Skip to main content

הנגשת אפליקציות – מר זך סיגל

קטגוריה: חדשות לאנשי מקצוע

ואנו עוברים להרצאה של זך בנושא הנגשת אפליקציות.

אחד הדברים שצריך לקחת כפי שמיכל אמרה, הנושא של שילוב של פיתרון אחד קסם. יש שילוב של כל האספקטים. מה שכולנו רוצים וזו נגישות אופטימאלית עד כמה שניתן של אתרי האיטרנט שכולם יוכלו להשתמש ולכם יהיה רווח להגיע למקסימום לקוחות.

תקנה 35 מדברת על הנגשת אפליקציות כמעט לכל אחד מאיתנו יש אפליקציות. שהן כלי חשוב שמסייע לנו. אני אבקש מזך סיגל מפתח צוות נגישות שירצה בנושא, זך בבקשה.

שראל כיצד אומרים עיוור? וחרש? איך אומרים לדעתכם כבד שמיעה? איך אומרים שומע? אז איך אומרים חצי חצי. היה פה פאנל מכובדים רוצים למחוא כפיים איך מוחאים כפיים בשפת סימנים? יפה מאוד. כולם ידים למעלה, זו מחיאת כפיים בשפת סימנים. באחד הכנסים היה איך עושים ללקויי שמיעה משלב את שניהם ומוחא כפיים באמצעות הרגליים.

זך סיגל טוב שלום לכולם. המצגת הזאת תהיה על הנגשת אפליקציות. האמת שנכנסתי לפה ב-45 דקות האחרונותו שמעתי הרבה דברים על אפליקציות ופחות או יותר על 50% אני מסכים ו-50% לא, אבל חלק מהדברים הם רלוונטים ואכניס אותם בתוך המצגת.

אז קודם כל מי אני? שמי זך סיגל, אני יועץ נגישות למובייל וווב, מורה ומרצה לנגישוית מפתח ובודק בחברת איי טו זי. ייעוץ הדרכות וכו'. אחוז גדול מהמשתתפים פה הם חלק.

על מה נדבר בקצרה? על מהי נגישות עבורי אישית, נדבר על מהי אפליקציית מובייל, סוגי משתמשים בטכנולוגיה מסייעת, תקנה 35 בעברית, הבנת דרישות הנגישות.

יצאנו לדרך.

אגב, אם יש שאלות אפשר לעצור ולשאול.

כך. מהי נגישות עבורי? החודש הייתי בהונגריה, חלק מהטיול בהונגריה הייתי צריך להגיע מבודפשט לגור. בעוד שבשדה התעופה היה קל להגיע כי המטרו אמר היכן אני נמצא, כשניסיתי להגיע לקחתי רכבת שאינה מטרו. עליתי עם אשתי, בלילה, מתחילים לנסוע ותוך 10 שניות אני מבין שאין שילוט והקראה איך לי מושג מתי אגיע לגור.

בעיה. מה עושים? שאלה נוספת איך אדע אם הגעתי? אני מסתיר את התמלול.

אני מהיר ומסתיר.

איך אני ידוע אם הגעתי לגו אפשרות?

-גוגל מפס.

הייתי יכול לשאול לרכבת יש בדרך כלל מבקר, זה פיתרון אפשרי.

מה אני חשבתי? אמרתי נעצור בתחנה, ונראה איזה שילוט יש. בארץ גם עושים את זה, אלא שהרכבת ארוכה, התחנה קצרה, נפסל. אמרתי בסדר ידעתי שגול זו התחנה התשיעית עשיתי עיגולים בנייר ואמרתי נראה מתי התחנה התשיעית, אלא שמידי פעם עוצרים, כי מסיטים את הנתיבים, את המסילה, אז גם אין את הדרך הזאת. הגעתי לכך שאין ברירה, עלי למצוא מישהו ולשאול אותו מתי הגעתי. והוא דובר הונגרית, הוסיפו את זה לכך שהוא מנסה לעזור לו – סיטואציה מאוד מעצבנת.

-אינטרנט, 1500 נקודות. יפה. לא עבד. שניה. זה אני. עכשיו מה אני בא לומר?

-שאני מסתיר.

שהיום מדברים על מוגבלות משתמשים בשיטת המודלים יש מוגבות מהחינ רפואית, משפטית, יש הגדרה מבחינה סוציולוגית- לא מתייחסים לאדם, מתייחסים איך החברהי צרת מוגבלות. המטרה שלנו לא ליצור את המוגבות, אנחנו כחברה שמישהו מנסה להשתמש בשירות שלנו.

ואם נלך ככה

-חסמים. נכון.

-ואם נלך ככה לדוגמא של אנסה לחבר את זהמבחינתכם כיצרנים של פתרונות נגישות, מבחינתי ברכבת אם היה לי הקראה, שלט, הגעת, מבחינתי עשיתם עבודה מדהימה. זה שיקול מבחינתי לרכיב גנרי של המערכת שהשמתשמ יודע להפעיל ב-100%. לפעמים אנו לא שם. יש רכיבים שאתה נותן הסברים, זה יכול להיות שקול היכן השלט בתחנה. עם קצת תושיה אצליח לעשות את זה.

פתרונות מאולתרים- רכיבי חמיצר, עושים הנגשה לרכיב ובעצם זה יחידה. הגולש מגיע לאתר שלכם צריך לחשוב אולי באיזו דרך יצליח להפעיל את האפקליציה. רוב הפעמים הם יתייאשו בדרך. לכן יש להסיר את החסמים ולא ליצור מחסומים עבור אנשים עם מוגבלות.

אז מה זה בעצם אפליקציית מובייל? קודם כל אני רוצה לומר מה זה. הכל מותאם וחלים עליו החוקים. מהי אפליקציית מובייל?

אפליקציית מובייל זה בעצם כל מה שהוא עטוף על דבר מה מהחנות של אפל או הגוגל סטור ובעצם הוא עטוף באירזה של מייד אין. עצרו כאן כי אני רוצה שתהיו מודעים לניואנס קטן.

כל מי שיודע מה זה הייבריד ונייטיב שירים את היד? גדולים אתם. לא רע.

אפליקציית נייטיב- המפתח כותב בשפת המקור של התוכנה, בפועל יש לו מגע למנוע הוא יכול להגיע לנגישות ולייצר חווית משתמש מאוד טובה. הוא יכול להפעיל את כל מה שהמכשיר יכול להציע לו.

הייבריד- תלוי באיזו מערכת משתמשים. יש מערכות די מדהימות שנותנות יכולת להגיע לחוויה כמעט מושלמת, ותהיינה אפליקציות שבעצם זה סוג של אתר אינטרנט שעטוף באריזה של אפליקציה אבל זה לא באמת.

במקרים כאלו שאתם מקבלים כל מיני אפליקציות ומשתמשים לבדיקה, זה חוקים וצריך לערוך בדיקה שהיא אך ורק לווב למרות שזו אפליקציה החוקים הם של ווב. יש בדיקות של אפיקציה שנתנו להם הנחיות לא נכונות. האפליקציה עטופה בנייטיב אבל בעצם הם ווב.

אפשר לעצור לשאלות.

טכנולוגיה מסייעת במובייל, אפשר בצורה די פשוטה להפעיל את הנגישות במכשיר, ותוך 2.5 דקות להבין מה קורה. אתם לא תדעו את כל המחוות, אבל יהיה בסיס להבין איך משתמש עובד ומתי משהו הוא לא אוויר.

אני רוצה לדבר איתכם על סוגי משתמשים במובייל. רק על שלושה שהם יותר רלוונטים לנו.

אנו רואים את חווה, שיש לה מוגבות ראיה, ונראה שיש הרבה סוגים של הגדרות במובייל. הגדרות של פונטים, הדגשה, קונטרסט, יש דרכים להגדיר. חשוב לי לציין שבIOS הרבה אנשים חושבים שאם יעשו היפוך ניגודיות הבעיה תיפתר. לא יודע אם יש מישהו שחושב על זה, אם יש מישהו שחושב כך זו פשוט טעות, הפעולה של ההיפוך ניגודיות אם יודעים על מה אני מדבר זו פעולה שמתבצעת על המסך. עבור כל ערך RGB לפעמים זה יוריד את הניגודיות. רק רציתי ליישר קו בנושא הזה אם מישהו מכיר את הנושא.

עוד סוג משתמשים שאני רוצה שתכירו, זה אנשים שהם לא עיוורים אבל יש להם מוגבלות ואינם יכולים להשתמש בקורא המסך. אנשים למשל שלא יכולים להיעזר בידיים. כיום לכל מי שיש IOS סביר להניח כי זה החל מ-6, יש לו בלחיצה של כמה כפתורים להפעיל סוויצ', שיצור התנהגות כזאת אראה את זה פעם אחת תנסו לשים לב.

כשלחצית על הסוויץ יש איזור פוקוס, שסורק את כל המסך. כשאני רוצה להפעיל נקודה אני מפעיל את הסוויץ שיכול להיות ראש, קולי, על המסך וכך אפשר לעשות ניווט שלם ללא שימוש בידיים. ב-IOS אפשר לומר השתמש במצלמה להסתכל על התנועת ראש שלי. זה בא בילד אין.

וכמובן יש לנו את הנושא של משתמשים עיוורים ויש לי סרטןו קצר שמדגים שימוש למי שלא מכיר. זה נראהמ שהוא כזה.

אעשה הפסקה קלה מאחר שזה חשוב.

אוקיי. מה שרציתי להראות פה, זה בעצם ואני אומר מה קורה פחות או יותר, רציתי להראות הדגמה של שימוש באפליקציה של ווייז, בדקתי גם את וויז שייך לגוגל, גם היום האפליקציה לא נגישה ברמה של 100%. יש רכיבים לבצע לא כל הרכיבים מתוייגים. בגדול עוברים רכיב רכיב והוא אמור לתת שם, תפקיד ונניח ערך למשל אעבור על כפתור הוא יאמר את שם הכפתור, למשל אני כפתור ואם יש ערך. אני בחירה או לא.

לגבי סטטיסיקות. יש קו בין אפל לאנדרואיד שימוש בקורא מסך מי חזק יותר ונפוץ יותר. זה סקר מ-2015, אמריקאי, ומה שהם אומרים בעצם שכיום, הוא נמצא בסדר גודל של 20%, חשבתי שios יותר מובילים מאחר שהם חוללו את המהפיכה וזה נפוץ יותר אצל עיוורים. אני אישית, גם מבחינת האמינות אעדיף את השימוש ב-IOS.

היכן זה מתחבר אליכם? שאם יש מטלות להנגיש גם וגם, עשו את החישוב המתמטי. יש להנגיש אפליקציה קודם כל אשקיע משאבים במה ש-60% מהציבור עושים. אתם לימדתם אותי.

בוא נעבור לתקנה 35, אינני משפטן קראתי ואומר כיצד אני מבין.

התקנה אומרת יש לעמוד בתקן לאפליקציות יש? אין. התקן הקיים הוא הנחיות. הנגשה ב-2 מערכות הפעלה נפווצות מובייל: אנדרואיד, ואם לאפליקציה קיים שירות זהה באתר מותאם למובייל ונגיש ובאפליקציה יש קישור, אם האתר נותן את כל השירות הוא נגיש ובאפליקציה יש, לא מחויייבם להגנשתה.

-הלינק חייב להיות נגיש.

אם האתר נגיש גם הלינק נגיש.

טוב.

עכשיו לפני שאכנס אני רוצה להתעכב ולספר על מקרה שיצא לי להיתקל, בבנק שרצה להנגיש רכיב חתימה, הוא הגיע בשלב הרביעי. בהליך. אני בודק שלב ראשון, שני, שלישי תקין. שלב רביעי הוא אומר יש פטור. שאלתי מדוע הבאת אותי? למה יש פטור? כי אי אפשר מבחינה טכנולוגית. יש בעיה באמת לפעמים או לפחות אפשר לחשוב שלא ניתן לחתום על מסך של מכשיר מובייל עם קורא מסך דלוק. מי יכול לומר למה? 1500 נקודות איזו בעיה יכולה להיות? כי המכשיר עובד כשנגיעה ראשונה מקבלת פוקוס, מסמנת את הרכיב, והנגיעה השניה מבצעת פעולה. בעוד שאני רוצה לבצע חתימה עלי לצייר עקומה. והוא לא נותן לי את זה, אבל אפשר. מי שמכיר והמפתחים צריכים להכיר את הנגישות אפשר לומר לקורא המסך זוז הצידה אתה יכול להיכנס פנימה ולבצע בצורה תקינה. המפתח מאוד שמח. הוא הנגיש גם את הרכיב הזה. זה אפשרי רק אם מפתחים נייטיב. על אתר HTNL זה בלתי אפשרי, כי שם אין גישה לקוד של מערכת ההפעלה. ננסה לראות את זה. האמת זה לא נגיש לגמרי, אחרי שאמרתי למפתח הוא עבד שעה והחזיר לי את זה.

-הקול מאוד צורם.

אפילו רכיבי חתימה ניתנים להנגשה. זה קצת מבלבל.

אין תקן למובייל אז איך עלי להנגיש את האפליקציה? חילקתי לשלוש סוגי הנחיות במידת הקשר למובייל.

קודם כל יש הנחיות כלליות לא משנה אם זה ווב או מובייל זה אותו דבר. דוגמא להנחיות כלליות שתמיד תעבודנה אותו דבר? ניגודיות, אין שום קשר.

גרימת התקפים- משהו מהבהב שיכול לגרום להתקפים. הגבותזמן לתוכן כל אחד מבין מה צריך לעשות וכיצד לפתור.

יש הנחיות מגויירות זה כתוב בתקן אבל לעיתים לא ניתן יהיה לבצע במערכת ההפעלה. למשל כותרות, אנו רגילים שבכותרת HTML יש כמה רמות. לעומת זאת בIPS אי אפשר לתת רמה לכותרות. שימוש בכותרות דפים, מזהה המסך מזהה להיכן הגעתי ב-IOS אין. זה צריך להפעיל שיקול דעת, בהתאם למה שמערכת ההפעלה מספקת. אם אפשר לכתוב תקן – זה יהיה נהדר.

זה צריך שיקול דעת.

ויהיו דברים שהתקן לא מדבר עליהם, לפחות לא בגרסה הרשמית. מחוות ויקטוריות. דברים עם כיוון ומרחק הקורא מסך לא ידע לתרגם את זה, פעם אחת אני נוגע ופעם שניה אני עושה מחווה הוא לא ידע לצייר.

גודל שטח לחיצה, הכי בסיסי בעולם. הסטייל של אפל ואנדרואיד אומרים עשו לפחות תשע מילימטר. אבל כרגע ברשמי זה טרם כתוב.

מקלדת מובנית משנה את ההתייחסות.

תנאי סביבה משתנים, יש אור על המסך הדברים הללו שונים במובייל ואין לכך כרגע התייחסות.

עכשיו אראה בעיות נפוצות. זו דוגמא נהדרת.

מישהו מזהה את המסך הזה? סיסמא. כל פעם כשהמכשיר ננעל נכנסים דרך פה. כשנכנסים עם קורא מסך הוא אומר כך: הגעת לשדה סיסמא וכרגע מסומן תו אחד מתוך 4. נהדר. וכמובן עלי למלא את המספרים הוא נותן את כל המידע. מגיע מנהל פיתוח אומר יאללה, נשלח את זה לפיתוח מה יכול לקרות? ואז באמת אנו מקבלים את זה חזרה מהפיתוח וזה עובד פחות או יותר כך.

במקום שדה אחד שאומר כמה נתונים הזנתי, יש לי בעצם 4 כוכביות שאני מגיע אליהן ולא יודע שזה שדה הזנה. הוא אומר כוכבית ואין הרבה מה לעשות. אני יכול לנסות להבין מה קורה אך אין זו המטרה. ואגב, גם אם אזין את 6 הספרות ויש הודעת השגיאה. הבעיה- קודם כל כך: אם אתם אחראים באיזו צורה לניהול או הנגשה או מתן הנחיות לאפליקציות מובייל, קודם כל ראו כיצד הרכיבים עובדים, פתאום אנו רואים שהיה אפיון אך לא היה לו מושג כיצד זה עובד במערכת ההפעלה.

היתה שאלה האם ניתן להנגיש או לא. בנייטיב הכל ניתן להנגיש, אין דבר מסך נייטיב שרכיב אחד לא ניתן להנגיש אותו.

לא אדבר על ווב, אבל התשובה… זה לא שלא ניתן להנגיש, ניתן אך יש לעשות זאת בשכל ובהיגיון.

הבעיה כאן, אי שימוש ברכיבי מערכת, אי הכרה של התנהגות מערכת ההפעלה. יש להבין שיש שפה, כיצד אדם משתמש בקורא מסך.

עוד דוגמא, זו דוגמא לאפליקציה שעבדנו עליה, אפליקציה של TRACE..

אגב זה טולבר. אלו בעיות אנו רואים? ראשית בעיה של ניגודיות, זה היה צריך להיפתר בשלב העיצוב, אחר כך יש כתפתורים נטולי שם. אני עובר הוא אומר לייבל ושמות שמה שנמצא שם מידע שקשור לתמונות ולא מוגדר מה עושה. אחר כך איזורי פוקוס. כשאדם משתמש בקורא מסך יש לו שתי אפשרויות: סריקת המסך עם האצבע. אפשרות שניה על ידי סוויב, ולעבור מנקודה לנקודה. פה מה שקרה, הפוקוס עבר בצורה לא רציולנלית ולא עקבית. בעיה נוספת: לא דאגו לעשות איזורי פוקוס הגיונים. לקחו כל מיני ריבועים וצורות שהיו שם או לא, בעצם לא היה ניתן לטפל במסך בצורה אמיתית.

נעבור לדוגמא שאחרי:

לא יודע עד כמה שמתם לב, זה עשה עוד סבב אחד של השתפרות, היו חסרים עוד כמה דברים, מבחינת משתמש קורא מסך, אני יודע, בכל מצב אני יודע מה הרכיב מה הוא עושה. אני יכול לנווט בו ולהשתמש. זו המטרה שלכם.

תראו. אם נסכם את מה שניתן לעשות, זה הדברים החשובים, הבייסיק רשמתי אותם פה. ראשית השתמשו ברכיבי מערכת, זה פחות עבודה לצוות הפיתוח או בדיקות זה יעבוד, זה נגיש.

כמובן לתת מתן שמות משמעותיים, תכנון מסלול פוקוס, להגדיר איזור פוקוס איזה רכיב יקבל לאחד אם צריך, הנחיות צריכות להיות גם ויזואליות- חשוב לאנשים שעובדים עם מקש סוויץ'. מפתחים לא קולטים וקשה לשכנע אותם לטפל בזה. אדם עיוור מקבל מידע על ידי סאונד. אם הוא משמש בסוויץ' אין לו סאונד, לכן ההודעה עבור משתמש עיוור לא יוכל להשתמש בה, לא ידע.

תמיכה במחוות, אם יש מחווה מורכבת צריך לתת מחווה פשוטה יותר.

שקף אחרון מה קורה בימים אלו בארץ מנקודת הראות שלי, ראשית, עושים עבודה מדהימה, יוצא לי ללוות לא מעט גופים, רק בנקים 4-5 בנקים, עם מעל 10 אפליקציות, ואנשים משפרים את הנגישות בצורה מדהימה. אני רואה אחר כך גם סרטונים של משתמשי קורא מסך לוקחים ומשתמשים ושמחים שניתן להשתמש בו, יש השקעה עצומה בנושא הזה, וזהו.

כפי שאמרו הכיוון הוא טוב. עושים עבודה מדהימה בתקופה האחרונה בנושא הזה.

זהו, סיימתי, אם יש זמן אפשר לשאול שאלות – בפאנל.

האמת שאם יש שאלה נקודתית אפשר כי אנו עומדים בזמנים יפה, יש למישהו שאלה נקודתית בבקשה? רק בקול רם.

-איך לעבוד עם אפליקציה כמו וויז?

-לקראת ההרצאה הזאת שאלתי כמה מפתחים, שלחתי להם שאלה בווסטאפ, מה היה עוזר להם. קודם כל הם אמרקו דברים טכניים הייתי רוצה לדעת על הATI של נגישות, צריך ללמוד אותו לשלוט בו. 2. שאלו אותי מה הסטדנרטים איך לבדוק מה אני צריך לתת כיוון. בדרך כלל מקבלים דו"ח נגישות שבתקוה אמור להסביר את זה בצורה טובה. כמובן שכן הייתי מחלק נניח אם יש נושא של העלאות גרסאות, לחפש אם יש באגים חמורים שחוסמים אותך כמו הסיפור של החתימה שנחסמתי בתהליך הרביעי, יש באגים שחוסמים, י שבאגים שאפשר לגהיע לבאג שאינך יכול לצאת. אתה חייב לסגור את האפליקציה. לדוגמא הבהוב, פוקוס של מקלדת. הגבלת זמן. אני חושב שהדבר הכי חשוב: לתפוס את האדם הנכון שירצה וזה יעניין אותו, לעיתים אני מגיע למפתח ואני רואה וואו. האדם הזה היה הוא פשוט רצה זה עניין אותו הוא חקר ולמד. יש מקרים שאני מקבל ורואה שהאדם לא… אין לו חשק… אז לעשות את זה עם חשק. זו התשובה.

-תודה הייתה עוד שאלה?

לא.

-מאחורה אחרונה ודי בבקשה.

-דיברת על שני סוגים של אפליקציות הייבריד ו…

אלכס שאל: כשאנו מדברים על העולם של ההייבריד, כל סביבת עבודה זה עולם שלם. כל סביבת עבודה יש לה את החוקים שלה, וכיצד מתמודדים עם זה. קודם כל צריך להכיר לפני שנכנסים לפרוייקט כל סביבת עבודה איזו תמיכה נותנת לנגישות, להכיר את הAPI של הנגישות, ולדעת האם הפיצ'רים שאתה רוצה להשתמש בהם לא אומר לא להשתמש בהייבריד, אם יש פיצ'רים מורכבים להבייריד חשוב שהתהיה נגישות. יש פחות טובות ויש יותר טובות, לפני כשבועיים יצאה סביבה להייבריד והיה מדהים. אבל עדיין אין זו תמיכה מליאה. נתנו לא מעט תמיכה גם עבורנו וגם עבור.

תודה רבה לזך.

אנו נצא להפסקה. ביוני האחרון היינו בכנס בינלאומי בוושינגטון אחד הכנסים המובילם של נושא טכנולוגיה לנגישות, ואחד הדברים בעיניי שריגשו אותי ומעבר לכך שיובל פתח את הכנס הזה, היה מה שיש לכם בחוץ הטכנלוגיות הישראליות שאני יכולה לומר מוזמנות ומטיילות בארץ ובעולם, דיברו גם בפאנל וגם לאורך היום, יש פה את הנציגים שאפשר לבוא ולשאול, לבוא ולבדוק אותם לקבל את המידע, הם פה עבורכם לא צריך לטוס רחוק. הם עושים הרבה גאווה לישראל.בתיאבון לכם.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן