Skip to main content

חדשות

הוועדה לפניות הציבור דנה בפניות של נכים כללים המתלוננים על הירידה באיכות שירותי השיקום

קטגוריה: Access Israel News

הוועדה לפניות הציבור התכנסה היום בעקבות פניות שהגיעו לוועדה מהן עולה כי בשנים האחרונות גוברת המגמה להפנות נכים שזקוקים לשיקום למחלקות שאינן מחלקות שיקומיות על פי הגדרות משרד הבריאות ולמחלקות גריאטריות.


בתחילת הישיבה הדגישה ח”כ סופה לנדבר, יו”ר הוועדה שכל אחד עלול להפגע ולהזדקק לשיקום היא הביעה את הערכתה הרבה לנכים העוברים את התהליך הקשה הזה ומצליחים להתגבר, ולחזור לחיים ואת רצונה לעזור. תמך בדבריה ח”כ יצחק זיו שנכח בישיבה וציין שהנושא נוגע לו באופן אישי והבטיח להושיט עזרה.


מר חיים רייזלר- יו”ר עמותת קר”ן (קטועי רגליים נלחמים) ציין כי הנכים הכלליים סובלים ביותר גם מהנכות וגם מהיחס אליהם, אין מאפשרים להם לקבל את מלוא הזכויות שהחוק מקנה להם ואין מוסרים להם מידע מלא על זכויותיהם, השיקולים הקובעים הם כספיים.

נציגי ארגון נכי ישראל; מר משה בסעד המנכ”ל ומר מומו נקווה היו”ר ציינו כי מדובר ברשעות, זלזול הפקרות, אטימות ואכזריות שכן הכל נמדד בכסף וכי תחושתם היא שדוחים את הנכים מן החברה ושמשרד הבריאות רואה בנכות זקנה בטרם עת.

גב` סיגלית צפריר, נכה, שנכחה בדיון סיפרה שבעקבות מחלה עברה קטיעה משמעותית ביותר והותאמה לה פרוטזה בארצות הברית. לאחרונה נאלצה לעבור ניתוחים נוספים וכיום צריכה לעבור שיקום, אך קופת חולים מסרבת לאשר לה שיקום למרות המלצות הרופאים.


ד”ר דינה פלדמן, נציבה לשיוויון אנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים אמרה כי השיקום הרפואי הוא ילד חורג של משרד הבריאות, אין יחידת השיקום עומדת בפני עצמה, זו תת יחידה של תחום הגריאטריה וכי יש צורך להקים יחידה נפרדת ומתוקצבת ולשם כך נדרשת חקיקה שתעשה סדר בנושא השיקום.

נציגי משרד הבריאות; ד”ר דרור גוברמן, מנהל המחלקה לשירותי רפואה קהילתית והגב` רבקה אובריציגר מגריארטריה מטפלים בנושא מחלות ממושכות ומכירים בבעיתיות לגבי צעירים. טענו בישיבה כי יש שתי מחלקות שמיועדות לצעירים אולם הודו שיש צעירים במחלקות גריאטריות. במסגרת פילוט נערך מעקב בצפון על חולים הזקוקים לשיקום ותוצאות הטיפול. כמו כן יש בקרה על קופות החולים.

מר יורם פרדינרו, סמנכ”ל רכש ובקרה מקופת חולים לאומית ציין כי תנאי להתקשרות עם הספק הוא רשיון משרד הבריאות, מסיימים טיפול רק לאחר שהחולה עבר מבחן של משרד הבריאות, לא מפנים לשיקום במחלקות גריאטריות.

ד”ר ענת פינסטרבוש, סגן מנהל רפואי מחוז ירושלים בקופת חולים מכבי טענה שכל מקרה נבדק באופן פרטני, השיקום נקבע בתאום עם החולה, המשפחה והרופאים המטפלים.

גב` נעמי סיון מנהלת פיסיותרפיה של קופת חולים כללית ציינה שלקופה יש סל שיקום שהוא אף מעבר למה שהחוק מעניק והקופה הוסיפה יחידות שיקום בבית ויחידות שיקום במחוזות.

גב` דורית להב, עובדת סוציאלית בקופת חולים מאוחדת טענה כי תפקיד העובד הסוציאלי לעזור לחולים ולספק להם מידע על זכויותיהם. יש מערכת שיקום שהקופה מפנה אליה בהתאם להמלצות הרופאים והקופה עורכת מעקב.

בסיכום הישיבה יו”ר הוועדה, ח”כ סופה לנדבר ביקשה לציין שאסור לשכוח שכולם פגיעים לכן מוטלת על כל אחד במערכת הבריאות להיות לעזר. משום כך בכוונתה לפנות לשר הבריאות בבקשה להקים מערכת שיקום ולקיים בקרה הדוקה וכן לערוך סקר לגבי הזקוקים לשיקום, מידת שביעות רצונם מהטיפול ומרמת המידע שבידם על זכויותיהם.

כן הודיעה כי תדאג בסיועו של חבר הכנסת זיו יצחק, לחקיקה שתאפשר הקמת מערכת שיקום בעזרת ד”ר פלדמן דינה, נציבת שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן