Skip to main content

חדשות

אם לא ישונו הקריטריונים שיאפשרו לנו לשאת בנטל שכר המטפל – נצטרך כולנו לטוס לפיליפינים

קטגוריה: Access Israel News

הנכים והקשישים בישיבת הוועדה לבחינת בעיית העובדים הזרים: אם לא ישונו הקריטריונים שיאפשרו לנו לשאת בנטל שכר המטפל – נצטרך כולנו לטוס לפיליפינים שם יהיה זול יותר לטפל בנו

ח”כ כץ (כצל`ה), יו”ר הוועדה: אדאג לקידום חוק המחריג את העובדים הזרים מדיני העבודה בישראל בהתאם לפסיקה בבג”צ יולנדה

”קשיש או נכה במצב קשה אשר זקוק לטיפול של 24 שעות ביממה, אינו מסוגל לעמוד בנטל השכר של עובד זר”, זעקו הבוקר נציגי הנכים והקשישים בישיבת הוועדה המיוחדת לבחינת בעיית העובדים הזרים בראשות ח”כ יעקב כץ (כצל`ה).

משה רוטמן, אב לילד משותק אמר לוועדה ”מבקשים מאיתנו להעסיק עובדים כחוק ולשלם עבורם תנאי הבראה, חופשות ופנסיה המגיעים לעשרות אלפי ₪ בחודש, אך אין באפשרותנו לעמוד בסכומים הללו”. עוד הוסיף כי בשבע השנים האחרונות נטשו את הטיפול בבנו כ-50 עובדים זרים שהעדיפו לעבור למטופל קל יותר, כאשר את עלות ההכשרה של כל עובד חדש נאלצת משפחתו לממן מכספה.

ארגוני הנכים קבלו בפני הוועדה על כך שאין ענישה ואכיפה כלפי העובדים הזרים שנוטשים מטופל. יונתן דוידוביץ מארגון נכי הפוליו אמר לוועדה כי חוק העונשין מתייחס בצורה מאוד ברורה לסוגיית נטישת המושגח. ”הגופים האמונים על אכיפת החוק נותנים לעובדים לעשות כרצונם למרות שעברו עבירה פלילית. אם משטרת ישראל תגביר את האכיפה וכתוצאה מכך יענשו עובדים זרים, התופעה תצטמצם”.

דוידוביץ התייחס לבעיית הנטישה במסגרת בחינת הוועדה את דרכי העסקת העובדים הזרים והאפשרות להעביר את הטיפול בסיעודיים לידי תאגידים, כפי שקיים בתחום הבניין. בכך למעשה ינותקו יחסי העבודה בין המטופל הסיעודי למטפל הזר ולא יתקיימו ביניהם יחסי עובד מעביד. לדבריו, הבעיה של נטישה לא תיפתר גם אם יוחלף מודל ההעסקה. דוידוביץ ציין בפני הוועדה את בג”צ יולנדה המפורסם שקבע כי לא ניתן להחיל על העובדים הזרים בתחום הסיעודי את דיני העבודה בישראל. ”אם יוחלף מודל ההעסקה לתאגוד ויוחלט שהמטופל אינו מעסיק – יצא שכרם של הנכים והקשישים בהפסדם משום שפסיקת בג”צ תהיה בלתי רלוונטית”.

נציגת ”קו לעובד”, עדית ליבוביץ אמרה כי אין ויכוח על כך שהסכום שמקבלים הנכים והקשישים היום אינו מספק. ”המצב כרגע שקשישים דמנטיים שאינם מסוגלים לקבל החלטות מתפקדים כמעסיקים – הוא רע מאוד. אם מודל התאגוד ישית עלויות נוספות על המטופלים, כפי שקיים בענף הבניין בו נגבים דמי תיווך גבוהים מאוד, ייווצר מצב שהמטופלים שלא ישלמו את העלויות כחוק לא יוכלו לממש את ההיתר שלהם לקבלת עובד זר.”

”אם בהסתדרות היו נלחמים עבור העובדים כפי שבקו לעובד נלחמים עבור כל עובד זר, מצב העובדים הישראליים היה מצוין”, אמרה נעמי מורביה ממטה הפעולה של הנכים בישראל. ”ברגע שאנחנו מכניסים עובד זר הביתה אנחנו צריכים לשלם עבור המים שבהם הוא מתקלח, עבור האוכל שאוכל והחשמל שהוא צורך. קשה לנו, כבני אדם שאינם מייצרים הכנסה, לעמוד בסכומים הללו”. לדברי מורביה, אם על-פי החוק יש להחיל את חוקי העבודה הישראליים גם על עובדים זרים, אסור לדרוש מהנכים לממן את תנאי מחייתו של העובד הזר שמטפל בהם, בדיוק כפי שבעל חנות אינו צריך לממן את המקלחות של עובדיו.

עו”ד יפעת סולל מ”כן לזקן” אמרה כי הטיפול הסיעודי צריך להינתן כמו כל טיפול אחר וכי יש לנתק את הקשר האבסורדי בין מטופל לעובד- מטופל צריך להישאר מטופל ולא מעסיק.

ח”כ יעקב כץ (כצל`ה) יו”ר הוועדה סיכם את הישיבה ואמר כי על הממשלה לקבוע קריטריונים חדשים ודיפרנציאליים שיאפשרו לנכים ולקשישים לשאת בנטל השכר בהתאם לרמת הנזקקות שלהם שיאפשרו לבעלי היתר לשלם לעובדים הזרים לפי החוק. עוד הוסיף כי הוועדה תכנס ישיבות נוספות בנושא על מנת לבדוק חלופות למודל ההעסקה הקושר בין מטופל לעובד זר ביחסי עובד מעביד, ח”כ כץ ציין כי ידאג לקידום חוק המחריג את העובדים הזרים מדיני העבודה בישראל בהתאם לפסיקה בבג”צ יולנדה. לסיכום אמר כי ידרוש מהשר לביטחון פנים להגביר את האכיפה כנגד עובדים זרים אשר נוטשים מטופל סיעודי.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן