Skip to main content

תכנית 'שווה לכולם' בתיכון אורט עכו

קטגוריה: חדשות העמותה

ביום רביעי ה-3.2.16, יצאו צוות עמותת נגישות ישראל ומתנדבי נגישות ישראל צפון (נ.י.צ), ליום פעילות למורים ולתלמידים בתיכון אורט עכו במסגרת תכנית "שווה לכולם" בתרומת כלל ביטוח, המותאמת לבתי ספר משולבים. 

 

תכנית "שווה לכולם" שמה לה למטרה לסייע בשילוב מוצלח של ילדים עם מוגבלות בבתי ספר. התכנית, שהתקיימה בתיכון אורט עכו לתלמידי שכבת ז', נפתחה בהרצאת 'א-ב של נגישות', שבה נחשפו התלמידים לסוגי המוגבלויות ולמשמעותן, ולכוחם החברתי בשילוב אנשים עם מוגבלויות בכלל ותלמידים עם מוגבלויות בפרט.

לאחר ההרצאה השתתפו התלמידים בהפנינג חווייתי, שבו עברו בין 4 תחנות התנסות המייצגות את המוגבלויות השונות

ראיה, שמיעה, ניידות וקוגניציה.

בכל תחנה התלמידים פגשו אדם עם אותה מוגבלות אשר שיתף אותם בסיפורו, בתחושותיו וברגעים משמעותיים בחייו, ונתן להם טיפים לעזרה לאנשים עם מוגבלויות. בנוסף לכך, בכל תחנה התלמידים עברו התנסות חווייתית המדמה את התחושות של אותה מוגבלות (למשל סגירת כפתור ושרכת שרוך ללא ידיים, כניסה לכתה מבלי לראות, תקשורת בין תלמיד לתלמיד מבלי לשמוע ועוד).

בסוף היום התכנסו התלמידים לשיחת סיכום, שבה שיתפו בחוויותיהם ומה למדו ביום הפעילות. כך למשל תלמידה אחד סיפרה:

"היה לי כיף וגם למדתי שעם ליקוי שמיעה ניתן להבין דברים. שאם אני מדברת אל בן אדם שהוא חירש או כבד שמיעה אז הוא מבין את מה שאני אומרת." תלמידה נוספת שיתפה בתחושותיה: "בתחנה של המוגבלות הקוגניטיבית הבנתי שם שיש אנשים שם עם מוגבלות פנימית שלא מבינים אותם שלפעמים הם נכנסים לדיכאון ולעצב ואנחנו כחברה יכולים לשלב אותם אתנו ולתת להם יותר במה.

מרגלית רטר, הממונה על חינוך לזה"ב במשרד החינוך, שהתלוותה ליום הפעילות, שיתפה מחוויותיה: "אני למדתי ממך תומר (מדריך בתחנת המוגבלות הקוגניטיבית) דבר ענק, שאין דבר שאתה לא יכול וכל דבר שתרצה, תצליח. ואני חושבת שזה מדבר על כולנו. כשלי (מדריכה בתחנת המוגבלות הקוגניטיבית) דיברה על החברה והיא אמרה כמה לא מקבלים אז גם אנחנו מוגבלים, בקבלה שלנו, בהרגשה שלנו, כי לפעמים אנחנו לא משתפים. אז למדתי ממך המון ומכל נגישות ישראל היקרים שהיו פה היום על המעורבות והשותפות והקרבה שיכולנו להרגיש היום."

לאחר הפעילות לתלמידים, התאספו מורים מבית הספר להדרכת חדר מורים, שכללה הרצאת נגישות וארוחת חושים חווייתית, שמטרתה להמחיש למשתתפים מהי המשמעות להיות אדם עם מוגבלות על ידי התמודדות עם אכילת מנות שונות, כאשר בכל פעם נלקח מהם חוש אחר. את ארוחת החושים הובילו מדריכים עם מוגבלויות, ששיתפו מעולמם האישי, ונתנו טיפים ליצירת סביבה משלבת חינוכית.

את יום הפעילות סיכמה מנהלת ביה"ס, מינה פרפרה: "היה יום מלא בתכנים שלו, מאוד עשיר ומאוד ערכי ומאוד מלמד. אנחנו בעיצומו של תהליך… זה לא יהיה משהו של בום וגמרנו. אלא ממשיכים את זה לאורך כל הדרך."

 

 

ילדים מתנסים בתחנת מוגבלות בראייה ילדים מתנסים בתחנת מוגבלות קוגנטיבית

 

תלמיד מתנסה במסלול מכשולים על כיסא גלגלים

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן