Skip to main content

חדשות

ועדת העבודה דנה אמש בהצעות לסדר בדיון מהיר בנושא ניסויים בלתי חוקיים במאות מאושפזים קשישים

קטגוריה: Access Israel News

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, בראשות היו”ר ח”כ משה שרוני, דנה היום בהצעות לסדר בדיון מהיר של חברי הכנסת יואל חסון, מרום שלו וזהבה גלאון בנושא: ניסויים בלתי חוקיים במאות מאושפזים קשישים בבבתי החולים קפלן והרצפלד.

ח”כ זהבה גלאון מתחה ביקורת קשה על הפיקוח הלקוי של משרד הבריאות בכל הנוגע לביצוע הניסויים הרפואיים בבבתי החולים. ”לא היה פיקוח של המשרד על התנהלות הניסויים בבתי החולים הרצפלד וקפלן ולא נשמרו זכויות המשתתפים בניסויים כנדרש בתקנות ובנוהל. היתה פגיעה קשה בקשישים חסרי ישע ויש למצות את הדין לא רק עם הרופאים אלא גם עם רשויות משרד הבריאות שלא פעלו כראוי”.

ח”כ יואל חסון: ”יש למצות את הדין עם רופאים שמתוך שאיפה להתבלט מקצועית, עברו על הנהלים וחרגו מהם”.

ח”כ שרה מרום-שלו קראה למשרד הבריאות להאיץ בחקיקה כדי למנוע הישנות המקרים.
מנכ”ל משרד הבריאות פרופ` אבי ישראלי דיווח לוועדה כי 2,500 ניסויים קליניים נערכים מדי שנה, ”רובן הגדול על ידי חברות התרופות והם מתנהלים למופת. את האירועים בבית החולים הרצפלד וקפלן לא יכולנו לצפות כיוון שמדובר בזיופים של טפסים של ”הסכמה מדעת” ובהתעלמות מנהלים ותקנות של משרד הבריאות. כל הניסויים בבתי חולים אלו הופסקו והחקירה הועברה למשטרה עם פרסום דוח מבקר המדינה”. המנכ”ל דיווח לוועדה כי מספטמבר 2005 הקים במשרד הבריאות מאגר לרישום ניסויים רפואיים בבני אדם והוא חשוף לציבור. כמו כן, בעקבות דוח מבקר המדינה יצא חוזר מנכ”ל במרץ 2005 המחייב את כל המוסדות להקים צוות בן 3 אנשים ,שהוא גוף מבקר, המפקח על התנהלות הניסויים הרפואיים בבתי החולים. לעניין הצעת החוק לניסויים בבני אדם מסר המנכ”ל כי ”חילופי השלטון התכופים גרמו לכך שנוצרו עיכובים באישור הצעת החוק ואנחנו מקווים שבמושב הנוכחי של הכנסת נביא את הצעת החוק לאישור הממשלה ואחר כך לאישור הכנסת”.

פרופ` ז`אק מישל, יו”ר ועדת הלסינקי העליונה במשרד הבריאות תבע שהחוק לניסויים רפואיים בבני אדם יכלול גם אמצעי ענישה נגד רופאים שעברו על כללי האתיקה ולא רק במקרים של זיוף ועבירות נוהל.

ציונה אלון ממשרד מבקר המדינה הדגישה בדבריה את הממצאים החמורים שחשף דוח המבקר בכל הנוגע לפיקוח של משרד הבריאות על הניסויים בבתי החולים כמו גם הפיקוח והבקרה הלקויים כמו גם של קופת חולים כללית על בתי החולים שבאחריותה.

פרופ` אבינועם רכס, יו”ר ועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית: ”איך קורה שחברי הכנסת אישרו זה מכבר את החוק המסדיר ניסויים בבעלי חיים ועדיין לא חוקקו את החוק המסדיר את הניסויים בבני האדם. תרנגולות חשובות יותר מבני אדם? שאל, והוסיף: אנו הרופאים נקיא מקרבנו כל רופא שיעבור על כללי האתיקה, על כללי אמנת הלסינקי ועל הנהלים של משרד הבריאות. אנחנו לא יכולים לקחת רשיון של רופאים, אבל נרחיק אותם מקרבנו”.

סנ”צ מאיר כהן, רמ”ד חקירות במשרד לבטחון פנים דיווח לוועדה כי הנושא המרכזי של החקירה הינו עריכת מחקרים על בני אדם בבתי החולים קפלן והרצפלד בלבד. נושאים נוספים הנחקרים בתיק הזה הינם קבלת תואר מומחה (רפואי) במרמה ושיבוש חקירה. החשודים נחקרים בחשד לביצוע עבירות של תקיפה בנסיבות מחמירות, התעללות בחסרי ישע, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה, זיוף, שימוש במסמך מזויף, ושיבוש הליכי חקירה ומשפט. סביר שהחשודים יואשמו גם בהפרת הוראה חקוקה בכל הנוגע להפרת תקנות וחוזרי מנכ”ל משרד הבריאות בכל הקשור בעריכת ניסויים רפואיים בבני אדם. ”עד כה נחקרו חשודים, רופאים שעובדים או עבדו בשני בתי החולים. מספר הרופאים החשודים הוא 12 רופאים, 4 מהם נעצרו בפועל”.

בסיכום הישיבה אמר יו”ר הוועדה, ח”כ משה שרוני:

הוועדה מוצאת לנכון להביע אמון מלא ברופאים ובמחקר הרפואי המתקיים בארץ ולא רוצה להכתים את כלל הרופאים בשל התנהלות פסולה של מספר רופאים בבתי החולים קפלן והרצפלד

הוועדה קובעת שהניסויים הקליניים בבני אדם הם חשובים מאוד והם לטובת החולים, החברה והרופאים. על משרד הבריאות להבטיח שהם ייעשו על פי עקרונות אמנת הלסינקי והתקנות והנהלים שקבע המשרד.

הוועדה קוראת למשרד הבריאות להדק הפיקוח על הניסויים הקליניים הנעשים בבתי חולים על מנת למנוע הישנותם של מקרים בהם חולים הופכים לטרף קל בידי רופאים עבריינים.

הוועדה רשמה לפניה את השינויים בנוהלים אותם קבע משרד הבריאות בעקבות דוח מבקר המדינה וקוראת למבקר המדינה לערוך בדיקה נוספת של הנושא.

הוועדה קוראת למשרד הבריאות להאיץ את החקיקה בנושא ניסויים רפואיים בבני אדם.

© כל הזכויות שמורות, 2006, מדינת ישראל

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן