Skip to main content

חדשות

רכזי זה"ב במשרד החינוך לומדים נגישות

קטגוריה: חדשות העמותה

בחודש ינואר האחרון עמותת נגישות ישראל העבירה סדנאות נגישות לכ-100 רכזי זה"ב מכל הארץ, במסגרת השתלמות בת שלושה ימים שערך משרד החינוך בבית יציב בבאר שבע

משתתפי ההשתלמות נחשפו לעולם הנגישות תחילה בהרצאת מבוא, שעסקה בהיכרות עם המוגבלויות השונות, טרמינולוגיה נכונה, התקדמות חקיקת הנגישות בישראל לאורך השנים, נגישות פיזית ומשמעות הנגישות הפרטנית במערכת החינוך.

 

המשתתפים מסמנים מחיאות כפיים בשפת סימנים
המשתתפים מסמנים מחיאות כפיים בשפת סימנים

ביום השני של ההשתלמות, הרכזים עברו יום מרגש, שבו פגשו אנשים עם מוגבלויות שונות, שמעו סיפורם האישי, ההתמודדויות, האתגרים וההצלחות שלהם כתלמידים/ כהורים במערכת החינוך, וקיבלו טיפים כיצד ניתן לשלב תלמידים עם מוגבלויות אלה גם ברמת הלימודים וגם ברמה החברתית.

 

תחילה פגשו בשרון, ששיתפה מחוויותיה כאימא עיוורת לילדה רואה במערכת החינוך. לאחר מכן פגשו בפאני, מדריכה עם מוגבלות בניידות, שהראתה להם שאין דבר שאינו אפשרי לתלמיד עם מוגבלות כשיש סביבה שיודעת להכיל. בהמשך פגשו את שובל, מדריך חירש שתיאר את התמודדויותיו כתלמיד שאינו שומע.

 

שובל- המדריך החירש הזמין אנשים מהקהל להתנסות במוגבלות בשמיעה
שובל- המדריך החירש הזמין אנשים מהקהל להתנסות במוגבלות בשמיעה

בחלקו השני של היום, שעסק במוגבלויות שאינן נראות, המשתתפים פגשו את לי ותומר, מדריכים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, ואת אורי, מדריך עם אוטיזם, ששיתפו אותם בין היתר בהתמודדות של ילדים עם מוגבלות שאינה נראית במערכת החינוך, וכיצד הם חוו, כל אחד בדרכו שלו, את היחס שקיבלו מהסביבה ומהתלמידים בבית הספר בפרט.

 

בכל מפגש הוזמנו משתתפים מהקהל להתנסות חווייתית המדמה את המוגבלויות השונות, כגון התנסות בהליכה בין מכשולים עם כיסויי עיניים, התנסות בכתיבה עם כפפות שמגבילות את תנועת הידיים, התנסות בתקשורת עם אוזניות המדמות ירידה בשמיעה ועוד.

 

פאני- מדריכה בכיסא גלגלים הזמינה משתתפים לנסות לכתוב עם כפפות המדמות מוגבלות בידיים
פאני- מדריכה בכיסא גלגלים הזמינה משתתפים לנסות לכתוב עם כפפות המדמות מוגבלות בידיים

היום נסגר בשיחת סיכום, שבה הרכזים שיתפו את תחושותיהם:

"אני חייבת לשתף. זה פעם ראשונה ש…. קודם כל מאוד נהניתי- גם לשמוע, גם הרגשתי את מה שקורה ואת מה שהם חווים… זה פותח את העניים. אני חושבת שאני מוכנה ללמוד את זה, כל שנה לבוא ולעשות את זה עוד פעם, כי זה כל כך חודר עמוק וזה כל כך מפתח. באמת פעם ראשונה שאני אומרת וואו, שאפו, איזה כיף לשמוע – גם לראות אותם, גם להבין. וגם כל ההתנסות הזו זה פשוט היה לי חוויה ולמידה. מדהים".

"זה משנה גישה. אני חושבת שאני יוצאת מפה ומתחילה משהו חדש . להתייחס יותר, לקבל יותר, להבין יותר. לראות איך אנחנו גם עושים את מה שעשינו פה עם הילדים בכתה…. "

"מה שלקחתי מפה זה שהם אנשים כמו כולם, ומה שאנחנו צריכים לקחת כחברה, לא רק כמורים, באמת לשלב אותם ולהסתכל עליהם בגובה העניים, ואם צריך לעזור להם להיות יותר סבלניים, קצת יותר רגישים. כדי שכל החברה שלנו תשתלב. זה מתחיל מכתה א."

"מה שלקחתי מפה היום מעבר למלל ולהסבר על מה זה נגישות, זה תרם לי גם להבין את הצד האחר".

 

שרון- מדריכה עיוורת הזמינה משתתפים לעבור מסלול מכשולים עם כיסוי עיניים ומקל נחייה
שרון- מדריכה עיוורת הזמינה משתתפים לעבור מסלול מכשולים על עיוור

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן