Skip to main content

חדשות

אושר לשניה ושלישית תיקון המאפשר לאישה נכה שנישאה, להמשיך ולקבל את קצבת הנכות

קטגוריה: Access Israel News

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח”כ משה שרוני אישרה היום לקריאה שניה ושלישית תיקון בחוק הביטוח הלאומי המאפשר לאישה נכה שנישאה, להמשיך ולקבל את קצבת הנכות לה הייתה זכאית לפני נישואיה.


על פי המצב הקיים, אישה אשר טרם נישואיה הייתה זכאית לקצבת נכות בשל פגיעה בכושר השתכרות, נאלצת להבדק מחדש עקב נישואיה; והיה ותימצא כשירה לתפקוד במשק ביתה – לא תהיה זכאית עוד לקצבת נכות. כלומר עובדת נישואיה בלבד יכולה להביא לביטול הקיצבה אף שלא חל כל שינוי במצב הבריאותי של האישה או במצבה הכלכלי.

עו”ד קארין אלהרר, הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות : ”התיקון המובא לאישור הוועדה מתקן באופן חלקי את האפלייה הקיימת בין נשים לגברים. החוק המתוקן עדיין מבחין בין אישה לגבר: על מנת שעקרת בית תזכה לקצבת נכות חייבים להיות לה 50% נכות רפואית, אבל במקרה של גבר נכה נשוי, הוא נדרש רק ל – 40% נכות רפואית

עו”ד רועי קרת, יעוץ משפטי המוסד לביטוח לאומי: ”עלות התיקון שמציעה הממשלה היא של כ- 5 מיליון ₪ בשנה. אם נדרש לתקן את האפלייה שאכן קיימת בין גברים לנשים, והמוסד לביטוח הלאומי תומך ברעיון, התוספת התקציבית תהיה של כעוד 143 מיליון ₪ בשנה ולזה יתנגד האוצר”.

ח”כ משה שרוני: ”יש פה אפליה מובנת בעצם העובדה שיש מבחן אחד לגבר ואחר לאישה. אין הגדרה בחוק לעקר בית. האם רק אישה צריכה לעבור את המבחן המשפיל של קילוף תפוחי אדמה וקיפול סדינים? צריך לבטל בכלל את ההגדרה המחריגה את הקצבה לעקרת בית. יחד עם זה כיוון שהעלות לביטול אפליה זו היא של למעלה 140 מיליון ₪ בשנה – אין מנוס מלתקן את העוול בשלבים”.

נעמי מורבייה, מטה המאבק לנכים: ”האפלייה הקיימת בחוק מהווה פגיעה חמורה ומהותית בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. נשים נכות לא נישאות רק על מנת לא לאבד את קצבת הנכות לה הן זכאיות”.

התיקון בחוק יחול על אישה שנישאה 24 חודשים לפני תחילתו של חוק זה, ואילך.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן