Skip to main content

חדשות

הממשלה מבקשת להפחית את קצבאות הביטוח הלאומי. חברי הוועדה: "זו רשעות. עברתם כל גבול".

קטגוריה: Access Israel News

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, לנציגי משרד האוצר: "הכנסות המדינה גדלו ב-10 מיליארד. אתם מתנגדים להגבלת שכר הבכירים, ומהמסכנים אתם לוקחים. אצביע נגד, גם אם תהיה זאת הצבעת אי-אמון"

 

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת דנה היום בהצעת חוק ממשלתית במסגרת חוק ההסדרים, לפיה בשנים 2011 ו-2012 יופחתו הקצבאות המשולמות באמצעות המוסד לביטוח לאומי, למעט גמלת נכות.

 

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ (ליכוד), פתח את הדיון ואמר: "אני חושש ששוב אנחנו נדרשים לגזול כסף מהמסכנים. האם אין מקומות אחרים לקצץ מהם? אני מתריע: לוועדה בראשותי יש קווים אדומים".

 

אוהד רייפן, רכז ביטוח לאומי ורווחה באגף התקציבים במשרד האוצר: "הסיבות לבקשה לעדכון הקצבאות הן הצורך בצמצום הגירעון הנוכחי בתקציב המוסד לביטוח הלאומי, וכן הצורך לשמר לטווח ארוך את האיתנות הפיננסית של המוסד. אי אפשר רק לתת עוד ועוד, ובעוד כמה שנים לא לעמוד בתשלומים".

 

ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) בתגובה: "לתת עוד ועוד?! הזקנים כבר ממש לא יודעים מה לעשות עם הכסף… ככה תסדרו את הגירעון הלאומי? אתם השתגעתם? אף אחד מחברי הכנסת והשרים לא יעז להצביע בעד. אני אתנגד גם אם תוטל משמעת קואליציונית".

 

ח"כ ד"ר עפו אגבאריה (חד"ש): "האוצר דורש להפחית מהזקנים והעניים 21 שקלים בחודש. זאת מנה וחצי של תרופות חודשיות".

 

מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני, יצאה אף היא נגד הממשלה: "אני קוראת לוועדה להתנגד בתוקף להצעת החוק. ידעתם שבמקביל לדרישה להפחתת הקצבאות, מתכוונת המדינה לקחת מקופת הביטוח הלאומי 200 מיליון שקלים לטובת הקופה הציבורית? אסור לתת יד למהלכים האלה".

 

גדעון בן ישראל, יו"ר הסתדרות הגמלאים: "הזקנים בישראל מקבלים פחות מחצי ממה שמקבלים בשאר מדינות ה-OECD. כל ימי חיינו חסכנו לקצבאות זקנה. זה כסף שלנו. מדוע אתם מכניסים את היד לכיס של החסכונות שלנו?".

 

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ (ליכוד), סיכם את הדיון ואמר: "אני מבקש ממשרד האוצר לשלוח אלינו נתונים מדויקים על האוכלוסיות שעשויות להיפגע מההפחתה המבוקשת: חתכי גילאים, עלויות מצרכים יומיומיים, התייקרויות שנאלצו לספוג בסל המצרכים הבסיסי ובחשבונות שמשלמים. על פי הנתונים נאמוד את הפגיעה הצפויה ונקבל החלטה. כפי שהדברים נראים כרגע, אני מתכוון להציע נגד ואפעל שאחרים ינהגו כמוני. הודעתי על כך לראש הממשלה ולשר האוצר".

 

רקע:

 

המצב הקיים: סכום הקצבאות המשולמות באמצעות המוסד לביטוח לאומי מעודכן, החל משנת 2007, ב-1 בינואר של כל שנה, בהתאם לשיעור העלייה במדד המחירים לצרכן ב-12 החודשים שקדמו ליום העדכון.

על פי הערכות מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בהנחה שלא יחולו שינויים קיצוניים במדד, סביר להניח ששיעור העלייה המצטבר של מדד המחירים לצרכן, המהווה בסיס לעדכון הקצבאות ב-1 בינואר 2011 ינוע סביב 2.5%.

 

השינוי המוצע: במסגרת חוק ההסדרים מבקשת הממשלה לתקן בהוראת שעה את הקצבאות המשולמות באמצעות הביטוח הלאומי בשנים 2011 ו- 2012 (למעט גמלאות הנכות) באופן הבא:

·        אם שיעור העלייה במדד המחירים לצרכן יסתכם ביותר מ-1.5% – הקצבאות יעודכנו רק בגובה ההפרש (באחוזים) בין שיעור העלייה המצטבר ל-1.5%.

·        אם שיעור העלייה המצטבר במדד המחירים לצרכן יסתכם בפחות מ-1.5%, הקצבאות לא יעודכנו, שכן לא מתבצע עדכון שלילי.

 

השפעות צפויות בעקבות ההפחתה (על פי הערכות מרכז המחקר והמידע של הכנסת):

  • קצבת הזקנה תיפגע ב-21 שקלים בחודש (252 שקלים בשנה), ותעמוד על 1426 שקלים.
  • גמלת הסיעוד תיפגע ב-51 שקלים בחודש (612 שקלים בשנה), ותעמוד על 3426 שקלים.
  • מענק ליולדת ילד ראשון יופחת ב-24 שקלים.
  • להערכת המוסד לביטוח לאומי, הפחתת עדכון הקצבאות צפויה להביא לחיסכון כולל של כ-1.2 מיליארד שקלים בשנים 2011 ו-2012.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן