Skip to main content

חדשות

שר המשפטים חתם על תקנות נגישות השירות אשר יכנסו לתוקף בעוד חצי שנה

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

ביום שלישי האחרון (19.2.13) חתם שר המשפטים פרופ' יעקב נאמן על תקנות הנגישות לשירות; מועד כניסת התקנות לתוקף בפועל הינו בעוד חצי שנה.

חתימתו של השר על התקנות באה לאחר שאלו אושרו בכנסת ה-18 על-ידי ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בדיונים שהוביל ח"כ אילן גילאון (מרצ) בדצמבר האחרון.

על פי התקנות, כל גוף המספק שרות לציבור חייב להתאים את נהלי עבודתו כך שיובטח בהם השירות לאנשים עם מוגבלות כחלק מקהל לקוחותיו, על מנת שיוכלו לקבל השרות באופן עצמאי, בטיחותי ומכובד.
התקנות קובעות ומגדירות כיצד יש להנגיש מקומות ציבוריים, כגון בתי משפט, מוזיאונים וגלריות, חדרי כושר, בריכות, תאי מדידת בגדים בחנויות ועוד וזאת במטרה לנסות ולהקיף את כל תחומי החיים.

ההוראות המפורטות בתקנות כוללות בין היתר סעיפים לפיהם אדם עם מוגבלות לא יידרש להמתין בתור במקום שבו ניתן שירות ציבורי לפי תור, כלומר בעלי תעודת נכה יוכלו "לעקוף" את התורים הרגילים. כמו כן נקבע בתקנות כי בבתי תפילה יופצו לפחות 10% של עותקי ספרי תפילה בדפוס גדול לטובת אנשים עם מוגבלויות בריאה הנזקקים לכך וכי סיורים במקומות ציבוריים ילוו במערכת עזר אלחוטית לשמיעה.
הוראות נוספות שייכנסו במסגרת התקנות שאושרו הינן חיובם של מרכזי מבקרים להיות נגישים לכלל הציבור, הפיכתם של אתרי אינטרנט הנותנים שירות לציבור לנגישים גם עבור אנשים עם מוגבלויות, כי פאבים ומקומות בילוי יספקו שולחנות ומושבים נמוכים ומותאמים לבעלי מוגבלויות, הסדרת אופן נגישותם והנגשתם של אולמות קולנוע, תיאטרון וכן כי במקומות בהם קיימת כריזה קולית יישלח מסרון (SMS) לאדם עם מוגבלות בשמיעה.

יחד עם זאת, התקנות גם קובעות כי יינתנו פטורים מסיבות כלכליות לעסקים קטנים על פי אמות מידה שיקבעו בתקנות נפרדות, כאשר נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות יבחנו את הבקשות לפטור באופן פרטני.
 התקנות גובשו בוועדת המשנה לענייני נגישות בראשות ח"כ אילן גילאון (מרצ). גילאון אשר בירך על חתימת התקנות והוסיף, כי "מדובר בתרומה נכבדה לחברה מבינה יותר ורכה יותר, כדי לאפשר לכל אדם להגיע למקום חפצו. זו מהפכה של ממש לבעלי מוגבלויות: הבטחנו שעד שנת 2018 נהיה אמריקה ואנחנו הולכים לממש זאת".

 יחד עם זאת, משרד הפנים עדיין מעכב התקנת תקנות להנגשת מקומות ציבוריים שאינם בניין, כגון חופי רחצה ובתי קברות עבור אנשים עם מוגבלות

פטיש שופטים

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן