Skip to main content

חדשות

הצעת חוק נכי רדיפות הנאצים (תיקון – הרשות הלאומית לזכויות ניצולי השואה), התשע"א–2011

קטגוריה: Access Israel News

מדינת ישראל קלטה מאז ימי הקמתה כ-500 אלף ניצולי שואה, אשר חלקם ירדו מאוניות המעפילים היישר אל שדה הקרב, לחמו למען הקמת מדינה יהודית והגנו בגופם על המדינה בשנים הראשונות לקיומה. כיום חיים במדינה כ-200 אלף ניצולים בגיל מתקדם, אשר מספרם הולך וקטן. על פי תחזיות, בשנת 2025 יעמוד מספר ניצולי השואה על 46 אלף אנשים בלבד.
בישראל קיימים היום גופים רבים העוסקים בתחום הסיוע לאוכלוסיית ניצולי השואה: הרשות המוסמכת לסיוע לניצולי שואה מטעם משרד האוצר מרכזת את הטיפול בנוגע לציבור ניצולי השואה ומתן תגמולים, פיצויים והטבות לפי חוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז–1957, ולפי חוק הטבות לניצולי שואה, התשס"ז–2007; משרד הרווחה והשירותים החברתיים מעניק סיוע לאוכלוסיית ניצולי השואה, המיועד לכל תושב שנפגע מהשלטון הנאצי ללא דרישה למבחן הכנסות או צורך להיות מוכר במערכת הרווחה; המשרד לאזרחים ותיקים מרכז את פעילויות הממשלה בנושא ניצולי השואה ומתאם את פעילות הממשלה בתחום הסיוע לניצולי השואה. כל הגופים הממשלתיים האלה פועלים במקביל לעמותות וגופים שונים המסייעים לניצולי שואה ועוסקים גם בהנצחת זכר השואה וניצולים, דוגמת ועידת התביעות המנהלת תוכניות פיצויים אישיים והקצאת כספים מהשבת רכוש יהודי ללא דורש, הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל המנהלת תוכניות סיוע שונות לניצולי שואה, מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל הפועל למען השגת פיצוי עבור נרדפי הנאצים ועמותות נוספות המגישות סיוע לניצולים.
כתוצאה מריבוי הגורמים העוסקים במתן שירותים לניצולי השואה, נוצרה בירוקרטיה בלתי אפשרית אשר מקשה על הטיפול בניצולים ואף מונעת מהם מימוש מרבי של זכויותיהם. הדבר מוביל למצב בו ניצולי השואה, בשנותיהם האחרונות לחייהם, מטלטלים עצמם בין משרדים וגופים שונים על מנת לקבל את הסיוע המגיע להם על פי חוק – ובמקרים לא מעטים, למרבה הצער, מדי שנה נפטרים ניצולים רבים אשר לא זכו לממש את זכויותיהם.
על מנת להקל על חייהם של ניצולי השואה החיים בקרבנו, קיימת חשיבות בהסדרה של העבודה בין כלל הגורמים וליידוע הציבור באשר לחלוקת התפקידים ביניהם.
לאור האמור לעיל, ועל מנת למנוע מצב של כפילות בו עוסקים באותו תחום רבים ממשרדי הממשלה וגופים נוספים הנתמכים בכספים ציבוריים, אשר לכל אחד מהם יש מנגנון נפרד ומאגרי מידע נפרדים, מוצע תיקון לחוק לפיו הרשות המוסמכת לפי חוק נכי רדיפות הנאצים, אשר מהווה גוף סטטוטורי קיים, תהווה קורת גג אחת אשר תרכז תחתיה את כל הגופים העוסקים במתן שירותים לניצולי השואה וזאת על מנת לייעל את הטיפול בניצולים, לחסוך מיליוני שקלים המיועדים לניצולים, לחסוך בכוח אדם ובמנגנונים כפולים ובעיקר להוות כתובת אחת לכל ניצולי השואה בישראל.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן