Skip to main content

חדשות

דיון ראשון בועדת החקירה הפרלמנטארית לנושא ועידת התביעות

קטגוריה: Access Israel News

דליה דורנר: ”ממשלות ישראל השתמשו בועידת התביעות כבקופה הקטנה שלהן”
מעל למיליארד ו-100 מיליון שקל הועברו לתשתיות וכחצי מיליארד להנצחה – במקום לניצולים

וועדת החקירה הפרלמנטארית לנושא ועידת התביעות בראשות ח”כ אופיר פינס קיימה היום (שני) דיון ראשון בו השתתפו השר רפי איתן, יו”ר ועדת החקירה הממלכתית בנושא הסיוע לניצולי השואה השופטת (בדימוס) דליה דורנר, יו”ר הוועד המנהל של ועידת התביעות ראובן מרחב ונציגים שונים של ארגוני ניצולי השואה. בפתח הישיבה הסביר היו”ר פינס, אשר גם יזם את הקמתה של ועדת החקירה, כי ”לאורך 56 שנות פעילותה ועידת התביעות לא הייתה נתונה לבקרה ציבורית – דבר לא נכון ולא ראוי –הגיע הזמן לדון בצורה יסודית ומהותית בתפקידיה ובמבנה שלה. מוטב מאוחר מאשר אף פעם”.

במהלך הדיון הציגו השר איתן והשופטת (בדימוס) דורנר את עיקרי המלצותיהם לעניין ההיבטים על ועדת החקירה הפרלמנטארית לבחון. ”יש לועידת התביעות חצי כוס מלאה וחצי כוס ריקה”, אמר השר איתן ומנה את המלצותיו – שינוי מבנה האסיפה הכללית של הועידה, בה חברי 12 נציגים ממדינת ישראל מתוך 60 חברי האסיפה; העברת חלק מפעילות הועידה מארה”ב לישראל; שינוי התקנון הפנימי למינויים בתוך הועידה; מינוי נשיא חדש לאחר שהתפקיד לא מאויש מזה שנתיים; תוכנית רב שנתית ובקרה חיצונית על פעילותה. ”ממשלות ישראל השתמשו בועידת התביעות כבקופה הקטנה שלהן, ועידת התביעות היא הבנק של ניצולי השואה הנזקקים”, אמרה דורנר, והדגישה את השימושים הכלליים להם העבירו ממשלות ישראל חלק מכספי ועידת התביעות, כך שלדבריה מעל למיליארד ומאה מיליון שקלים מכספי הניצולים שימשו לתשתיות בישראל וכחצי מיליארד שקלים שימשו למפעלי הנצחה. נציגי ועידת התביעות התבקשו על ידי היו”ר להמציא לישיבתה הבאה של וועדת החקירה את רשימת המוסדות אליהם התייחסה דורנר.

נציג ועידת התביעות, יו”ר הוועד המנהל ראובן מרחב הציג בפני חברי וועדת החקירה רקע ומידע כללי על פעילות ועידת התביעות ואמר כי ”לועידת התביעות אין מה להסתיר”. לדבריו, ”עיקר מאמצינו מופנה היום לעולים מברית המועצות, הניצולים הנזקקים מהעלייה הרוסית הם בראש מעיינינו”.

בסיום הדיון סיפר יו”ר וועדת החקירה, ח”כ פינס, כי מבקר המדינה החליט שלא לערוך ביקורת בועידת התביעות. ח”כ פינס אמר על כך כי ” המבקר הפתיע אותי ואמר שאין צורך כרגע בחקירתו. חקירת המבקר שונה בתכלית מהחקירה של הכנסת והחלטתו ראויה למחשבה נוספת”, אמר.

ועדת החקירה הפרלמנטארית לנושא ועידת התביעות נוסדה בהחלטה של מליאת הכנסת בסוף חודש יולי 2008. בראשות הוועדה עומד ח”כ אופיר פינס, וחבריה הקבועים הם חברי הכנסת דוד טל, יולי אדלשטיין, זבולון אורלב, שמואל הלפרט, אבשלום וילן, אביגדור ליברמן, יעקב מרגי ומשה שרוני.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן