Skip to main content

חדשות

רכבת ישראל ממשיכה להפלות נוסעים עם מוגבלות!

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ) פנה ביום ד' 24.04 בשאילתא בכנסת לסגנית שר התחבורה, ציפי חוטובלי, ושאל, מדוע נהוגה עדיין ברכבת ישראל התקנה הדורשת מבעלי מוגבלויות שיתריעו 12 שעות מראש על נסיעתם ברכבת, למרות ששר התחבורה הורה לבטל אותה, ומתי ישונה הנוהל הלקוי?

תשובתה של סגנית השר חוטובלי הייתה, כי תקנה זו נועדה לעזור ולאזן בין שמירת הזכויות והבטיחות של אנשים עם מוגבלות לבין שמירת הזכויות והבטיחות של נוסעים שאינם עם מוגבלות, ובין מתן שירות טוב ומהיר בעלייה ובירידה מהרכבת לאנשים עם מוגבלות; כל זאת תוך השמירה על העיקרון כי הנסיעה ברכבת הארצית תיעשה תחת לוח זמנים מדויק ותוך סנכרון בין גורמי הרכבת השונים.

עם זאת, הוסיפה חוטובלי, כי לאור הנחיות שר התחבורה לאפשר לכל נכה להגיע לתחנות הרכבת בארץ גם ללא הודעה מוקדמת, הנחתה "רכבת ישראל" את מנהלי תחנות הרכבת, כי עם הופעת נוסע נכה בתחנה יקבל אותו מנהל התחנה, סגנו, מישהו מעובדי התחנה, אך הגעתו תהיה ללא כל התחייבות לשמירת מקום מושב מתאים.

עוד סיפרה סגנית השר, כי לפני כמה ימים הוחלט להתחיל בפיילוט לבחינת אפשרות צמצום טווח ההודעה הרשמי לפני הנסיעה המתוכננת, אשר יעמוד מעתה, ולמשך שלושת החודשים הקרובים, על פרק זמן של שש שעות בלבד. וכי עם סיום הפיילוט וניתוח משמעויותיו תקודם במשרד התחבורה הצעה מתאימה לתיקון התקנה.

לשמחתנו תשובה זו לא סיפקה את גילאון, שהמשיך לטעון בפני סגנית השר, כי רעיון הנגישות אומר כי לא נודע שבא אל קרבו. שהדבר האחרון שאדם מוגבל רוצה זה שבהגיעו לתחנת הרכבת יקבל אותו מנהל התחנה, סגנו, או מישהו מעובדי התחנה, ובטח שאינו רוצה את כל הטקסיות הזו סביבו. זהו הדבר האנטי-נגישותי ביותר שיש. ולכן הרכבת עצמה צריכה להיות מונגשת, ולאפשר לאדם מוגבל להגיע לתוכה מבלי שאיש יידע שהוא הגיע לשם ויצא משם, וללא צורך בשום הכנה מוקדמת. כמו שמתקיים במדינות רבות בעולם.

חוטובלי הסכימה באופן עקרוני כי אכן המצב אליו שואף גילאון זהו המצב הרצוי ביותר, אך סייגה דבריה ואמרה, כי כרגע תחנות הרכבת בישראל אינן מותאמות לבעלי מוגבלויות באופן כזה, ושיש להעביר זאת לגורמי המקצוע ולבדוק אם יש בכלל תוכניות במשרד שעוסקות בנושא הזה של שינוי תפיסת הנגישות בישראל בנוגע לתחבורה ציבורית ולרכבות בפרט.

בסיום דבריה ציינה חוטובלי כי היא מקווה שתוכל לקדם את העניין הזה במשותף עם גילאון.

אנו מחזקים את ידיו של אילן גילאון,

תמהים ביותר איך ייתכן שבמשרד התחבורה עדיין אין תוכניות שעוסקות בנושא הזה,

וקוראים לסגנית השר ציפי חוטובלי לא רק לקוות אלא באמת לפעול לקידום הנושא.

 

לידיעה קודמת בנושא ולהאזנה לשיחה שערכנו עם נציגת שירות לקוחות של רכבת ישראל – כנסו לכאן

רכבת

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן