Skip to main content

חדשות

ראיון עם שלמה דרור, דובר משרד הבטחון- על תרגיל פיקוד העורף נקודת מפנה (רדיו קול-חי)

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

מקור: "מזומנים", רדיו קול-חי

אבי יעקובוביץ" : כן והערב במימד האנושי, ידידי, חבר, שלמה דרור, דובר משרד הבטחון, מה שלומך?

שלמה דרור, דובר משרד הבטחון : ערב טוב.

אבי יעקובוביץ" : קודם כל לכבוד לנו לארח אותך, אתה רואה, שמנו לך פה קצת שוקולד שיהיה לך מתוק בנשמה, לפני שאני אכביד עליך בשאלות קשות.

שלמה דרור : אני מוכן להכל, אין בעיה.

אבי יעקובוביץ" : אז אתה יודע, קודם כל בוא נתחיל על התרגיל. אתה בוודאי יודע, בוא ספר לנו איך עומד הסיפור עם תרגיל נקודת מפנה.

שלמה דרור : טוב, אנחנו היום נכנסנו לשלב של הפעילות בשטח. עד עכשיו זה היה תרגול מטות וכולי, אתמול היה איזה שהוא תרגול של בתי ספר מוסדות וכולי, שזה כבר היתה גלישה לתוך השטח, אבל היום היום ממש פיקוד העורף לקחת את השליטה על העניינים, היו תרגילים של חילוץ מהריסות, יש לנו מספר בתים שדאגנו להרוס אותם כדי לחלץ מתוכם, זה בובות אמנם, אבל זה אמור לדמות גופות, החילוץ מבתים זה מדמה לא רק ירי או טילים או משהו מהסוג הזה. יכול להיות מקרה של רעידות אדמה ואירועים אחרים. היה לנו תרגול מטות מאוד מאוד טוב, זה פעם ראשונה באמת שאנחנו מתרגלים את כל המערכת, זה חלק מההפקה של לקחי מלחמת לבנון השניה,

אבי יעקובוביץ" : אתה יודע כמה זה עולה למשלם המיסים נכון?

שלמה דרור : תראה, פה …

אבי יעקובוביץ" : מיליארד שקל, כן? כאילו, למען כיסוי וועדות החקירה הבאות כאילו?

שלמה דרור : קודם כל יש לי ספק לגבי המחיר. אני ראיתי את התחשיבים, להגיד שבגלל …

אבי יעקובוביץ" : אז אנחנו בתוכנית הכלכלית מזומנים, זה נכון או לא המחירים? יש לך אפשרות להגיד לא, רבותי, …

שלמה דרור : התשובה היא לא, זה לא עניין של כמה זה עלה, אם זה עלה סכום כזה או לא כזה, יש לי גם חילוקי דיעות לגבי המספרים,

אבי יעקובוביץ" : אתה אומר לגבי העתיד, מדובר בחייה אדם.

שלמה דרור : לא, אני אומר דבר כזה. חלק גדול מהתרגילים היו מתוכננים להיות במהלך השנה בצורה ספורדית. פה ושם, אנחנו ריכזנו אותם לשבוע אחד. אני אתן לך רק דוגמא. פיקוד העורף הורס כל השנה מבנים ומתאמן עליהם. כל פעם לוקח מבנה אחר שמיועד להריסה, מבצע את ההריסה. אנחנו ריכזנו את זה ליומיים למעשה, ליומיים שלושה.

אבי יעקובוביץ" : אבל אתה יודע ששכחתם משהו?

שלמה דרור : אנחנו שכחנו הרבה דברים, אין לי ספק.

אבי יעקובוביץ" : אבל אתה יודע מה?

שלמה דרור : … עם התרגיל.

אבי יעקובוביץ" : אז בוא אני אשמיע לך ואחרי זה אני אציג לך את האדם שאומר את הדברים. יוסי בבקשה.

* : כמובן המקלטים ברובם המוחלט, אם הם בכלל קיימים, הם לא נגישים. יש סיפור שלם של עובדים זרים שעובדים אצל נכים שבאמצע המלחמה פשוט תופשים את הרגליים ובורחים ומשאירים ציבור שלם לבד. ויש סיפור של אוכל ותרופות, בקיצור באמת נושא מאוד מורכב מאוד בעייתי,

אבי יעקובוביץ" : ושכחתם את הנכים, לא דאגתם להנגיש להם מקלטים, לא חשבתם על העובדים לטפל בהם ולכסות אותם, לא חשבתם מה יהיה זמן אמת, כאשר הם יצטרכו את התרופות, איפה הרגישות? עוד פעם אטימות של הממשלה משרד הבטחון, מי בדיוק?

שלמה דרור : בוא נתחיל ככה. קודם כל התרגיל נועד כדי בדיוק לגלות את הדברים האלה. אני אתן לך רק דוגמא.

אבי יעקובוביץ" : מהי תגובתך? אם אנחנו צריכים לנסח תגובה?

שלמה דרור : … שהאיש כאן לא מכיר כנראה את התרגיל, כי כן היה לנו,

אבי יעקובוביץ" : הוא מכיר, הוא במקרה איש חיל האוויר, טייס קרבי לשעבר, יו"ר עמותת נגישות ישראל, והוא מקורב לעניינים, ומסתבר, אנחנו בדקנו את העניין, שבאמת הניואנסים הקטנים שבנושאים של נכים לא תורגלו.

שלמה דרור : אז בוא נתחיל ככה. קודם כל לגבי הנושא שהוא דיבר על אותם עובדים זרים שנוטשים,

אבי יעקובוביץ" : בוא נתחיל מהמקלטים. נגישות המקלטים לנכים. מה יהיה איתם?

שלמה דרור : או. קיי. יש מקלטים שבאמת יש בעיה של נגישות. והתרגיל נועד בדיוק בשביל הדברים האלה. יכול להיות שאם לא היינו עושים את התרגיל, הבחור הזה לא היה עולה לשידור, לא היה אומר את מה שיש לו, מגיעים אלינו הרבה מאוד תלונות, אנחנו כתוצאה מהתרגיל הזה גילינו הרבה מאוד דברים.

אבי יעקובוביץ" : לכן אנחנו פה …

שלמה דרור : שאם לא….

אבי יעקובוביץ" : …. שכמובן אין להם פה ויד, אתה אומר הערב שהנושא יטופל? זאת אומרת יהיה נגישות לנכים שכמובן,

שלמה דרור : זה בדיוק המטרה של התרגיל.

אבי יעקובוביץ" : יפה.

שלמה דרור : שאנחנו נמצא את הפתרונות להרבה מאוד בעיות. אני רק התחלתי לספר פה על נושא האזעקות.

אבי יעקובוביץ" : בבקשה.

שלמה דרור : היו לנו הרבה מאוד תלונות של אנשים שלא שמעו את האזעקות. עכשיו אתה אומר רגע אחד, כל שנה אנחנו מפעילים את האזעקות האלה 3 פעמים. בערב יום הזיכרון, ביום הזיכרון וביום השואה. ובכל זאת אנשים פתאום מגלים, למה? כי בדרך כלל בימים האלה רוב האנשים, יש אנשים שלא שמים לב בכלל שיש אזעקה, ויש אנשים שנמצאים במקומות מרוכזים שכן שומעים את האזעקה. ואז מגיע אליך יום של תרגיל חירום כזה, שזה לא יום זיכרון ולא יום אחר, והם נמצאים במקומות עבודה, ולפעמים נמצאים במקומות אחרים, ופתאום מגלים שאין, הם גם מודעים לזה שיש תרגיל, ופתאום הם לא שומעים את האזעקה, ואתה מגלה דברים מפתיעים, למשל במקום מסויים התקנת אזעקה לפני כמה שנים, והיא עבדה וכולם שמעו אותה. במשך השנים העצים גדלו מסביב, ופתאום לא שומעים את האזעקה. יש שכונות מסויימות שמתנתקות מהאזעקה.

אבי יעקובוביץ" : אז אנחנו נהיה מוכנים טוב יותר?

שלמה דרור : אנחנו נהיה מוכנים טוב יותר, דרך אגב להוציא תרגיל כזה, הגדיר את זה סגן שר הבטחון מתן וילנאי, הוא אמר צריך הרבה מאוד חוצפה לבוא ולעשות תרגיל כזה בזמן כזה. והיה לנו הרבה מאוד לבטים האם ללכת לתרגיל כזה או לא ללכת. ההחלטה היתה ללכת, והיא היתה החלטה נכונה מהסיבה המאוד פשוטה. אם לא היינו עושים את התרגיל הזה, לא היינו יודעים איפה אנחנו נמצאים. היום אנחנו יודעים איפה היו תקלות, איפה יש בעיות, יש לנו זמן לשפר את זה,

אבי יעקובוביץ" : והערב אתה אומר לנו כאן במזומנים, גם הנושא של טיפול בנכים, המטפלים שלהם הזרים יקבלו את המסכות בשעות אמת, יהיה נגישות לאותם נכים, וגם הנושא של קבלת תרופות שהם זקוקים שהם לא יכולים להיות נגישים לאותם בתי מרקחת או מקומות, גם הנושא הזה יוסדר? האם אני מקבל תשובה חיובית?

שלמה דרור : התשובה היא מאוד חיובית. ואני אגיד לך בתרגיל למשל, אחד הדברים שעלו האם אנחנו סוגרים קניונים? ואז אומרים רגע אחד, רוב הבתי מרקחת מרוכזים בקניונים, סגרת קניונים, סגרת בתי מרקחת. יכול להיות שאנשים צריכים להגיע לתרופות. אז או. קיי. בוא נסגור את הקניונים שאנשים לא יתרכזו במקום מסויים, אז צריך עכשיו לחשוב איך אנחנו מביאים את התרופות לאנשים. כל הדברים האלה עלו התרגיל, ניתנו להם תשובות, הנושא הזה של עובדים זרים בורחים, דרך אגב עמדנו בזה גם במלחמה בצפון, הרבה מאוד עובדים זרים עזבו את המטופלים שלהם וברחו, אז משרד הבריאות, משרד הרווחה נתנו לזה פתרון.

אבי יעקובוביץ" : אז מה שאני בטוח, המאזינים עכשיו כאן במזומנים הרבה יותר רגועים, אבל בוא תמשיך להרגיע אותם הלאה, אם אפשר. אנחנו מדברים על שלוש חזיתות, נכון?

שלמה דרור : בתרגיל הזה,

אבי יעקובוביץ" : חיזבאללה בצפון, סוריה, יש לנו גם לבנון, יש לנו את העסק עם הפלשתינים בדרום, מה אתה יכול להגיד לנו מה קורה.

שלמה דרור : נכון שמדברים על תרגיל או על זמן אמת?

אבי יעקובוביץ" : אתה הרגעת אותנו שעכשיו אנחנו מוכנים, אז בוא נעבור מה שנקרא מתרגיל יבש לרטוב.

שלמה דרור : קודם כל אנחנו לא תמיד מוכנים, אנחנו מתכוננים. זה הדבר הכי חשוב. ברגע שאתה מוכן אז אתה יכול להיות הרבה יותר רגוע, כי אתה יודע פחות או יותר איפה הבעיות ואתה יכול לתקן אותם. וזה גם מרגיע את האנשים. הם יודעים לקראת מה הם מצפים.

אבי יעקובוביץ" : אמר מי שאמר החיים, אתה יודע לאנשים שהם רגישים זה יכול להיות טרגדיה, לאנשים שהם חושבים זה יכול להיות קומדיה.

שלמה דרור : כן, אני חייב להגיד שבתרגיל עצמו, כשעיתונאים שאלו אותי מה זה היה שם איזה באחד התרחישים מעל 100 הרוגים. אתה אומר או. קיי. זה תרחיש שנשמע קצת מוגזם. ובאמת הלכנו לתרחישים מאוד מאוד קשים. אתה לא בתרגיל בא ועושה חיים קלים. היינו יכולים בתחילת התרגיל להגיד או. קיי. התחילה מלחמה, צה"ל ניצח בכל החזיתות, שקט, גמרנו את התרגיל. אז זה לא המטרה. המטרה היתה ליצור תרחישים שהם מאוד מאוד קשים, אפילו מפחידים במידה רבה. כמות אדירה של טילים, שדרך אגב לא ידענו כמותה. עם פגיעות במקומות, הרי לא אמרנו,

אבי יעקובוביץ" : בוא נגיד בתרחיש אמת אנחנו מוכנים טוב יותר ממלחמת לבנון השניה, או שאנחנו נראה דברים שחוזרים על עצמם?

שלמה דרור : קודם כל אנחנו מוכנים טוב יותר, צריך לזכור שהמלחמה הזו אין שום דבר טוב במלחמה. אבל במלחמה הזאתי הדליקה מנורות אדומות לגבי הרבה מאוד דברים. הצבא עשה הרבה מאוד פעילות מבחינה של כשירות של הכוחות, מבחינה של אמצעים וכולי,

אבי יעקובוביץ" : ואם אני אצטרך להגיד לך שתגיד לי איזה שהוא מסר למאזינים, איך שאתה תחליט מרגיע או מכין?

שלמה דרור : תראה, אני יכול להגיד דבר כזה, צה"ל היה, נשאר הצבא הטוב ביותר במזרח התיכון ואחד מהצבאות הטובים בעולם, הוא יודע להפיק לקחים, גם כשתופשים אותנו במצבים פחות טובים אנחנו יודעים לעשות את העבודה, ואני יכול להגיד לציבור בבית שהוא יכול להיות מהבחינה הזאת רגוע,

אבי יעקובוביץ" : גם מהצד האיראני?

שלמה דרור : אנחנו לא רגועים, כי זה התפקיד שלנו באמת לדאוג כל הזמן, ולהיות עם אצבע על הדופק, ולחפש איפה יש כשלים, איפה יש בעיות, איפה אפשר לשפר ואיפה אפשר לתת את המענה הטוב ביותר.

אבי יעקובוביץ" : שלמה דרור, דובר משרד הבטחון, היה לי הכבוד לארח אותך כאן במזומנים, ואנחנו הרבה יותר רגועים. תודה רבה וחג פסח כשר ושמח.

שלמה דרור : גם לך.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן