Skip to main content

חדשות

הועדה לפניות הציבור דנה בפניות ציבור של אזרחים, נפגעי מלחמת לבנון השנייה.

קטגוריה: Access Israel News

בעקבות הפקת הלקחים של מלחמת לבנון השנייה משרד השיכון יעניק מענק בגובה 13,000 ₪ למשפחות באזורי עדיפות לאומית א` וב` לבניית ממ”ד.

לוועדה לפניות הציבור הגיעו פניות של אזרחים שנפגעו בפגיעת הרקטה במוסך הרכבת בחיפה וטוענים שהטיפול בעניינם מתעכב. מטרת הוועדה להציג היבטים שונים של הטיפול בנזקי המלחמה על-ידי משרדי הממשלה וגופים ממשלתיים שונים ונתונים הנוגעים למספר הנפגעים שטופלו על-ידי גופים אלה.

בוועדה נכחו פונים רבים שנפגעו באסון הרכבת בחיפה ומזה עשרה חודשים לא מקבלים כל קצבה מהביטוח הלאומי. בינתיים הם חיים מחופשות ימי מחלה ו”קורסים” מבחינה כלכלית. הפונים התלוננו על כך שהמוסד לביטוח לאומי נוקט ביחס מזלזל כלפיהם ונוקט בבירוקטיה רבה כלפי הנפגעים, מאבד טפסים של הפונים, לא מאשר טיפולים פסיכולוגיים, מערב את הוועדות הרפואיות ומעקב את הקצבאות שמגיעות להם.


יו”ר הוועדה, ח”כ סופה לנדבר הביעה תרעומת על כך שהמוסד לביטוח לאומי לא מגלה גמישות כלפי הפצועים ומקשה עליהם בשעתם הקשה.
ח”כ לנדבר, פנתה למוסד לביטוח לאומי בבקשה לפשט ולזרז את הטיפול בפונים אליהם על מנת שיוכלו לקבל את הקצבה שמגיעה להם.

הגב` כרמל סטינגר, מפקחת ארצית באגף השיקום לביטוח לאומי ציינה כי כל הנפגעים באסון הרכבת הוכרו נפגעי איבה והן נפגעי עבודה ועליהם לבחור בקטגוריה שאליה רוצים להשתייך.
נפגעי איבה הם גם נפגעי עבודה אשר מטופלים במקביל על-ידי ענף נפגעי איבה ועל-ידי ענף נפגעי עבודה. במקרים אלה מקבלים התובעים תגמול ראשוני ונקבעים להם אחוזי נכות. מאחר שזכויותיהם של נפגעי איבה שונות מאלה של נפגעי עבודה, התובעים מקבלים הסבר על התנאים המגיעים להם בכל אחד מן המסלולים, ונדרשים לבחור מסלול. לאחר הבחירה ניתן להתחיל לשלם להם גמלה קבועה.


מר יצחק אפרתי, סמנכ”ל עמידר ציין כי במהלך מלחמת לבנון השנייה בעקבות פגיעה בבניינים שונים שופצו על-ידי חברת עמידר 716 דירות שנפגעו במלחמה. העלות הכוללת של השיפוצים הגיעה לכ- 2.5 מיליון ₪. בקריית שמונה ניזוקו 17 דירות נוספות באופן קל והתלונות מדייריהן הגיעו באיחור רב. בימים אלה קיבלה החברה אישור לשיפוץ ממס רכוש, והעבודות יתבצעו במהלך החודש הקרוב.
בנוסף לטיפול בנפגעי המלחמה שופצו מקלטים בבתים בהם לפחות 30% מהדיירים הם זכאים של חברת עמידר. החברה שיפצה והתאימה 616 מקלטים בעלות כוללת של כ- 1.25 מיליון ₪ .



מר יובל פרנקל, מנכ”ל עמיגור אמר כי במהלך המלחמה נפגעו כ- 120 יחידות דיור רגילות וכ- 80 יחידות בדיור המוגן שבניהול חברת עמיגור. שיפוצן של כל היחידות הסתיים זה מכבר.
עמיגור שיפצה כ- 1,600. עלות שיפוץ המקלטים הגיעה לכ- 6 מליון ש”ח. המקור התקציבי היה כספי תרומות שגייסה הסוכנות היהודית.
חברת עמיגור שימשה כחברה משפצת עבור מס רכוש לשם שיפוץ בתי ספר וגנים שנפגעו במלחמה. סך העלות של השיפוץ הגיעה לכ- 6 מליון ₪.
מר פרנקל ציין כי מנסיון של מלחמת לבנון השנייה עולה כי יש לבנות ממק”ים- מרחבים מוגנים קומתיים שכן במקומות שהיו בהם ממק”ים התושבים התפנו לשם ולמקלטים הציבוריים אנשים לא רצו להתפנות.

מר רונן לוי, מרכז תחום פרט במשרד השיכון אמר כי בעקבות המלחמה העניק משרד השיכון לתושבים בגבול הצפון- הזכאים לסיוע בשכר דירה ערב המלחמה – סיוע בשכר דירה למשך שלושה חודשים נוספים מתום המלחמה ללא צורך לבחון מחדש עמידה בקריטריונים לסיוע. בימים כתיקונם עמידה בקריטריונים נבדקת אחת לחצי שנה.

הגב` שלומית מור, סגנית מנהלת מחוז חיפה במשרד השיכון אמרה כי משרד השיכון יתן מענק בגובה 13,000 ₪ למשפחות באזורי עדיפות לאומית א` וב` לבניית ממ”ד. להערכתה עלות בניית ממ”ד עומדת על 12,000-13,000 $.

מר אורן סקורניק, מתעשיות בית אל ציין כי יש לקבוע נוהל ברור לגבי התנהגות לאנשים בממד”ים כיצד לנהוג במצבי חירום כי יש סכנת חנק בשהייה ממושכת בממדי”ים .

אל”מ יחיאל קופרשטיין, פקע”ר רמח”ח מיגון במשרד הביטחון ציין כי הבעיה העיקרית שהתגלתה במלחמה שהרשויות המקומית לא יכלו לתחזק את המקלטים המשותפים.
קופרשטיין הודיע כי תוך חצי שנה ייבנו כ- 2,500 מקלטים משותפים, בסיוע קרן ידידות. כמו כן הודיע אל”מ קופרשטיין כי במשרד ראש הממשלה נעשות עבודות מטה כיצד לתחזק את המקלטים.

עו”ד דוד רוטנברגר מקרן פיצויים במס רכוש ציין בוועדה כי עד כה שילם מס רכוש כ- 3.5 מיליארד ₪. הקרן טיפלה בכ- 180,000 פניות וכ 2,000 מקרים טרם טופלו. רוטנברג העלה טענות קשות כלפי משרד המשפטים שלא מקים ועדות ערר.

משה הראל, ממונה מחוז צפון במשרד הקליטה ציין בישיבה כי המשרד נתן מענק של 1,500 ₪ לכל משפחה שהוכרה כנפגעת פעולת איבה כמו כן סייע המשרד לעסקים קטנים ובמתן הלוואות לעולים וסכום הסיוע הוכפל.

דוד בנימיני, ראש מנהלת שיקום הצפון ציין כי המנהלת ממשיכה לטפל ולסייע באזרחים שנפגעו במלחמה וקרא לפנות אליהם בטלפון 04-6940060 או בפקס : 04-6949146.


בסיכום הישיבה הודיעה יו”ר הוועדה ח”כ סופה לנדבר:
– יו”ר הוועדה קראה למשרדי הממשלה להמשיך בתהליך הפקת הלקחים שבו החלו המשרדים.
– יו”ר הוועדה ביקשה מהמוסד לביטוח לאומי לתת מענה פרטני לכל אותם הפונים שהגיעו לוועדה ועניינם מתעכב במוסד לביטוח לאומי כ-10 חודשים.
– יו”ר הוועדה ברכה על מדיניות משרד השיכון על מתן מענק בגובה 13,000 ₪ לתושבי אזורי עדיפות לאומית א` + ב` לבניית ממדי”ם אך יחד עם זאת תפנה לשר השיכון בבקשה לבדוק את האפשרות לתת הלוואה בגובה יתרת הסכום בתנאים טובים. עלות בניית ממ”ד כיום נע בין 12,000- 13,000 $.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן