Skip to main content

חדשות

דיון במסגרת יום הקשיש הבינלאומי בכנסת

קטגוריה: Access Israel News

הוועדה דנה היום בפניות ציבור דיירי הוסטלים בנושאים:
א. הצורך של דיירי הוסטלים להתקשר עם חברות הלוין ואו הכבלים לצורך צפייה בטלוויזיה ואו שימוש בטלפון קווי.
ב. תשלומי חשמל בהוסטלים- זכות דיירי ההוסטלים ליהנות מחוק משק חשמל- תעריף סוציאלי.

הוועדה לפניות הציבור התכנסה בעקבות פניות שהגיעו לוועדה של קשישים המתגוררים בבתי דיור מוגן, מהם עולה כי הסדרים שונים המונהגים בבתי דיור מוגן פוגעים ביכולתם לבחור בעצמם את מפעילי התקשורת בתחומים של טלוויזיה רב-ערוצית, טלפון ואינטרנט, וכן אינם מאפשרים להם לשלם את חשבון החשמל ישירות לחברת החשמל ובכך לשמור על אורח חיים עצמאי וליהנות מההטבות המגיעות להם מתוקף חוק משק החשמל.

יו”ר הוועדה, ח”כ הכנסת סופה לנדבר פתחה את הישיבה באמרה שהיא מברכת על יום הקשיש הבינלאומי בכנסת, עם זאת על מדינת ישראל מוטלת האחריות לעזור באופן רציף לאוכלוסיית הקשישים ולא רק יום בשנה- ”על המדינה להעניק יחס הוגן לגיל הזהב ולאפשר להם לחיות חיים מלאים, מכובדים ומלאי סיפוק”.
ח”כ לנדבר ציינה כי יש להעניק לקשישים המתגוררים בדיור הציבורי את מלא הזכויות המגיעות מהם ולא למנוע מהם לבחור את ספק התקשורת המועדף עליהם.

הפונים שנכחו בישיבה טענו שבחלק מבתי הדיור קיימת מרכזיית טלפונים של חברת בזק המשותפת לכל הדיירים. הזמנת קו אישי כרוכה בתשלום וכן אין באפשרותם לבחור את ספק השיחות הבינלאומיות.
כמו כן טענו הפונים שההתחברות לשירותי טלוויזיה ואינטרנט נעשית אך ורק דרך חברת הכבלים HOT. הפונים ציינו שבחלק ממקבצי הדיור אין לכל יחידה מונה חשמל והדיירים משלמים את חשבון החשמל להנהלת המקבץ. באופן זה אין באפשרותם לבדוק האם הסכום הנלקח מהם לצורך תשלום החשמל הוא נכון. תשלום חשמל באופן כזה גם אינו מאפשר לקשישים ליהנות מההנחה המוקנית להם מכוח התיקון לחוק משק החשמל- תעריף סוציאלי, כיוון שקבלת ההנחה מותנית בכך שחשבון החשמל יהיה רשום על שמו של הקשיש הזכאי להנחה.

מר רומן גישר, ממלא-מקום עיריית חדרה ציין שבמקבצי הדיור בחדרה אין תעריף אחיד לתשלומי הכבלים. ”מישהו גוזר קופון על חשבון גבם של הקשישים וזה פשע”, אמר. מר גישר טען כי יש למצוא פתרון לכך שקשישים יוכלו ליהנות מההנחה המגיעה להם מתוקף חוק משק החשמל.

מר ישראל מובשוביץ, מנהל אגף שיווק בחברת החשמל הסביר שבמקומות בהם קיים מונה אחד אין באפשרות חברת החשמל להעניק שרות לדייר באופן ישיר כיוון שהוא איננו נחשב צרכן של חברת החשמל. חברת החשמל היא כלי המשרת את החוק ואסור לה לגבות תשלום מאף גורם שהוא אינו לקוח שלה. על מנת שהקשישים יוכלו ליהנות מההנחה המגיעה להם על פי חוק יש לפצל את מונה החשמל לחיבורים בודדים עבור כל אחד מן הדיירים, באופן זה הקשיש ירשם בחברת החשמל באופן עצמאי. המעבר ממונה אחד למונים רבים כרוך בהוצאה כספית של אלפי שקלים לכל מונה.

מר יעקב ברוש, מנכ”ל עמידר ציין שבבניינים שנבנו מלכתחילה עם תשתית של מונה מרכזי אין פתרון למעט פיצול המונה ומדובר בהוצאה של אלפי שקלים למונה.
לגבי חברות הכבלים והתקשורת אמר שוועדי הבתים עורכים באופן עצמאי משא ומתן מול חברות התקשורת ולכן יש שוני במחירים בין כל בניין ובניין.






יו”ר הוועדה, ח”כ סופה לנדבר ציינה שכל התלונות שהגיעו לוועדה הם של דיירים המתגוררים במקבצי דיור השייכים לחברת עמידר וביקשה ממנכ”ל חברת עמיגור להסביר כיצד לא התקבלה אף תלונה כנגדם.

מר יובל פרנקל, מנכ”ל עמיגור ציין שלאחר שהחל יישום חוק משק החשמל חברת עמיגור ערכה בדיקה ונמצא כי רק בשני בניינים של החברה קיימת הבעיה של מונה משותף ולכן הוחלט לספוג את ההוצאה ולהעניק לדיירים את ההנחה לה הם זכאים על פי החוק.
בנושא חברות הכבלים ציין מר פרנקל שהם מתירים לדיירים לבחור בין הספקים בתנאי שאין פגיעה בתשתיות הקיימות בבניינם.

הגב` אורה חריש, סגנית מנהלת אגף נכסים במשרד השיכון- ציינה שבבתי דיור גיל הזהב השייכים למשרד השיכון הבעיות שהועלו אינם קיימות כלל היות ולכל דייר יש חוזה אישי ומונה חשמל נפרד. לדיירים הגרים בבתי הדיור יש גם את הזכות לבחור לאיזה חברת כבלים הם רוצים להשתייך.

הגב` אולגה דדון, מנהלת ענף טיפול בפרט במשרד הקליטה ציינה שבמקבצי דיור בהם יש מונה משותף קיימת בעיה טכנית ועל משרד הקליטה בשיתוף חברת החשמל לנסות ולהגיע לפתרון.

מר רשף אריק, סגן בכיר למנהל אגף פיקוח במשרד התקשורת אמר שבסופו של דבר מי שמנהל את המקבץ הוא זה שיוצר את ההסכמים, משלם וגורם לפערי התשלום ויש לבדוק כיצד ניתן לפתור את הבעיה.
מר רשף הציע לערוך תיקון בחוק משק החשמל כך שגם מקבצי דיור והוסטלים של קשישים בהם יש מונה משותף יוכלו הדיירים ליהנות מההנחה המגיעה להם על פי חוק.

עו”ד יניר פלג נציג חברת HOT ציין כי הסכומים אותם גובים מנהלי המקבצים מדיירי המקבץ אינם משקפים בהכרח את הסכומים אותם גובה חברת HOT ממנהלי המקבץ עבור השימוש בכבלים ואין להם גם דרך לבדוק זאת. העובדה כי יש מתווכים (בעלי המקבץ) בין חברת HOT לדיירים היא כנראה הגורם לפערים במחירים בין כל מקבץ ומקבץ.

עו”ד זהבית שחף, נציגת חברת YES ציינה כי הבעיה היא שבכדי להשתייך לחברת YES יש להתקין צלחת לוינית על גגות הבניינים ולכך צריך את הסכמת בעל הבניין.

יו”ר הוועדה, ח”כ לנדבר סיכמה את הישיבה ואמרה שלא יתכן שבמדינת ישראל קשישים החיים על קצבת זקנה לא יקבלו את הזכויות וההנחות המגיעות להם בגלל בעיות טכניות וכי הפגיעה בחופש הדיירים לבחור בעצמם את ספקי התקשורת פוגעת בעיקרון לפיו הדיור המוגן כמוהו כדיור בקהילה.
ח”כ לנדבר פנתה למשרד הקליטה בבקשה לברר כיצד ניתן לפתור באופן מעשי את הבעיות שהעלו הפונים לוועדה.
ח”כ לנדבר ציינה שבכוונתה לכנס את הוועדה בשנית בתוך שבועיים ועד אז היא מצפה לפתרונות מכל הנוגעים בדבר.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן