Skip to main content

חדשות

אזרחים משלמים כפול על המים, מתעלמים לחלוטין מהנכים

קטגוריה: Access Israel News

ועדת הכספים דורשת סדרת שינויים מיידית מרשות המים

יו"ר הועדה ח"כ הרב משה גפני: 'הממשלה פשוט לא שולטת.  אזרחים משלמים כפול על המים, מתעלמים לחלוטין מהנכים"

דיון סוער נוסף בנושא המים בועדת הכספים.  בפתח הישיבה אמר יו"ר הועדה ח"כ הרב משה גפני כי הוא מבקש לעדכן כי היו מספר דיונים על המחירים המופרזים של המים למקוואות ולבתי חולים, "אתמול התקשר אלי מנהל רשות המים ואמר שמועצת רשות המים קיבלה את בקשתנו והחליטה לא להעלות את המים בצורה כה דרסטית למקוואות ולבתי החולים,  אלא תדחה זאת בארבע פעימות עד 2014".  ח"כ הרב גפני אמר כי זהו אינו פיתרון סופי לנושא אך הוא  מאמין שמחירי המים לא יישארו כך ויהיו דיונים במהלך השנים הקרובות, "אני מודה לאורי שני אך מקווה כי הנושא יבוא בהמשך לפתרון סופי". 

בנושא הדיון עצמו אשר עסק באזרחים המשלמים מחירים מופרזים על המים, אמר ח"כ הרב גפני כי האחריות כיום מתגלגלת על האזרחים ורבים מהם לא יודעים על כך או שלא דיווחו עדיין על מספר הנפשות בבית, ולכן הם משלמים מחירים גבוהים מאד שלא כדין. 

ח"כ רונית תירוש אמרה כי "יש הרבה מאד משפחות שלא מעודכנות שצריך לעדכן על מס' הנפשות, נוצר מצב אבסורדי לחלוטין שאזרחים משלמים מחירים מופרזים על המים והם מתקשים להוכיח כי יש טעות".  ח"כ דב חנין אמר כי כשבעים אחוזים מהמשפחות משלמות מעבר למה שצריך, כי לא מדווחים על מספר הנפשות בבית.  "ההליך הזה מגלגל את האחריות על הצרכן שמקבל טופס מסובך, המנגנון הזה, ההליך, איננו מתחשב באזרחים .  קיים רישום אוכלוסין וצריכים לפעול על פי הרישומים הקיימים במדינה". 

ח"כ הרב אורי מקלב אמר כי יש ירידה דרמטית במכסה שהוקצבה לנפש, המחירים עצמם על המכסה הנמוכה הזו, עלו משמעותית. ונכים וחולים שהיה ברור שהם משתמשים באופן מובנה יותר במים,  לא מקבלים כל מכסה נוספת. "אין אחד במדינה שיכול לומר שמספיק לנכה שניים וחצי קוב מים,  אם כך, הטילו מס על הנכים, לא פחות".  ח"כ מקלב אמר כי "צריך להקל על הבירוקרטיה, אנשים מתייאשים מראש", מקלב קרא גם להקמת וועדת בדיקה חיצונית שתבדוק האם הנתונים שבידי רשות המים לגבי עלויות המים אכן נכונים.   

גב' סלעית קולר מהמועצה הישראלית לצרכנות אמרה כי לא היה קמפיין הסברה של רשות המים שמסביר את הנושא לאזרחים, "צריך להסביר לאנשים שחל שינוי גדול ויש לאפשר תיקון רטרואקטיבי. הציבור לא ידע זאת, ויש לתקן את החשבונות בהתאם".  קולר אמרה עוד כי "התאגידים מחייבים במקומות שלא צריך,  ורשות המים גוררת רגליים, בנוסף המכסה אינה מספיקה לנפש ויש להגדיל אותה". 

בתגובה לדברים אמרה סמנכ"ל רשות המים תמי שור כי נושאים שונים שעלו בדיון ייבחנו על ידם.  "אנו נבחן זיכוי רטרואקטיבי. בנושא ההסברה לציבור נצא בקרוב בפרסום על פני התקשורת,  חשוב להבין כי המצוקה של המים נגרמה בידי אדם והיום אנו עושים חשבון מתמטי, עלויות קיימות ומשכללים אותם לתעריפי המים".   

יו"ר הוועדה ח"כ הרב משה גפני אמר לסיכום הדיון כי מחירי המים וכל הבירוקרטיה הכרוכה בנושא המים היא אגרסיבית ודרקונית,  "אנו מבקשים לשנות את המדרג הקיים ויש להעלות מיידית את המכסה לנפש".  גפני אמר בנושא הנכים כי "כמות המים הניתנים לנכים במדד הראשון צריך להיות זהה לזה שנקבע בהיטל הבצורת, אנחנו לא יכולים להיות מדינת סדום ועמורה ותחת הכותרת של העלויות, נפגע ישירות בנכים ובחולים.  כל יום שעובר ואין פיתרון לנכים, אתם בעימות חמור עם הוועדה". הזהיר גפני, והוסיף כי יש לבטל את דרישת התשלום של המע"מ כפי שהוחלט בכנסת, "תשתמשו בנתונים שהאזרחים מסרו בהיטל הבצורת ותטפלו בתלונות המגיעות על בעיות בירוקרטיות בנושא הדיווחים בתקיפות,  אזרחים נדרשים לדווח שוב ושוב,  זוהי עצלנות וגסות רוח". 

בסיום דבריו תקף גפני את העובדה כי לדיונים אלו הממשלה שולחת פקידה ממשלתית להתעמת עם החכי"ם, ושרי הממשלה הרלוונטיים אינם אומרים את דברם, "הם נוסעים ברכביהם ושולחים פקידים. שר התשתיות צריך לומר את דברו, איך יתכן שהוא לא אומר מילה על הנכים שנאנקים במצבם ולא מקבלים עוד  מים?  הממשלה פשוט לא שולטת". 

בדו"ח שנכתב ע"י עמי צדיק ממחלקת המחקר והמידע של הכנסת נכתב כי "העלאת מחירי המים למכסה הראשונית, אינה מביאה לירידה בכמות הצריכה הבסיסית. ומהווה למעשה מס נוסף על משקי הבית".
 
בדו"ח נכתב עוד כי "מאז ינואר 2007 עלו מחירי המים לצרכן העירוני בשיעור של כ 52.8% לעומת עליה מתונה יחסית במרכיבי העלות".

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן