Skip to main content

חדשות

ועדת העבודה אישרה לקריאה שניה ושלישית הצעת חוק ממשלתית לתיקון חוק עבודת נשים

קטגוריה: Access Israel News

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח”כ משה שרוני אישרה היום לקריאה שניה ושלישית הצעת חוק ממשלתית לתיקון חוק עבודת נשים

התפרסמה בתאריך: 16/07/2007

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח”כ משה שרוני אישרה היום לקריאה שניה ושלישית הצעת חוק ממשלתית לתיקון חוק עבודת נשים. להלן התיקונים העיקריים:

1. הוועדה קבעה כי תינתן חופשת לידה לגבר מהיום הראשון של הלידה (במצב הקיים חופשת לידה לגבר מותרת רק לאחר חודש וחצי מיום הלידה). חופשה זו תותר לגבר כאשר אישתו אינה מסוגלת לטפל בילוד מטעמי נכות או מחלה. במקרה כגון זה כאשר צברה היולדת את תקופת האכשרה הנדרשת לקבלת דמי לידה, יקבעו דמי הלידה על פי שכרה של האישה או על פי שכרו של הגבר ובלבד שהשכר לא יעלה על סכום הבסיס (כפי שנקבע השכר הממוצע ב- 1/1/2006) כפול חמש.

2. הצעת החוק קובעת כי היעדרות של עובדת מן העבודה בתקופת ההריון תיחשב כהיעדרות מפאת מחלה. אלא אם היא זכאית לגמלת שמירת הריון מהמוסד לביטוח לאומי. במצב הקיים ימים אלה לא היו מוגדרים כימי מחלה.

3. במקרה של היעדרות של עובדת בתקופת ההריון, בשל מקום עבודה המסכן את הריונה, ואחרי שהמציאה אישור רפואי בכתב: על המעביד למצוא לעובדת עבודה חלופית מתאימה. היה ולא נמצאה עבודה – אם העובדת צברה את תקופת האכשרה הנדרשת תקבל גמלה לשמירת הריון מהמוסד לביטוח לאומי. אם העובדת לא מבוטחת – תהיה זכאית לחופשה ללא תשלום וכל זכויותיה התלויות בוותק ישמרו לה על ידי המעסיק (פנסיה, ימי חופשה, ימי מחלה וכדומה).

4. במקרה של היעדרות של עובדת בתקופת ההריון בשל חוסר מסוגלות לבצע את העבודה בגלל ההריון (למשל נהגת אוטובוס, קופאית) ואחרי שהמציאה אישור רפואי בכתב, על המעביד למצוא לה עבודה חלופית מתאימה ואם לא תמצא, תצא העובדת לחופשה ללא תשלום ואולם ישמרו זכויותיה התלויות בוותק (כנ”ל).

5. על פי הצעת החוק יולדת שהיא אם פונדקאית או יולדת שמסרה את ילדה לאימוץ תוכל לקצר את חופשת הלידה ולחזור לעבודה לאחר 3 שבועות. במצב הקיים נדרשת לקחת את מלוא חופשת הלידה.

6. הצעת החוק תאפשר לאישה העוברת טיפולי פוריות להעדר מהעבודה. זכות זו מרחיבה את הזכאות הקיימת היום והניתנת רק לאישה העוברת טיפולי הפריה חוץ גופית.

7. החוק הקיים אוסר על מעביד לפגוע בהיקף עבודה של עובדת בהריון באופן שהכנסתה תקטן. התיקון שאושר בוועדה אוסר על מעביד לפגוע הן בהיקף והן בהכנסה לכל מי שמוגן במסגרת חוק עבודת נשים: נשים לאחר לידה, נשים שעוברות טיפולי פוריות, גבר בחופשת לידה, אישה במקלט לנשים מוכות וכדומה.

8. הצעת החוק מאפשרת לעובדת לערער לבית הדין האיזורי לעבודה על החלטת שר התמ”ת לתת היתר לפיטוריה. במצב הקיים ניתן רק לעתור לבג”צ.

העונשים הקבועים בחוק: חצי שנה מאסר או קנס על סך כ- 134,000 ₪.

תחילת החוק – 30 יום מיום פרסומו.

ח”כ משה שרוני, יו”ר הוועדה: ”הצלחנו לצמצם את הפגיעה בעובדות בתקופת ההריון, מבלי להעמיס עומס יתר על המעסיקים”.

© כל הזכויות שמורות, 2006, מדינת ישראל

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן