Skip to main content

אושרו תקנות נגישות לשירותי בזק

קטגוריה: חדשות לאנשי מקצוע

תקנות חדשות לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שעניינן נגישות של שירותי טלפוניה התקבלו היום בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת. לאחר חודשים ארוכים של דיונים ועבודה מאומצת בניצוחו של ח"כ רן כהן, יו"ר השדולה למען אנשים עם מוגבלות, שפעל נמרצות ובהתמדה לקידום הנושא, תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (נגישות לשירותי בזק ולמתקני בזק), התשס"ח-2008  קובעות כי השירותים שניתנים על ידי בעלי רישיון למתן שירותי טלפוניה, כדוגמת חברת בזק וחברות הסלולר השונות יהיו נגישים. נגישות זו כוללת נגישות של ציוד הקצה – טלפונים נייחים וניידים, וכן נגישות של שירותי טלפוניה שונים שמציעות החברות.

במסגרת נגישות של ציוד הקצה נקבע כי כל חברה המספקת שירותי טלפוניה ומוכרת ציוד קצה ללקוחותיה, תהיה מחויבת להחזיק לפחות דגם אחד (והחל משנת 2011 גם החובה תורחב לשני דגמים לפחות) של טלפונים שונים העונים על דרישות של מספר קטגוריות של מוגבלויות. כך יוכלו אנשים עם מוגבלות בראיה, בשמיעה, בשימוש עם ידיים או עם מוגבלות קוגניטיבית, להיכנס לכל נקודת מכירה של בעל הרישיון ולרכוש טלפון המותאם לצרכיו ואף לנסות את הטלפון בנקודת המכירה כך שהתאמתו למוגבלות הרלוונטית תוכל להיבחן לפני שהקניה מתבצעת. עוד יצוין כי בעל הרישיון לא יוכל לגבות מאנשים עם מוגבלות עלות נוספת מעבר לעלות המכשיר או עלות השירות (כפי שהוא מתומחר לאנשים ללא מוגבלות).

בגדר שירותי טלפוניה יכללו אפשרות לשלוח SMS לאנשים עם מוגבלות בראייה ע"י שימוש בטכנולוגיות הממירות את הטקסט הכתוב לדיבור. כמו כן יוכלו אנשים עם מוגבלות בשמיעה או בדיבור "לשוחח" עם אנשים אחרים דרך הטלפון וזאת באמצעות יצירת קשר עם מוקד שירות שיקשר בינם לבין כל מספר טלפון או פלאפון אחר. מוקד שירות זה יעביר מסרים גם אם מקבל השיחה לא מבין שפת סימנים או לחילופין אין לו את הטכנולוגיה לדבר באמצעות שיחות חוזי (וידיאו).

תקנות אלה שיכנסו לתוקף ב 1/6/2009 הן כבר התקנות השניות שעברו בועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ גלאנטי מאז הגישה עמותת נגישות ישראל(ע"ר)באמצעות עוה"ד תומר רייף ובועז פוקס ממשרד עורכי הדין זיסמן, אהרוני, גייר & עדי קפלן ושות' בג"צ נגד משרדי הממשלה במחאה על הסחבת בקידום תקנות הנגישות. תקנות הנגישות כולן היו אמורות להיות מותקנות בנובמבר 2006. מאז עברו שנתיים וכאמור רק שתי תקנות עברו בוועדה כנדרש.

יובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל אמר – "זה יום גדול לעמותת נגישות ישראל הפועלת לקידום הנגישות בישראל, ולציבור האנשים עם המוגבלויות, ובעיקר לכל אלה שמתקשים בשמיעה, ראייה וביכולתם לתפעל טלפונים בידיים. בעוד חצי שנה גם אנשים עם מוגבלות יוכלו להשתמש בטלפונים כמו כל אחד אחר".

לבג"צ נגד משרדי הממשלה לקידום תקנות הנגישות

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן