Skip to main content

חדשות

דיון בוועדת החינוך בעניין הספריה לעיוורים

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

להלן קטעים מהדיון שהתקיים היום בוועדת החינוך, התרבות והספורט, בראשותו של חה"כ הרב מיכאל מלכיאור:

אורי כהן, מנכ"ל הספריה המרכזית לעיוורים בנתניה: "אנו המרכז היחיד בארץ לספרים לעיוורים. יש לנו 10,000 קוראים, המבצעים חצי מיליון השאלות בשנה. העיוורים קוראים בממוצע 3-5 ספרים בשבוע. הבניין נבנה מתרומות, אך אנו זקוקים למימון ההוצאות השוטפות. את כל הספרים אנחנו מייצרים בספריה, בשפות שונות. עלות הפקת ספר אחד – 7,000 ₪. הספרים והתקליטורים נשלחים מאיתנו לקוראים בדואר. נקלענו למשבר דומה ב-1999, ואז הוסכם שהממשלה תממן 80% מהתקציב השוטף. דובר על 4 מיליון , ומאז, כל שנה הסכום מקוצץ. השנה, תקציב הממשלה לספריה עומד על 2.7 מיליון בלבד. קיבלנו מקדמה, ו-2 מיליון הנותרים לא הגיעו אלינו, כיוון שאני נדרש להעביר בקשה שלפיה התקציב שלנו עומד על 4 מיליון , ואולם זה שקר:
בפועל, אנו פועלים בתקציב הגדול מ-5 מיליון ₪. הכסף אזל, ועל כן נאלצתי לסגור את הספריה ולפטר את העובדים. אם הספריה לא תפעל, נהיה חברה בלי נשמה".

דניאל חליפה, חיילת עיוורת: "הספריה בשבילי היא כמו אויר לנשימה. היא מקור חמצן. הספרים מחברים אותי לתרבות, לחברה הישראלית ולחברה בכלל. צריך לעשות הכל כדי שהספריה לא תסגר."

דר' אברהם צביון: "עבור העיוורים, לספר יש ערך של יותר מלחם. בלעדיו, הם אינם יכולים לחיות. הספר נותן חיים  של תקווה. אני לא אוכל לחיות בלי ספרים, ובלי הספרייה לעיוורים, המספקת לי 6-7 ספרים בשבוע. זה הפתח שלי לעולם".

סידני אמיר, יו"ר הנהלת הספריה: "ב-1999 קבעה ועדת החינוך שהספריה תקבל 3.2 מיליון מהממשלה. איך יתכן שאחרי 10 שנים אנו מקבלים רק 2.5 מיליון ? על פי הצמדת המדד בלבד היינו אמורים לקבל 5.6 מיליון!"

מיכה ינון, מנהל מנהל התרבות במשרד התרבות: "ע"פ הוראות החשב הכללי באוצר, העברת תקציב לעמותה לאחר קבלת המקדמה, יכולה להינתן לה רק אחרי שהיא מגישה בקשה ע"פ התקציב המעודכן – דהיינו, הסכום שהוחלט לתת לעמותה. אם העמותה אינה מכירה בגובה הסכום, כפי שקורה בספריה לעיוורים, היא מייצרת גירעון מתוכנן, ואי אפשר להעביר לה גם את הכסף שעומד בממשלה לרשותה. סכום תמיכה של 2.5 מיליון לספריה אינו סביר גם לדעתי".

השר ראלב מג'אדלה: "אני לא מוכן לקבל סחיטה משום סוג. אלחם בכל מי שמשתמש בציבור כדי להשיג הישגים. לשם מה ארגן מנכ"ל הספרייה הפגנה נגדי? דיברתם איתי? שמעתם את דעתי? אני רוצה למצוא פתרון לבעיית הספריה ולהילחם יחד אתכם מול האוצר בעניין הזה! הכנסתם ציבור למצוקה מיותרת. החזירו מיד את העובדים לעבודה וקחו את התקציב הקיים בקופה על מנת לפתוח את הספריה. אחרי שהספריה תפתח, ניאבק יחד להשגת הכספים."

ח"כ הרב מיכאל מלכיאור: "אנו מחוייבים לחלוטין לציבור הגדול של עיוורים בישראל. הספריה משמשת להם עיניים ופתח להשתתפות בחברה. מדובר על כסף קטן להצלת נושא גדול ומהותי! לציבור העיוורים אין אלטרנטיבה אחרת. אנו נפעל להשיג עבורכם את הכספים הנדרשים. אני מבקש שתחזירו את הספריה לפעילות כבר מחר בבוקר."

ח"כ זבולון אורלב: "כולם מסכימים שלמפעל תרבותי זה אין תחליף. כולם גם מודים שתקציב הספריה חייב לעמוד על מינימום של 5.2 מיליון . אני קורא לספריה לפתוח את שעריה לאלתר, ואנו נדאג לתקציב ראוי גם ל-2007, ולבסיס התקציב ב-2008 ובשנים הבאות".

ח"כ רוברט אילטוב:  כבן לאב עיוור וכראש סיעת ישראל ביתנו, המחזיקה בראשות ועדת הכספים, אני מתחייב שנפעל יחד עם ועדת החינוך למציאת תקציב הולם לספריה."

יו"ר הוועדה, ח"כ הרב מיכאל מלכיאור, סיכם את החלטות הוועדה:

  1. הוועדה מבקשת מהממשלה ומהחשב הכללי במשרד האוצר למצוא פתרון לבעיה הטכנית, ולהעביר מיידית את 2 מיליון הקיימים בתקציב הממשלה לשנת 2007 עבור הספריה לעיוורים. זאת, מבלי להכריח את הספריה להגיש את הבקשה על סמך בסיס התקציב המעודכן.
  2. יחד עם ועדת הכספים, תבוא הוועדה בדברים עם משרד האוצר כדי להוסיף לתקציב 2007 את הכסף הדרוש להפעלת הספריה בצורה תקינה – דהיינו, להגדיל  את תקציב הממשלה לספריה ל-4 מיליון .
  3. הוועדה, יחד עם ועדת הכספים, תפעל להעלות את בסיס תקציב 2008 לבסיס ראוי, תוך שאיפה שההעברה הממשלתית לספריה תהיה 4 מיליון ₪ – ובכך יעמוד תקציב הספריה על 5.2 מיליון .
  4. על בסיס החלטות אלו, קוראת הוועדה להנהלת הספריה לפתוח מחדש את השערים כבר מחר בבוקר, ולהשיב את העובדים לעבודה סדירה.

הערת המערכת
יש לציין שמנכ"ל הספריה לעיוורים מתריע כבר שנים, שללא תמיכה ממשלתית ראויה יאלץ לסגור את הספריה. בכל פעם שנקלעה הספריה למשבר ועמדה על סף סגירה, נשמעו הבטחות דומות, שלא עמדו במבחן הזמן.
על כן, החליט שלא לפתוח את הספריה עד שיגיע הכסף המובטח ותתקבל התחייבות ברת תוקף ממשרד האוצר לכיסוי מלוא הוצאות התקציב השוטף לשנת 2008 ואילך.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן