Skip to main content

חדשות

רחוקים מאירופה: אוטובוסים בינעירוניים אינם נגישים לאנשים עם מוגבלות בישראל / ynet

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

דו"ח שיזם חבר הכנסת אילן גילאון מצביע על פערים גדולים בין ישראל למדינות האיחוד האירופי בכל הקשור לנגישות של נכים לקווים בינעירוניים. "המרחק בינינו למדינות, אפילו באגן הים התיכון, הוא כמרחק מזרח ממערב. משרד התחבורה מושך רגליים"

מאת: אסף זגריזק / ynet

ישראל נמצאת הרחק מאחור לעומת מדינות האיחוד האירופי וארצות הברית בכל הקשור לנגישות של נכים לאוטובוסים בינעירוניים. אלה מסקנות הדו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם אתמול (יום ד') לבקשתו של ח"כ אילן גילאון, יו"ר תת הוועדה לנגישות בכנסת.

לעומת האוטובוסים העירוניים, לאנשים עם מוגבלויות אין כיום נגישות לאוטובוסים בינעירוניים. כבר בשנת 1998 התקבלו תקנות הנגישות לתחבורה הציבורית אבל הוחלט להחריג את האוטובוסים הבינעירוניים מהתקנות, בעקבות שיקולי עלות כספית ומורכבות בהנגשת האוטובוסים. האוטובוסים העירוניים בישראל הם נמוכים יחסית, דלת הכניסה שלהם רחבה ויש מקום ייעודי לנכים, זאת בניגוד לאוטובוסים הגבוהים בתחבורה הבינעירונית שבהם יש מדרגות בכניסה לאוטובוס, הכניסה צרה ואין מקום ייעודי לכסאות גלגלים. הפתרון הנהוג ברחבי העולם הוא התקנת מעלית או רמפה בכניסה לאוטובוס.

איך זה עובד בעולם?

האיחוד האירופי התקין תקנה שמתייחסת לאוטובוס עם רצפה גבוהה, המקביל לאוטובוסים שמשמשים בישראל לנסיעות בינעירוניות. התקנה קובעת כי במקרה שבו אדם עם מוגבלות רוכש כרטיס לאוטובוס, יש לספק לו את השירות או לדאוג לו לפיצוי. יחד עם זאת, בחברות אוטובוסים מסוימות אין אפשרות לאנשים עם מוגבלות לרכוש כרטיס. התקנה של האיחוד האירופי מאפשרת מתן פטור רק עד שנת 2021 ומתוך 28 מדינות – 12 נתנו פטור כזה.

בארצות הברית יש חובה על החברות המפעילות תחבורה ציבורית לספק שירות לכל נוסע. בשנת 1998 נכללו בהנחיות אוטובוסים עם רצפה גבוהה. מפעילות התחבורה הציבורית חויבו להנגיש את האוטובוסים הגבוהים עד 2012 ולהימנע מרכישת אוטובוסים חדשים שאינם נגישים. הממשל גם נתן מענקים לחברות לביצוע ההתאמות.

בבריטניה, על כל האוטובוסים עם רצפה גבוהה להיות נגישים עד ינואר 2020. בקנדה כל האוטובוסים שנרכשו כוללים אמצעי הנגשה כבר משנת 2011 ובמדינות סקנדיביה התקנות נדיבות יותר. בנורבגיה יש יוזמות ברשויות המקומיות להסעות נכים עם נהג ובאוסלו ניתנות 150 נסיעות בשנה על חשבון העירייה. בשבדיה, לאנשים עם מוגבלות חמורה וקבועה ניתן שירות חלופי של מוניות וכלי רכב מותאמים בעלות נסיעה רגילה בתחבורה הציבורית.

במסגרת הדו"ח, משרד התחבורה התבקש לתת אומדן ליישום בארץ של הפתרונות המקובלים במדינות אירופה וארה"ב.

להמשך הכתבה באתר

ynet לחצו כאן >>

 

ישראל כץ ויובל וגנר עומדים ליד אוטובוס נגיש
שר התחבורה ישראל כץ ויובל וגנר נשיא ומייסד עמותת נגישות ישראל, עומדים ליד אוטובוס נגיש במסגרת כנס "נגישות בתחבורה הציבורית"
שקיימה העמותה בשנת 2013

אוטובוס עירוני נגיש

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן