Skip to main content

חדשות

וועדת המשנה לתקנות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

קטגוריה: חדשות לאנשי מקצוע

ביום שלישי ה-28 ביולי 2009 התקיים הדיון הראשון של וועדת המשנה לתקנות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. בראש וועדת המשנה שהוקמה ע"י וועדת העבודה והרווחה עומד חה"כ אילן גילאון וחבריה הם חה"כ אריה ביבי, חה"כ משה (מוץ) מטלון, חה"כ ציון פיניאן וחה"כ אורלי לוי אבקסיס. וועדת משנה זו מאפשרת התמקדות בקידום השלמת תקנות הנגישות השונות שכיום התקנתן מעוכבת בשנתיים ושמונה חודשים. 

 

במסגרת הכנסת ה-17, וועדת המשנה, שבראשה עמד חה"כ רן כהן, הצליחה להעביר לשולחן הוועדה טיוטות סופיות של שלוש תקנות בנושאי נגישות, ששלושתן אושרו כתקנות בשנת 2008-2009 במסגרת הכנסת ה-17 :

 

לדיון שהתקיים השבוע תחת הנושא "דיווח משרדי הממשלה על ההתקדמות בהתקנת התקנות", הוזמנו נציגים ממשרדי הממשלה השונים וכן מאירגוני נכים ומנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. בנוסף ליו"ר וועדת המשנה, חה"כ אילן גילאון נכח גם חה"כ משה (מוץ) מטלון. במהלך הדיון התבקשו נציגי המשרדים לעדכן את וועדת המשנה בהתקדמות משרדם בקידום תקנות הנגישות וכן להתחייב ללוח זמנים צפוי להשלמת המשימה והגשת הטיוטות לשולחן וועדת העבודה והרווחה על מנת שיוכלו לידון בוועדת המשנה.

מדיווחי המשרדים עולה כי על שולחן הוועדה מונחות הטיוטות של תקנות הנגישות שעוסקות בבניין מגורים משותף, ובבניין ציבורי קיים וכן תקנות נגישות השירות. להלן פירוט של עיקרי ההתחייבויות של משרדי המשלה בעניין לוחות זמנים צפויים:

  • תקנות נגישות שבאחריות משרד הבריאות צפויות להיות מוגשות עד ה-15 באוקטובר 2009
  • תקנות נגישות שבאחריות משרד החינוך (לא כולל אלה שבאחריות המל"ג) צפויות להיות מוגשות עד לנובמבר 2009
  • תקנות נגישות דרכים, שבאחריות משרד הפנים צפויות להיות מוגשות עד ינואר 2010
  • תקנות נגישות לשעת חירום שבאחריות משרד הבטחון צפויות להיות מוגשות בתחילת המושב הבא של הכנסת. לעניין תקנות נגישות מקלטים שבאחריות משרד זה צפויה להתקיים פגישה בנושא עם הנציבות ולאחריה ידעו צפי.
  • תקנות נגישות שבאחריות משרד התמ"ת צפויות להיות מוגשות בתחילת המושב הבא.

במהלך הדיון ציין הנציב בפועל שמואל חיימוביץ כי סדר הדיונים לדעתם צריך להיות דיון בתקנות נגישות מבנה מגורים משותף ולאחר מכן התמקדות בתקנות נגישות השירות. נציג עמותת נגישות ישראל, יעקב עילם, ציין כי לפני שנדון בתקנות השירות יש לסיים את הדיון בתקנות נגישות מבנה ציבורי קיים הנמצא בדרגת בשלות טובה לעומת תקנות נגישות השירות שהדיונים בהן צפויים להיות ארוכים ומורכבים.  

במהלך הדיון ציין היו"ר גילאון כי משרדי הממשלה הם בגדר מפירי חוק במדינה לאחר שהמחוקק קבע לוח זמנים ברור להשלמת תהליך התקנת תקנותהנגישות והמדינה – לא עמדה במה שנקבע בחוק. הוא ציין זאת במיוחד לגבי משרד החינוך האמון על חינוך ילדינו לכיבוד החוק, כשהם בעצמם לא עומדים במשימה חשובה והכרחית זו.

לאחר הצגת הסטאטוס על ידי משרדי הממשלה השונים אמר היו"ר חה"כ גילאון כי אם להציג את הצורך לנגישות כצורך להורדה במשקל של 60 ק"ג הרי שעד כה רזינו כ-3.5 ק"ג – זוהי התחלה אך הדרך ארוכה . הוא הדגיש כי כמו בהליך הרזיה לא ניתן לצפות להנגיש ולהשלים את המשימה בבת אחת אלא בצורה הדרגתית, אולם כפי שעלה גם מהדברים של היו"ר וכן של חה"כ מטלון שנטל חלק פעיל בדיון,  וועדת משנה זו נחושה לקדם את המשימה ולהביא לשינוי במצב תקנות הנגישות במדינת ישראל. 

לעמותת נגישות ישראל לא נותר אלא לקוות שוועדת משנה זו תמשיך את ההתקדמות שהחלה תחת חה"כ (לשעבר) רן כהן בשונה מדיונים דומים שהתקיימו בעבר בנוכחות כלל משרדי הממשלה, ושלאחריהם לא ניכרה התקדמות משמעותית למרות ההצהרות והכוונות הטובות. אנו תקווה כי בדיון המתוכנן ב-3 בספטמבר 2009 במסגרת הבג"צ שהגישה עמותת נגישות ישראל לפני יותר משנה בעניין תקנות הנגישות המעוכבות. נשמע על המשך ההתקדמות ונוכל לבשר לאנשים עם מוגבלות במדינת ישראל כי התקנות להן הם מייחלים שנים ארוכות, קורמות עור וגידים וניתן יהיה לראות התקדמות של ממש תחת הכנסת ה-18.    

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן