Skip to main content

הפנינג נגישות בכנס המד"צים הארצי

קטגוריה: חדשות העמותה

 

ביום חמישי האחרון, התקיים לראשונה כנס מד"צים ארצי שבו השתתפו כ-1200 החניכים שנטלו חלק בקורסים של המנהיגות צעירה במהלך השנה האחרונה.

במהלך היום טיילו המד"צים בהר הכרמל, ובשעה 16:00 הגיעו לפארק נחל קרש ביקנעם.

במשך כשעתיים, עמותת נגישות ישראל העמידה לרשות המד"צים הפנינג נגישות חווייתי שכלל תחנות התנסות במוגבלויות שונות, במטרה לחשוף את הצעירים לקשים ולהתמודדותם של אנשים עם מוגבלות.

הרעיון הוא שבמקום להרצות או לדבר על הנושא – "עד שלא תחווה – לא תבין" ההתנסות וההיכרות עם אנשים עם מוגבלות מעבירה את המסר טוב יותר מכל הרצאה בנושא.

עמותת נגישות ישראל מאמינה כי דרך החוויה ויחד עם קיום מפגש עם אנשים עם מוגבלות, ניתן "לשבור את קיר הזכוכית" ולהכיר את האדם עם מוגבלות:

– בתחנה של מוגבלות בשמיעה, נחשפו בני הנוער למוגבלויות שמיעה שונות – הכירו את סמדר שלה מוגבלות בשמיעה אך אינה חרשת וכן נחשפו לשפת הסימנים המשמשת אנשים חרשים. הצעירים הדביקו קעקועים עם הסימן I LOVE U בשפת הסימנים. כמו כן כל רבע שעה, הצטרפו  צעירים רבים לסמי, מתורגמן לשפת הסימנים, שסימן שירים בשפת הסימנים.


 



 

 

– בפינת ה"גרפיטי הנגיש" , ניסו בני הנוער לצייר ולחתום את שמם עם כפפות שמדמות מוגבלות בידיים, וגם על ידי ציור בפה. למרות שהיו בתחילה חששות ומבוכה, מפעילות התחנה הצליחו לשכנע מד"צים רבים להתנסות לחוות את הקושי ודרך זה להבין את המוגבלות.


 

 

– בתחנת המוגבלות בראיה, התנסו המד"צים בטעימות גלידה בעיניים עצומות והכירו את עדי ושירלי, שני אנשים עיוורים שהגיעו עם כלביהם מהאגודה לעיוורים הנעזרים בכלבי נחייה. עדי ושירלי שיתפו את בני הנוער הרבים שעברו בתחנה זו במהלך הפעילות בסיפורם האישי, בקשיים, בניצחונות וכן ענו על שאלות שבני הנוער שאלו. 

 

 

–  בתחנת המוגבלות בהליכה, גילו המד"צים כמה קשה לעלות על הדשא או על רמפה כשיושבים על כיסא גלגלים. בני הנוער קיבלו הסברים וטיפים ממפעילי התחנה ששיתפו אותם בקשיים הניצבים בפני אנשים עם מוגבלות בניידות בחיי היום יום. דרך חוויה זו וההיכרות עם נציגי העמותה, הצליחו הצעירים לקבל טעימה שללא ספק תלווה אותם בהמשך.

 

 

 עובדי העמותה ומתנדביה המסורים מהצפון  מספרים על המפגש בשתי תחנות התנסות:


 


" …לשמחתי הצלחתי להעביר (תוך כדי הדבקת הקעקועים) מעט הסבר על נגישות ללקויי שמיעה ועל ההבדל בין חירשים "מסמנים" בשפת סימנים לבין לקויי-שמיעה, הסברתי גם על חוק הכתוביות ונתתי לחלקם להתנסות ב F.M שלי.

 חשוב לזכור שיש בארץ כ- 700,000 לקויי-שמיעה ורק כ- 10,000 מסמנים (בשפת סימנים), והאג'נדה של הנגישות [לכל סוג של מוגבלות] מאד שונה…"

"…בתחנה של  הגרפיטי, הייתה השתתפות של הרבה מאוד מדצי"ם . הם התלהבו.  בתחילה הם די זלזלו ומהר מאד שינו דעתם ובעצם הבינו מי הוא השונה וכמה קשה התמודדותו ביום יום…."

בהמשך לפניות הרבות שקיבלנו בסיום הפעילות מבני הנוער לגבי אפשרות העברת הפעילות גם בעירם – ניתן לקבל מידע על פעילויות, ערכות הדרכה וכדומה דרך קורין, מנהלת פרויקטים בעמותת נגישות ישראל במייל [email protected]  או בטלפון  09-7451126

תודה לדודו ביטס, מפקח ארצי להכשרת מנהיגות צעירה (במנהל חברה ונוער, משרד החינוך) שאפשר לעמותת נגישות ישראל לחשוף את נושא הנגישות לאנשים עם מוגבלות במסגרת הכנס.

תודה לעיריית יקנעם, ליואל ולכפיר שעזרו לנו בשטח הפארק המדהים.

תודה גדולה למתנדבי נגישות ישראל צפון: רוויטל, גיורא, לילך, בני, צעירה, רחל, אהובה, סמדר,שושנה, אתי ובתיה.

תודה רבה לאגודה לעיוורים הנעזרים בכלבי נחייה ובמיוחד לעדי ושירלי

תודה למנאל ולאחותה.
תודה לסמי, דפנה, שירן ולכל העוסקים במלאכה.


 


עמותת נגישות ישראל מאחלת לכולם חג פסח שמח מזמינה את המד"צים לצלול לעולם חדש ולהיות הדור הבא שיעזור להביא את בשורת הנגישות, הסובלנות וקבלת השונה.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן