Skip to main content

חדשות

חלם זה כאן – הממשלה לא מסוגלת להוציא לפועל את החלטותיה

קטגוריה: Access Israel News

 כך התגלה היום בישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות חה"כ ליה שמטוב (ישראל ביתנו), בנושאים א. נכים עולים מופלים יחסית למקבלי השלמת הכנסה (קצבה המזכה בהטבות נלוות);  ב. פגיעה בקשישים עולים מעל גיל 80 המפסידים סיוע בשכר דירה כתוצאה מהגדלת קצבת הזקנה . 

חה"כ ליה שמטוב, יו"ר הוועדה: "הממשלה במדינת חוק חייבת לקיים את התחייבויותיה כלפי האזרחים בדבר סיוע למשלמי משכנתאות עפ"י החלטות הוועדה והממשלה. לא יעלה על הדעת שהטבה שאזרח זכאי לה מטעם המדינה בדין, לא תינתן עקב טיפול לקוי וחוסר שיתוף פעולה מול גורמים פרטיים".

חה"כ מרינה סולודקין: "נכי מלחמת העולם השנייה הפסידו מעל 100 ₪ בהכנסתם החודשית לאור השינויים שחלו בקצבאות. היא קראה למשרדי השיכון והאוצר: "לפגוע בנכי מלחמת העולם השנייה זה לא ראוי ולא רצוי".

חה"כ זאב אלקין: "יש לדרוש ממשרדי האוצר והשכון שישלמו את הכסף רטרו-אקטיבית כולל הצמדה." הוא התקומם לנוכח העובדה שהתחייבות שלטונית של משרד האוצר והשיכון בפני הוועדה לשלם את הכסף רטרו-אקטיבית לא בוצעה.        

מיכאלה גרזון, סגנית מנהל בכיר לאכלוס במשרד הבינוי והשיכון, הדהימה את הוועדה שכניסתה להסביר מדוע המשרד אינו מקיים את החלטת הממשלה ואת החלטת ועדת העלייה בדבר תשלומים לזכאים לסיוע בגין תשלומי משכנתא. היא הבהירה לוועדה כי המשרד פנה לבנקים למשכנתאות מספר פעמים, אולם רק ארבעה מתוך עשרה בנקים העבירו למשרד את המידע והיא אף קראה  לוועדה לסייע למשרד ללחוץ על הבנקים. 

עוד למדה הוועדה מפי נציגי המוסד לביטוח לאומי כי 27,500 קשישים מקבלים קצבת זקנה וקצבת נכות ורק-21% מהם 5,900 מקבלים בנוסף לכך השלמת הכנסה. 

יו"ר הוועדה, חה"כ ליה שמטוב אמרה: מנתוני המוסד לביטוח לאומי עולה כי מעל 21,000 קשישים (רבים מהם עולים) המקבלים קצבת זקנה וקצבת נכות אינם מקבלים השלמת הכנסה וכתוצאה מכך הם מפסידים הטבות רבות שמקנה קצבת השלמת הכנסה ובהן: הנחה בתרופות, פטור מלא מאגרת שירותים רפואיים, הנחה ברכישת כרטיסיות לתחבורה הציבורית, תשלום מופחת עבור דמי ביטוח בריאות, הנחה בתשלום מס הכנסה, הנחה של 50% בתשלומים לבזק, לחברת חשמל, ואגרת טלוויזיה ועוד.

היא  הבהירה לנוכחים כי לכשתתקבל החקיקה שיזמו היא וחה"כ אלקין,  תיפתר הפלייתם המתמשכת של נכים ובהם עולים רבים, העוברים מקצבת נכות לקצבת זקנה ומשאינם זוכים כתוצאה מכך לקצבת השלמת הכנסה הם מפסידים הטבות רבות שמקנה קצבת השלמת הכנסה.

לשאלת יו"ר הוועדה התחייבה נציגת משרד הבינוי והשיכון בפני הוועדה כי לא יופחת הסיוע בשכר דירה לזכאים גם כאשר בשנתיים הקרובות תינתן תוספת לקצבת הזקנה. 

להלן החלטות הוועדה:        

1.  הוועדה נדהמה לשמוע כי משרד הבינוי והשיכון לא מימש את הבטחתו לוועדה ולא קיים את החלטת הממשלה בדבר סיוע למשלמי משכנתאות.

2.  הוועדה  תקיים ישיבה דחופה עם שר הבינוי והשיכון לבירור המחדל לפיו לא מומשה ההבטחה השלטונית שניתנה לוועדה, להעניק סיוע למשלמי המשכנתאות.

3.  הוועדה קוראת למשרדי השיכון והאוצר להבטיח שתשלומי הסיוע למשלמי משכנתאות ישולמו רטרואקטיבית מיום החלטת הממשלה, כולל הצמדה.

4.     הוועדה קוראת למוסד לביטוח לאומי, להציג לציבור מידע מלא על זכויותיו, באמצעות אתר האינטרנט.

5.   הוועדה תמשיך ותעקוב אחר קידומן של הצעות החוק של חברי הכנסת ליה שמטוב וזאב אלקין לתיקון העיוות שנוצר בזכויות שנכים קשישים מפסידים  לעומת מקבלי השלמת הכנסה, ולפתרון שיינתן לתיקון העיוות שנוצר לזכויות הנכים לעומת אלה של קשישים שאינם נכים.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן