Skip to main content

הזכות לחניית נכים בת"א – צו הביניים

קטגוריה: חדשות העמותה

עדכון

בדיון האחרון הוציא השופט צו ביניים נגד עיריית ת"א, ושלח את הצדדים לנסות למצוא פתרון בהסכמה. אחרי חודשיים של פגישות בין נציגי העירייה לנציגי עמותת נגישות ישראל, מטה מאבק הנכים וארגוני נכים נוספים שהצטרפו למאבק, עיריית תל אביב ביקשה ארכה נוספת (לתחילת ספטמבר) על מנת לגבש הסכם במסגרת ההידברות בין הצדדים.
העמותה הסכימה לדחייה, בכפוף להשארת צו הביניים על כנו, כפי שהוסכם בדיון הראשון בבית המשפט.

אם לא נגיע לנוסח מוסכם, הדיון הבא בפני השופט דר' קובי ורדי, יתקיים בתחילת יולי 2009, מומלץ להתעדכן באתר למקרה של שינויים ודחיות.

תודה לכל מי שהגיעו לדיון הקודם, תמיכתכם עוזרת להראות את חשיבות העניין.


בשנה וחצי האחרונות שינתה עיריית ת"א את מדיניות חלוקת דוחות החניה לנכים. לאחר נסיונות הידברות שלא צלחו, החליטה עמותת נגישות ישראל לתבוע את עיריית ת"א.

פרטים נוספים על השתלשלות העניינים בקישורים הבאים:

הזכות לחניית נכים בת"א – חלק 1

הזכות לחניית נכים בת"א – חלק 2

ביום ד', ה-23.1.08, התקיים דיון בבקשת העמותה למתן צו ביניים שיאסור על העירייה להמשיך במדיניות האכיפה החדשה עד למתן החלטה אחרת ע"י בית המשפט.

בדיון קבע נציג העירייה שקיימת חניה זמינה לנכים בכל העיריה (???), ובמקרה שפקח מוצא רכב בעל תו ירוק חונה על המדרכה, לפני מתן הדוח הוא בודק את קיום התנאים הקבועים בחוק (אין חניה פנויה באזור, אין הפרעה לתנועת הולכי רגל ואין הפרעה ממשית לתנועה).

כיצד הפקח בודק שיש חניה בסביבה? נציג העירייה ענה כי "הפקח מתקשר למנהל שלו ובודק אם יש חניון סמוך". מיותר לציין שגם בית המשפט תהה כיצד המנהל יודע אם יש חניה בחניון…

נציג העירייה הודה כי במקרה של תו כחול, הפקחים מונחים לגישה סלחנית יותר ("… אם עומד על מדרכה, יקבל דו"ח רק אם הוא חוסם את המעבר…").

סיכום הדיון

  1. תקויים הידברות בין העירייה לבין עמותת נגישות ישראל וארגוני נכים נוספים, במטרה להגיע להסכמה לגבי מדיניות האכיפה לעניין חניות נכים על מדרכות. 
  2. בי"המ הטיל את צו הביניים – וקבע כי "החל מהיום (משעה 14:00) תחזור המשיבה לפעול לפי מדיניות האכיפה הקודמת, קרי יינתנו דוחות לנכים רק במידה ומתקיים האמור בסעיפים קטנים 3-4 לסעיף 2(א) לחוק חניה לנכים".
    [סעיפים האומרים כי הרכב לא חוסם את המדרכה לתנועת הולכי רגל, עגלות ילדים או עגלות נכים, ואין הפרעה לתנועה.]
  3. במקרה וההידברות לא תיצלח, תודיע העירייה לבי"המ אם היא מבקשת לחזור למדיניות האכיפה החדשה, או שהיא מסכימה להישאר במדיניות האכיפה הקודמת, ובהתאם לכך יודיעו העותרים את עמדתם לגבי הבקשה והעתירה.

גם מטה מאבק הנכים הצטרף לעתירה.

תודה מיוחדת לעורכי הדין תומר רייף ותום אפלשטיין, ממשרד עו"ד זיסמן, אהרוני, גייר & עדי קפלן ושות', על העבודה הרבה שהם משקיעים בנושא.

חשוב לציין כי חוק חניה לנכים לא התבטל, וצריך להמשיך לשמור עליו, ולהחנות את הרכב על המדרכה רק כשאין ברירה, ורק בהתקיים התנאים לכך בחוק, כפי שהם גם מופיעים על גבי צידו האחורי של תג הנכה. חשוב לציין כי ההחלטה של בית המשפט לא נותנת היתר לחנות על המדרכה מתי שרוצים אלא רק בכפוף לחוק, ולתשומת ליבו של ציבור הנכים המחזיקים בתג נכה.

לריכוז התלונות בנושא להוספת תלונה בנושא
למכתב המלא לעיריית ת"א לתשובה שהתקבלה מהעירייה
לעתירה המנהלית נגד עיריית ת"א – יפו לבקשת צו הביניים להפסקת מדיניות האכיפה החדשה

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן