הראל : מגידו.
צביקה גור : בגן לאומי מגידו, ואמרתי שצריך תיאום מראש, כדי שיפעילו את המערכת.
ריקי הראל : כן.
צביקה גור : זה המקום הראשון. המקום השני זה באתר קצרין העתיקה, בסיוע החברה הממשלתית לתיירות נעשו בשנה האחרונה הרבה מאוד שיפורים בנגישות, וגם נרכש רכב חשמלי שמסוגל להסיע עד 5 אנשים מוגבלי ניידות בין התחרות השונות באתר, כדי לתת פתרון גם למרותקים בכיסאות גלגלים, נבנתה עגלה מיוחדת, שרותמים אותה אל הרכב הזה, וככה אפשר להתנייד בצורה יוצאת מן הכלל בתוך האתר.
ריקי הראל : כן, אז זה אמרת בקצרין,
צביקה גור : בקצרין העתיקה.
ריקי הראל : עכשיו, אדם נאמר עם כיסא גלגלים מתחבר לרכב הזה,
צביקה גור : הוא לא מתחבר,
ריקי הראל : אלא?
צביקה גור : מחברים עגלה מיוחדת, שנבנתה עם כבש, מעלים אותו אל העגלה, והוא נוסע, אם הוא בא עם בני המשפחה, בני המשפחה נוסעים על הרכב, הוא צמוד אליהם בעגלה, עוצרים בכל תחנה, יורדים, מסתובבים, יש חלק של הפעלות, נהנים בהפעלות ואחר כך עוברים לתחנה הבאה.
ריקי הראל : יפה. אז זה בקצרין.
צביקה גור : זה בקצרין. עכשיו ישנם שני גנים לאומיים בציפורי, ועל במת ההר של מצדה, שבהם הופעלו בשנה האחרונה כלי רכב חשמליים יותר גדולים, שהם מסוגלים להסיע עד 7 מוגבלי ניידות, וגם כיסא גלגלים, בן אדם בכיסא גלגלים על הרכב. ושוב, הכלי רכב האלה נועדו לאפשר לאנשים שהם מוגבלים בתנועה, קשישים, להסיע אותם בין המוקדים השונים, משום שבציפורי למשל המרחק בין המוקדים השונים הוא כמה מאות מטרים, ובמצדה יש כמה מקומות שהשיפועים של השבילים הם קצת תלולים וככה יש קבלת שירות נוסף. אגב, בכל המקומות האלה, השירות הזה ללא תשלום נוסף.
ריקי הראל : טוב לדעת, אבל צריך,
צביקה גור : אבל צריך תיאום מראש.
ריקי הראל : זהו. להזמין מראש.
צביקה גור : נכון. כי פשוט יש רכב אחד ובמידה וכבר הוא הוזמן, אז יגידו לבן אדם שהזמין, או שתבוא קצת יותר מאוחר או שתבוא קצת יותר מוקדם או שתבוא ביום אחר, כדי להנות מהשירות הזה.
ריקי הראל : וזה אתה מדבר לגבי אנשים על כיסאות גלגלים.
צביקה גור : לא. אני מדבר על אנשים בכיסאות גלגלים ועל מוגבלי ניידות. הרעיון היה שגם משפחה שיש שם קשיש או מוגבל ניידות שהוא חלק מהמשפחה, יוכל לטייל עם המשפחה.
ריקי הראל : יפה. אז כל הדברים האלה שאמרת עד עכשיו על גן הלאומי מגידו, בקצרין העתיקה, בציפורי,
צביקה גור : ומצדה,
ריקי הראל : ומצדה, אלו מקומות שצריך להזמין מראש, ואז יש ניידות בתוך המקום,
צביקה גור : ניידות משופרת. כל המקומות האלה הם נגישים, אבל פה יש תוספת שירות לאנשים עם צרכים מיוחדים.
ריקי הראל : אבל יש לכם מספיק לרכב אם נאמר באים כמה נכים בד בבד?
צביקה גור : לא. לא. אז מה זה כמה נכים?
ריקי הראל : נאמר אפילו 3.
צביקה גור : אם כולם בכיסאות גלגלים, לא יוכלו שלושתם לנסוע ביחד. אלא אם מישהו מהם יכול במקרה לקום, הוא לא מרותק, הוא יכול לקום מהכיסא, לשבת על המושב של הרכב, ויקפלו את הכיסא הגלגלים, ואז הוא יוכל לנסוע עם האחרים.
ריקי הראל : אז באמת צריך לדבר על זה מראש, גם להסביר בדיוק מה הבעיה, ואז אתם תתנו את האופציות.
צביקה גור : נכון, נכון.
ריקי הראל : איזה עוד דברים אתה רוצה להציע?
צביקה גור : עכשיו, בהתאם לרוח פסטיבל סוכות הזה, אני מציע לאנשים לטייל באיזור של עמק החולה. עכשיו זה עונה יוצאת מן הכלל, גם לא חם, וגם כבר בחלקים הגבוהים מתחילה השלכת, ויש כמה אתרים שאני עכשיו אסקור אותם, שהם מומלצים ביחוד בעונה הזאת.
ריקי הראל : כן.
צביקה גור : אז האתר הראשון כמובן זה באגמון החולה, בחלק המוצף,
ריקי הראל : באיזה שעות?
צביקה גור : ככה. אנחנו מדברים על תצפית בציפורים, שהתחילה עכשיו הנדידה, בעצם התחילה כבר לפני חודש, אבל היא מתגברת מאירופה לאפריקה, של ציפורים מכל הסוגים ומכל הגדלים, הזמן המומלץ ביותר זה כמובן אחרי הצהריים לקראת ערב, האגמון פתוח עד החשיכה, ובשעות האלה שבין 4 ל-5, 5 וחצי אחרי הצהריים, אפשר שם לצפות באלפי ציפורים.
ריקי הראל : יפה. מכל הסוגים.
צביקה גור : מכל הסוגים. שקנאים, עגורים, דורסים, עופות מים, בלתי רגיל.
ריקי הראל : יפה, אז זה באגמון החולה, ואתה ממליץ אחר הצהריים, באחר הצהריים המאוחרים יחסית.
צביקה גור : נכון.
ריקי הראל : לא ממש בלילה.
צביקה גור : לא, לא, לא, אחרי צהריים מאוחרים גם יותר נעים.
ריקי הראל : אז סביב 4, 5?
צביקה גור : כן. אתר נוסף שאני ממליץ עליו,
ריקי הראל : שם אתם גם מסודרים עם,
צביקה גור : בכל האתרים שאני מדבר עליהם, יש נגישות.
ריקי הראל : נגישות, כולל המעלונים האלה?
צביקה גור : לא, לא, באגמון החולה יש כלי רכב חשמליים להשכרה, מפעיל פרטי משכיר שמה כלי רכב חשמליים, אבל אין בהם התאמה לכיסא גלגלים.
ריקי הראל : אז מה עושה אדם בכיסא גלגלים?
צביקה גור : יכול להיכנס עם הרכב שלו.
ריקי הראל : הבנתי.
צביקה גור : רק אנשים שיש להם תווי חניה לנכים, ושמציגים גם תעודת זהות,
ריקי הראל : אז הוא יכול להיכנס ולראות,
צביקה גור : מותר לו להיכנס בין האתרים עם הרכב שלו.
ריקי הראל : מצויין זה בהחלט טוב. ומה עוד יש?
צביקה גור : אתר נוסף שאני ממליץ עליו, אני לא יודע פשוט כמה זמן יש לי, זה בקיבוץ משגב עם שנמצא על גבול לבנון, ממש על הגבול, מעל מטולה. מעל הקיבוץ בקצה הצפוני מערבי של הקיבוץ, יש מצפור שנקרא מצפור נוף העמק.
ריקי הראל : זה בטח נפלא.
צביקה גור : משם יש תצפית מדהימה על איזורי דרום לבנון, כמובן על איזור מטולה, מזרחה עד לחרמון, חלק מהאיזור שדיברו עליו במלחמה, מבצע האחרון, אפשר לראות את המקומות, את האתרים את הכפרים,
ריקי הראל : יפה. זה נשמע נהדר, ואתה יודע הייתי רוצה ממך עכשיו, צביקה גור, שתיתן לנו איזה שהוא טלפון או אתר באינטרנט, שיוכלו להיכנס,
צביקה גור : אני אתן לכם שני טלפונים שבהם אפשר לקבל מידע, אחד זה המרכז מידע של העמותה זה באותו טלפון שאת מדברת איתי, 04-6532630, עכשיו, במידה ואין מישהו שעונה לטלפון, תשאירו שם ומספר טלפון ואנחנו נחזור אליכם ניתן לכם את כל המידע ללא תשלום.
ריקי הראל : ואתר באינטרנט?
צביקה גור : רגע, אפשר גם להתקשר למרכז של העמותה, ל-09-7658394, אתר באינטרנט, דבליו דבליו דבליו נקודה אקסס, מקף אמצעי אן לימיטד, נקודה סי.או. נקודה. איי.אל.
ריקי הראל : בסדר, צביקה גור, אנחנו נודה לך מאוד בשלב הזה,
צביקה גור : שהיה לכולם חג שמח.
ריקי הראל : חג שמח,
צביקה גור : ורק בריאות ואושר,
ריקי הראל : תודה רבה וטיולים טובים. וצביקה כאמור הוא מרכז תחום תיירות בעמותת נגיש לכל, אז אני אתן כאן את שני מספרי הטלפון 04-6532630, ו-09-7658394. שמעתם גם את הכתובת באינטרנט, ומקווה שיהיו לכם באמת טיולים יפים.

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן