Skip to main content

חדשות

ועדת העבודה והרווחה: יוסדר מעמדם של כלבי-שירות לאנשים עם מוגבלויות

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

בנוסף לעיוורים – קיימים כלבים גם עבור מוגבלים פיזית, כלב התרעה רפואי למתמודדי סכרת, אפילפסיה והתקפי עילפון, וכלב שירות למתמודדי-נפש. יו"ר ועדת העבודה והרווחה, אפרת רייטן-מרום: החוק בא לתקן מצב-קיים, בו אנשים רבים משתמשים בכלבי-עזר וזוכים לחיות ממש את חייהם

ועדת העבודה והרווחה, אישרה היום (שני) לקריאה ראשונה, את הצעת החוק המסדירה את מעמדם של כלבי-הנחייה, המיועדים לא רק לעיוורים, אלא גם לבעלי מוגבלויות אחרות. לדברי יו"ר הוועדה ויוזמת החוק, אפרת רייטן-מרום (העבודה) "החוק בא לתקן מצב-קיים, בו אנשים רבים משתמשים בכלבי-עזר ומשפרים היטב את חייהם, למרות מחלה, טראומה או הפרעה נפשית, וזוכים לחיות ממש את חייהם".

חוק איסור הפליית אנשים עם עיוורון המלווים בכלבי נחייה, התשנ"ג1993, נחקק במטרה לאסור על הפלייתם של עיוורים המלווים בכלבי נחייה, בכניסה למקומות ציבוריים ובתחבורה ציבורית. לעומת זאת, עד היום לא הייתה הסדרה מספקת של כלבי-שירות לאנשים עם מוגבלויות אחרות. בין אלו, המתמודדים עם מוגבלות פיזית בניידות או בתנועה, כלב התרעה רפואי למתמודדים עם סכרת, אפילפסיה, קרישיות-יתר, אלרגיות מסכנות חיים או מחלה הגורמת להתקפי עילפון או פירכוס בלתי-נשלטים, כלב שירות למתמודדים עם מוגבלות שכלית, התפתחותית, תקשורתית,  קוגניטיבית או נפשית וכן כלב שמיעה למתמודדים עם מוגבלות שמיעה.

מה שחסר זו ההגדרה מי רשאי לאמן כלבי שירות, מי מנפק תעודת אסמכה, מי מבקר, איך יזוהה כלב שירות, לאן ניתן להיכנס עם הכלב ולאן אסור, מה קורה שבמקומות בהן לא ניתן להיכנס היכן ימתין כלב השירות ועוד סוגיות.

יוזם נוסף, מוסי רז (מרצ) ציין את החוק כתיקון הכרחי, אופיר סופר (הציונות הדתית) אף הוא מיוזמי החוק, תיאר עד כמה הכלבים נצרכים והכרחיים לאנשים הזקוקים להם, ואת הצורך בהתאמת ההגדרות לאמות-מידה בינלאומיות. נמרוד הגלילי, מנהל רשתות המזון באיגוד לשכות המסחר, הדגיש את הצורך בהכרה ממשלתית לכלבי-שירות, שאינם מוכרים דיים למאבטחי המרכולים ככלבי-נחיה לעיוורים. לדברי עו"ד לילך רפל ממכללת שערי משפט, כלב התרעה רפואי יודע כיום להציל חיים, כמו מחסור קיצוני בסוכר, יותר מכל טכנולוגיה-קיימת.

ליובל וגנר, יו"ר נגישות ישראל הייתה כלבת שרות בשם KT לאברדורית מקסימה שבמשך עשור נסעה עם יובל יום יום לבסיס בו שירת וסייעה לו.

 

אפרת, ירושלמית בת 34, מתמודדת-נפש, סיפרה על השינוי לטובה עם אימוץ הכלב בחייה, והחשיבות של הצמידות אליה. אילן פרומקין, מייסד מרכז ההכשרות לכלבי שירות, תיאר את החושים של הכלב המזהה גם את מצוקות המשתמש בו וגם את האיומים הרפואיים עליו. עלות ההכשרה והליווי של כעשר שנים לאחר ההכשרה היא כ-150 אלף ₪, וההדרכה אורכת כשנתיים. רחל, סטודנטית הסובלת מאפילפסיה ופירכוס, סיפרה את העצמאות אותה מעניק לה הכלב.

עו"ד הדס אגמון, ממונה משפטית בנציבות שוויון אנשים-עם-מוגבלויות, הדגישה את הצורך והחיוב בחוק לצד הצורך במיפוי הבעיות במקומות ציבוריים, ואי-פגיעה בחופש העיסוק.

מציעי החוק הדגישו כי למרות ההגנות שקיימות כיום מכוח חוק שוויון זכויות לאנשים-עם-מוגבלות, נדרש להסדיר בחקיקה את אופן ההכשרה והזיהוי של כלבי שירות, כדי להבטיח מתן שירות שוויוני ונגיש.​

עמותת נגישות ישראל תומכת ומסייעת להשלמת חקיקה חשובה זו.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן