Skip to main content

חדשות

ועדת העבודה והרווחה: הורחב הפטור מעמידה בתור

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

כ-480 אלף איש יהיו זכאים לכך מהיום. גם אדם עם מוגבלות נפשית, שכלית או אוטיזם, עיוור, ניצול שואה, נפגע פעולות איבה, מקבל גמלת סיעוד, ניידות וילד נכה – יהיו פטורים מעמידה בתור. יו"ר ועדת העבודה והרווחה אפרת רייטן-מרום: אחרי מבוי סתום של שנים הצלחנו לפתור את הסבך, ולהביא לפי שלושה זכאים, הרחבה משמעותית ודרמטית

ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (שני, 24.1.22) את התקנות החדשות, המרחיבות את הזכאים לפטור מעמידה בתור. לאחר 4 שנות דיונים ומבוי סתום, תכלול ההרחבה לראשונה גם ניצולי שואה, אסירי ציון, נפגעי איבה וילדים עם מוגבליות, והורדת רף הזכאות לפטור מ-50% ל-40% נכות נפשית, שכלית או אוטיזם.

יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה) אמרה כי "נעשו ניסיונות רבים בעבר לאזן בין הרצון להרחיב את הפטור מתור לאנשים עם מוגבלויות לבין צרכי הציבור הרחב. ואחרי מבוי סתום של שנים הצלחנו לפתור את הסבך, ולהביא לפי שלושה זכאים, הרחבה משמעותית מאוד ודרמטית. ההצעה כיום היא מאוזנת ומכניסה עוד כ-300 אלף איש, בנוסף ל-160 אלף איש שהיו בתקנות הקודמות. השינוי עלול לעורר קשיים במרחב הציבורי, ועלינו להיזהר לפעול ברגישות תוך איסוף נתונים על היישום בשטח".

נועה בן שבת, היועצת המשפטית של הוועדה, סיפרה על עבודת-הכנה שנעשתה ע"י הנציבות לזכויות אנשים עם מוגבלויות ומשרדי הרווחה והשוויון החברתי, תוף מיפוי צרכים, יכולות פיזיות והתמצאות, חשיפה לסיכונים ורגישות.

דן רשל, נציב לזכויות אנשים עם מוגבלויות במשרד המשפטים, סיפר על איסוף נתונים מהשטח לגבי הצרכים וההשפעה של הפטור, יוראי להב-הרצנו (יש עתיד) הזהיר כי פטור שכזה עלול להיות "חיבוק דב" לאלו הזקוקים לו באמת, מופיד מרעי (כחול לבן) הדגיש את חשיבות ההדרגתיות בהרחבת הפטור ואת המעקב אחר תוצאותיו, יצחק פינדרוס (יהדות התורה) קרא לנציבות לצאת במסע פרסום, ולקרוא לאזרחים "להיות בני אדם ולהעניק פטור כזה בתור", ואילו נירה שפק (יש עתיד) קראה לטפל גם בתקנות לאנשים עם מוגבלויות בשעת חירום.

עו"ד אילן שפירא, מנהל תחום אסדרה בדואר ישראל, הדגיש את הצורך לקבל מראש את דגמי וצורת התעודות המעניקות פטור שכזה כדי לפרסמם לעובדים.

יובל וגנר, יו"ר נגישות ישראל קרא לכל הגופים עליהם מוטל ליישם פטור כזה לקבוע נהלים, וקרא לבעלי-הזכות להשתמש בה רק בעת הצורך.

יעל וייס-ריינד מנהלת עמותת "אופק לילדינו", הצביעה על הצורך להכללת מלווה לילד-עיוור.​

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן