Skip to main content

שנה חדשה, אתגרים חדשים

קטגוריה: חדשות העמותה

רגע לפני השנה החדשה זו הזדמנות לחשוב על מה האתגרים שבפנינו לשנה הבאה.

כעמותה החלטנו ש"נגישות ישראל מנגישה את העתיד" וזאת במטרה לשנות את הפרדיגמה של במקום הנגשה מתקנת רטרואקטיבית הנגשה מראש.

ההיגיון פשוט, הנגשה מראש משרתת ישר את כלל האוכלוסייה, יותר זולה וחוסכת משאבים רבים בטווח הארוך.

כאשר מדברים על הנגשת העתיד הכוונה אינה רק הנגשה של טכנולוגיות אלה גם את כל התחומים שטרם נגענו בהם או בהם עדיין קיימים פערי הנגשה גדולים.

התחומים בהם קיימים פערים גדולים הינם תחבורה ציבורית נגישה, שירותי בריאות, חינוך והשכלה, ונגישות ברשויות המקומיות.

לצד הנושאים הגדולים אני תמיד נוהג לומר שהפרטים הקטנים עבור האדם עם המוגבלות מבחינת היבט הנגישות הינם גדולים, בין אלה ניתן לציין ולהדגיש לדוגמא חניות נכים, שאין חניית נכים נגישה וזמינה, שאין הנמכות מדרכה ברחובות לא תעזור כל יתר ההנגשה.

דוגמא נוספת הינה הכניסה לעסקים קטנים, כן אלה שבכל רחוב, בכל עיר.
רוב העסקים הקטנים יש להם מדרגה או שתיים בכניסה.

תחום נוסף שבו קיימת בעיה גדולה הינו בניני מגורים ישנים ללא מעלית ולעיתים אף מדרגות מהרחוב לכניסה. מדובר באלפי בתי מגורים שבעתיד אמורים להיות מונגשים בשיטת תמ"א 38 / פינוי בינוי, עד אז נגזרת על עשרות אלפי אנשים סוג של "מעצר בית".

תחום נוסף ומעניין במיוחד לקראת חגי תשרי, דווקא במדינת ישראל באופן מפתיע ומאכזב, הרוב המוחלט של בתי הכנסת בארץ לא הונגשו (מנתוני בדיקה שנערכה ע"י עמותת נגישות ישראל 2018).

מדובר בבעיה גדולה עבור התושבים עם המוגבלות והקשישים שיש להם מוגבלות בניידות, אוכלוסייה זו מוערכת בכ 1.1 מיליון איש בגילאי עבודה (לא כולל ילדים וקשישים) מתוכה כ 17% עם מוגבלות בניידות וכ 5% עם מוגבלות חמורה.

צריך להבין שאנשים עם מוגבלות רוצים להמשיך לחיות חיים נורמאליים, להמשיך לעבוד, ללמוד, לבלות, לטייל, לצרוך ולחיות והכל באופן נורמאלי שוויוני ופשוט. בכדי שזה יתאפשר המדינה צריכה להיות נגישה – החל מהדברים הקטנים כגון הנמכות מדרכה וחניות נכים, דרך בתי המגורים והחנויות ברחובות ועד שירותי המדינה כגון תחבורה, בריאות והשכלה.

חלק מסוים ניתן לביצוע ללא עלויות הנגזרות על המדינה וחלק נדרש שהמדינה תיקח עליו אחריות, תסיים לכתוב תקנות, תתקצב מימון ההנגשה ותאכוף את הביצוע."

כל עוד זה לא יהיה בסדרי העדיפות של הממשלה וחברי הכנסת הדרך למדינה נגישה תהיה ארוכת שנים.

בתקווה לשנה חדשה ונגישה.

כיסא גלגלים ליד כיסא רגיל

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן