Skip to main content

הזכות לחניית נכים בת"א – חלק 2

קטגוריה: חדשות העמותה

לפרק הקודם בסאגת הזכות לחניית נכים בת"א (חלק 1)

בעקבות תגובת עיריית ת"א, הגשנו עתירה מנהלית כנגדה בעזרת משרד עו"ד זיסמן, אהרוני, גייר & עדי קפלן ושות'. להלן תמצית העתירה (הנוסח המלא מצורף בהמשך):

לפחות החל מחודש אוקטובר 2006, הנהיגה עיריית ת"א יפו מדיניות אכיפה חדשה כנגד רכבי נכים (במיוחד בעלי תג "משולש" בצבע ירוק), אשר חונים על מדרכות בעיר, ואף לגרור אותם, כל עוד יש בנמצא מקום חנייה אחר ברדיוס של 150 מטר.

מדיניות האכיפה החדשה מהווה סטייה מדברי המחוקק, וככל הנראה נגועה בחוסר תום לב, בשרירותיות, באטימות לב, בחוסר סבירות קיצוני, והכל תוך עירוב שיקולים זרים ואסורים באופן הפוגע בכללי השוויון להם מחויבת רשות מנהלית בישראל.

  1. החוק קובע מפורשות כי רכב נכה רשאי לחנות במקום שהחנייה בו אינה מותרת אם לא קיימת חנייה מותרת בסמוך למקום האמור. פירוש המילה "בסמוך" (ע"פ מילון אברהם אבן שושן) הינה "ליד", "בצמוד". מדוע בחרה העירייה להגדיר רדיוס של 150 מטר? מדוע לא רדיוס של 80 מטר, 170 מטר וכיו"ב?
  2. לפי העירייה, המועד הרלוונטי לבדיקה הוא מועד הבדיקה של הפקח, ולא המועד בו הוחנה הרכב. היות ואין הפקח מסוגל לבצע את הבדיקה במועד בו הוחנה הרכב, תוצאותיה לא רלוונטיות ולא משקפות את המצב בזמן שהוחנה הרכב.
  3. תנאי מוקדם לקביעת והחלת הנחיות פנימיות הינו הבאתן לידיעת הציבור המושפע מהן. העירייה לא עמדה בחובת הפרסום.
  4. מדיניות האכיפה החדשה אינה מבחינה בין מקרים בהם החנייה על המדרכה מפריעה לתנועה לבין מקרים בהם הרכב חונה על המדרכה ללא כל הפרעה. מדיניות זו מנוגדת להוראות סעיף 2 לחוק חניה לנכים.
  5. המדיניות החדשה מפלה בין הסוגים השונים של תג הנכה. חשוב לציין כי בנסיבות מסויימות דווקא אנשים בעלי תג נכה משולש (ירוק) צריכים יותר את הנוחות ואת החנייה הקרובה, היות והם אינם משתמשים בכסאות גלגלים שיכולים להקל את תנועתם.

לא ניתן לצפות כי כל אדם בעל תג נכה יתחיל לאסוף ראיות בכל פעם שהוא חונה את רכבו על מנת להתמודד עם דו"חות החנייה. האם מתקבל על הדעת כי כל אדם כזה יסתובב עם מצלמה ויצלם את כל מקומות החנייה ברדיוס של 150 מטר על מנת להוכיח אח"כ כי חנה כדין?

בית המשפט הנכבד מתבקש בזאת:

  1. להורות לעירייה לחדול לאלתר מביצוע מדיניות האכיפה החדשה, ולאכוף את חוק החניה לנכים בהתאם להוראות הברורות שנקבעו במסגרתו.
  2. בנוסף, להורות לעירייה להשיב לאנשים עם המוגבלויות, אשר נקנסו במסגרת אותה מדיניות, את הקנסות שנגבו מהם ו/או לבטל דו"חות שהקנס בהם טרם שולם.
  3. לקבוע כי עמותת נגישות ישראל תשתתף בכל דיון הנוגע לעניין.
  4. ליתן כל סעד אחר אשר בי"המ הנכבד יראה לנכון ולצודק.

בנוסף לעתירה המנהלית, הגשנו גם בקשה למתן צו ביניים המורה לעירייה לחדול לאלתר מביצוע מדיניות האכיפה החדשה עד לבירורה הסופי של העתירה המנהלית.

הדיון בבקשה לצו ביניים נקבע ליום רביעי 23.1.08 בשעה 11:30 בבוקר בבית המשפט המחוזי בת"א (בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים), רחוב ויצמן 1, ת"א, מול השופט דר' קובי ורדי.

תודה מיוחדת לעורכי הדין תומר רייף ותום אפלשטיין, ממשרד עו"ד זיסמן, אהרוני, גייר & עדי קפלן ושות', על העבודה הרבה שהם משקיעים בנושא.

אם אתם רואים את עצמכם נפגעים ממדיניות אכיפה זו, חשוב כי תגיעו לדיון ותראו כי אכן מדובר בבעיה כואבת של רבים.

לריכוז התלונות בנושא להוספת תלונה בנושא
למכתב המלא לעיריית ת"א לתשובה שהתקבלה מהעירייה

להמשך הסיפור

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן