Skip to main content

הקצאת דיור ציבורי לזכאים

קטגוריה: Access Israel News

בעקבות דיון הוועדה לענייני ביקורת המדינה בנושא הקצאת דיור ציבורי לזכאים:

ח"כ יואל חסון: שיעור הריבית על משכנתאות לזכאים פוגעת בחלשים

 

בדיון שהתקיים הבוקר בוועדה לענייני ביקורת המדינה בנושא הקצאת דיור ציבורי לזכאים בהשתתפות שר הבינוי והשיכון, נמצא כי על אף שההכנסות ממכירת דירות הסתכמו בשני מיליארד ₪, לא הוספה לדיור הציבורי אף לא דירה אחת. עוד נמצא כי שיעור הריבית על משכנתאות לזכאים גבוהה מהריבית במשק. ח"כ חסון: "מדיניות האוצר יוצרת עוול חברתי ופוגעת בעניים שמשלמים יותר ריבית".

 

נציג משרד מבקר המדינה, בעז ענר, הציג את ממצאי דוח המבקר שקובע כי בשנים 2002-2007 ירד בהתמדה מספר הדירות הציבוריות שהוקצו לאכלוס לזכאים כתוצאה מצמצום המספר הכולל של הדירות הציבוריות עקב מכירתן לדייריהן במבצעי מכירה. ההכנסות ממכירת הדירות עברו ל"קרן הדיור הציבורי" שמטרתה הייתה, בין היתר, מימון רכישת דירות לאוכלוסייה הנדרשת. ההכנסות ממכירת הדירות הסתכמו בשני מיליארד ₪ בערך, אך מכספי הקרן לא הוספה למלאי הדיור הציבורי אף לא דירה אחת. הסיבה – רוב הכסף הועבר לסוכנות היהודית כפיצוי על ההנחה שמעניקה המדינה בגין רכישת הדירות שמפעילה חברת עמיגור שבבעלות הסוכנות.

בנוסף, נמצא כי זמני ההמתנה לדירה ארוכים מאוד וכי לא נמצאו דירות מתאימות ל-100 נכים המרותקים לכיסאות גלגלים. כמו-כן, הריבית שניתנה לזכאים שקיבלו משכנתאות בגין מצוקת הדיור (4%) הייתה גבוהה מהריבית במשק ובשל אי עדכון הרבית הלכה ונשחקה התמיכה שניתנה לזכאים באמצעות ריבית מסובסדת. לטענת משרד מבקר המדינה, ספק אם מצב דברים זה מתיישב עם רוח חוק הלוואות לדייר, התשנ"ב – 1992.

 

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מרדכי מרדכי, ציין כי קיימת שחיקה אדירה בתקציב משרד השיכון שירד לאורך השנים מ-7 מיליארד ל-3 מיליארד בלבד. למשרד השיכון סכום השווה ל- 200 מיליון ₪ שנועד לקניית דירות עפ"י החלטת ממשלה. עם זאת, הוחלט במשרד כי בשל קשיים להקצאת דיור ציבורי לזכאים, יש להעדיף לתת סיוע בשכר דירה.

 

אריאל לוין, סמנכ"ל בכיר לתקציבים במשרד השיכון, טען כי החטא הקדמון הוא לא במכירת הדירות לזכאים, אלא בהסכם שעשה האוצר עם הסוכנות, שהעביר לה למעשה את כל הכסף שהצטבר ממכירת הדירות.

 

ראובן קוגן, נציג אגף התקציבים באוצר, טען בהקשר של גובה הריבית, כי אין זה תפקיד המדינה להתחרות בשוק הפרטי, אלא לעזור למי שזקוק לעזרתה. אם הריביות בשוק הן אטרקטיביות, אזי זה בסדר שהזכאים יפנו גם לבנקים.

 

נציגים מעמותת "סנגור קהילתי", העלו טענות ביחס לזמני ההמתנה הארוכים לדיור ציבורי בעיר לוד וביחס לזמן שנדרש לתיקון הליקויים בדירות המיועדות לאכלוס.

 

שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, אמר בהתייחסו לנושא הריבית כי המדינה למעשה "עושה קופה" על חשבון האזרחים. השר טען כי בשל מחסור בתקציב, אין למשרד אפשרות לספק את כל הצרכים הנדרשים. יחד עם זאת, המשרד מקבל את דו"ח המבקר וישפר את הטעון שיפור.

השר טען כי על מנת לסייע לכמה שיותר אנשים, המסלול של סיוע בשכר דירה הוא אידיאלי יותר, על פני זה של רכישת דירות. השר הודיע כי עתה, לאחר אישור התקציב, הוא צפוי לשבת יחד עם שר האוצר וראש הממשלה ולדון בכל נושא הדיור הציבורי.

 

ח"כ יואל חסון, יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה, אמר כי מדיניות האוצר והעובדה כי הריבית על משכנתאות גבוהה מזו שבשוק פוגעת בחלשים, שאינם מצליחים לקבל הלוואות בשוק וזקוקים דווקא לתמיכה מהמדינה על מנת להשלים את הסכום הדרוש לרכישת דירה. לטענתו של ח"כ חסון, האוצר נותן יד לעוול חברתי ברור.

 

החלטות הוועדה:

 

  • הוועדה מברכת את מבקר המדינה על הדו"ח החשוב בנושא לאומי ומשמעותי עבור אזרחי המדינה.
  • הוועדה מודה לשר הבינוי והשיכון, מר אריאל אטיאס, ומאחלת לו הצלחה בתפקידו.
  • הוועדה מבקשת ממשרד הבינוי והשיכון להוביל תוכנית מעשית ולתת פתרון ראוי לשאלה כיצד ניתן לצמצם את משך ההמתנה של הזכאים לדיור הציבורי.

 

 

  • הוועדה קובעת לאור הדברים ששמעה בדיון, כי ממשלת ישראל פועלת בניגוד לרוח החוק שמטרתו לסייע לנזקקים ע"י מתן משכנתאות בריבית נמוכה מזו הנהוגה  בשוק.
  • הוועדה דורשת, תוך 3 חודשים, התייחסות ממשרד הבינוי והשיכון וממשרד האוצר לנושא גובה ריבית המשכנתאות, הגבוהה מהריבית הבנקאית.
  • הוועדה מבקשת ממשרד האוצר להציג לוועדה תוך חודש מסמך בכתב ביחס לסכומים  שהמדינה מגייסת לטובת מתן המשכנתאות לזכאים ועל גובה הריבית שהיא משלמת על כך.
  • הוועדה פונה לשר הבינוי והשיכון לטפל במקרים הספציפיים שהוצגו ע"י עמותת "סינגור קהילתי".
  • הוועדה תקיים דיון מעקב, בעוד שנה, ותבחן את תיקון הליקויים, זאת לאור העובדה שמדובר בשר שנכנס זה עתה לתפקידו בממשלה.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן