Skip to main content

חדשות

הועדה לפניות הציבור דנה היום בפניות ציבור של עיוורים הגרים בדיור הציבורי.

קטגוריה: Access Israel News

הוועדה התכנסה בעקבות בקשתם של עיוורים המתגוררים בדיור הציבורי להשוות את גובה ההנחה הניתנת להם לקניית דירה לגובה ההנחה הניתנת לנכים הרתוקים לכסא גלגלים.

מנתונים שהגיעו לוועדה עולה כי כיום מתגוררים כ-1,500 בעלי תעודת עיוור/לקוי ראייה בדיור הציבורי בארץ, מתוכם כ- 350 משקי בית הזכאים להנחה לצורך רכישת דירה על בסיס תעודת עיוור.

במהלך השנה האחרונה פנה משרד הבינוי והשיכון למשרד האוצר במטרה להשוות את ההנחה הניתנת לעיוורים לזו הניתנת לנכים רתוקים. הנכים הרתוקים מקבלים 85% הנחה לצורך רכישת דירה בשיכון ציבורי.

בסופו של דבר הוסכם להעלות את ההנחה הניתנת לנכים שאינם רתוקים (וביניהם העיוורים) בעשרה אחוזים. למשל, במבצע הדיור הנוכחי למכירת דירות בדיור הציבורי (מבצע ”כאן ביתי”) הועלתה ההנחה ליחיד מ- 15% ל- 25%. אולם, יש לציין כי לפי החלטת משרד השיכון, ההנחה הניתנת לנכה רגיל לא תעבור בשום מקרה את ההנחה הניתנת לנכה רתוק.

יו”ר הוועדה , חה”כ סופה לנדבר ציינה כי מדובר פה באפליה בין העיוורים לבין הנכים האחרים. העיוורים הם נכים קשים ביותר, בעלי נכות 90%-100% וגם הם ראויים לקבל הנחה בגובה זהה שמקבלים הנכים המרותקים לכסא גלגלים.

דוד קשני, יו”ר פורום הדיור הציבורי, שפנה לוועדה בנושא ציין כי כבר שנתיים הוא מנסה לשנות את המדיניות אך ללא הועיל. לדבריו כל משרד מעביר את האחריות למשרד אחר ואין פתרון. האפליה בין העיוורים לנכים המרותקים לכיסאות גלגלים צריכה להפסק גם העיוורים זקוקים להתאמת דירתם לצרכיהם המיוחדים ולא רק נכים המרותקים לכיסאות גלגלים.

רונן כהן, ראש תחום פרט במשרד השיכון ציין כי המשרד מודע לסוגיה וגם העלה את הנושא בפני היועץ המשפטי של המשרד שטען כי לא ניתן ”להפלות לטובה” את העיוורים ולעשות הבחנה בין העיוורים לעומת הנכים הנוספים – כמו פגועי ראש, פגועי נפש וכו`. כהן אמר שהמגמה הייתה ללכת לקראת הנכים העיוורים אך בגלל חוות הדעת של הייעוץ המשפטי, ידי המשרד כבולות.

לדברי כהן ברגע שיחילו את ההנחה על כל הנכים ההשלכה הכלכלית של זה תהיה מאות מיליוני שקלים. רונן כהן ציין כי מדיניות המשרד היא לבוא לקראת העיוורים ואף לקדם אותם בתור לדיור הציבורי באזורים שבהם יש דירות פנויות.

יוסי קורסיה, מנהל השירות לעיוור במשרד הרווחה ציין בישיבה כי ב- 2005 חיו בישראל 25,400 אנשים בעלי תעודות עיוור כשרק 25% מהם נמצאים בשוק העבודה. עוד ציין קורסיה, כי מצבן הכלכלי של המשפחות קשה ביותר.

שרון גמבשו, רכז שיכון, אגף תקציבים במשרד האוצר ציין בישיבה כי לאוכלוסיית הנכים המרותקים לכיסאות גלגלים יש בעיה קשה ביותר למצוא דירות בשוק החופשי. לפיכך, המחוקק קבע שיש ”להפלות אותם לטובה” מכל הנכים האחרים. ברגע שישוו את ההנחות לכלל אוכלוסיית הנכים, יהיה צורך במיליארד ₪.

נציגי ארגוני העיוורים שנכחו בישיבה דרשו להסיר את הבושה ולאפשר להם לרכוש את הדירות ב-85% הנחה, ובמידה ולאו הודיעו כי יצאו להפגין ברחובות. כמו כן ביקשו להשתתף בפורומים שמתקיימים במשרדי ממשלה בענייניהם.

בסיכום הישיבה הודיעה יו”ר הוועדה כי היא מבקשת להשוות את ההנחה הניתנת לעיוורים לרכישת דירה בדיור הציבורי, לזו שניתנת לנכים המרותקים לכיסאות גלגלים.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן