Skip to main content

חדשות

יו”ר הוועדה למנכ”ל חברת הדואר בבקשה: לדאוג להנגשת כל תאי החלוקה הקיימים כיום לנכים

קטגוריה: Access Israel News

הוועדה לפניות הציבור קיימה היום ישיבת מעקב בנושא פניות ציבור לגבי השירות הניתן לאזרחים על ידי חברת הדואר.

יו”ר הוועדה, ח”כ אורי מקלב, ציין כי שירותי הדואר הניתנים כיום זה לא מה שהיה בעבר. המציאות השתנתה. השאלות שצריכות להישאל הן: האם חברת הדואר מצליחה לעמוד בקצב התפתחות התקשורת? האם שירותי הדואר אמינים? האם האזרחים נהנים להגיע לסניף הדואר לקבל שירות? האם סניף דואר אחד מסוגל לתת מענה לכ- 40,000 תושבים ויותר? האם משך ההמתנה בסניף הוא זמן סביר? האם תושבי הפריפריה זוכים למענה ראוי?

עוד ציין ח”כ מקלב כי השכבות הסוציו אקונומיות הנמוכות הן אלה שנזקקות רבות לשירותי הדואר ולכן שם נוצרות הבעיות הנ”ל.

לדבריו, במציאות כיום הפעלת סוכנות דואר לא אטרקטיבית מפאת תנאי המכרז הנוקשים ומכורח כך אינם כדאיים להגשת התמודדות.

ח”כ אורי אריאל פנה למנכ”ל הדואר בבקשה להסתייע בחברי הכנסת בעזרה בקשיים שעומדים בפני החברה מול הרגולאטור. כמו כן בקש לדעת מה יעד השירות מבחינת זמני ההמתנה בסניפים.

ח”כ יוליה שמאלוב ברקוביץ פנתה למנכ”ל חברת הדואר בבקשה לשנות את תנאי המכרז להפעלת סוכנויות דואר, כך שהמכרזים יהיו אטרקטיביים יותר ויותר מועמדים יגישו מועמדות להפעלת הסוכנויות. כמו כן הציעה כי בתנאי המכרז יבחרו מספר זוכים, כך שבמידה וזוכה במכרז מתחרט מסיבה כלשהי יפנה ל”זוכה הבא”, מבלי הצורך לצאת למכרז נוסף.

ח”כ מרינה סולודקין, פנתה למנכ”ל חברת הדואר בבקשה להוסיף דוברי שפות זרות בסניפים שמשרתים אוכלוסיה שנזקקת לשירות בשפות זרות.

ח”כ אחמד טיבי, ציין את הבעיה החמורה שבעיר טייבה. לדבריו, טייבה מונה כ-40,000 תושבים ובעיר סניף דואר קטן ומוזנח בלבד. תושבי העיר מחכים מחוץ לבניין במשך שעות ארוכות לקבלת שירות, הסניף קורס תחת הלחץ ואין התחשבות כלל במצוקה של עיר שלמה. לפני מספר חודשים הובטח למצוא מקום חלופי אך עד עתה לא נעשה דבר בנושא.
ח”כ טיבי בקש ממנכ”ל חברת הדואר לערוך סיור במקום על מנת להתרשם מקרוב מהמצוקה הקיימת בסניף.

בישיבה נכחו פונים רבים:

מר שמואל גרינברג, סגן ראש עיריית בית שמש, ציין כי מאז הישיבה הקודמת התקיימו שני מכרזים נוספים לבחירת מפעיל סוכנות דואר ברמת בית שמש אך לא נבחר זוכה ועדיין הבעיה לא נפתרה. מר גרינברג ציין כי השכירויות ברמת בית שמש גבוהות מאוד ולפיכך אין זוכים במכרז. לדבריו חברת הדואר הציעה באחד המכרזים השתתפות בשכר דירה בגובה של 8,000 ₪ לחודש, אך גם צעד זה לא סייע.
מר גרינברג פנה לחברת הדואר להקים סניף מטעמם ולא להוציא מכרז שביעי.
לדברים אלה ביקש מנכ”ל חברת הדואר לפנות לראשות המקומית בבקשה להקצות שטח לצורך הקמת סניף מטעם חברת הדואר.

גב` בתיה רויטבור ממונה על פניות ציבור במועצה מקומית קריית-יערים ציינה כי דבר לא השתנה בקרית יערים מאז הישיבה הקודמת. לדבריה, הבעיות הכלכליות של חברת הדואר אינן עניין הציבור. על חברת הדואר למצוא פתרון ולדאוג להעניק שירות.
לדבריה, לקרית יערים מגיע רכב שירות של הדואר שאמור להגיע בין 11:30-12:30 ולא יתכן שאנשים יאלצו לשבת על ספסל בחום ובקור ולהמתין לרכב.
לדברי הגב` רויטבור, מנהל ”פונדק אלביס” הנמצא סמוך לישוב מעוניין לפתוח במקום סוכנות דואר. הגב` רויטבור פנתה למנכ”ל חברת הדואר בבקשה לבדוק את האפשרות לפתוח סניף במקום.

נציגי תושבי ביתר עילית ציינו כי חל שינוי משמעותי בשירותי הדואר בישוב. התושבים בקשו לקבל את הדואר בבתיהם ולא במרכזי חלוקה. לדבריהם, בישוב שמונה כ-50,000 תושבים ראוי לקבל דואר בבתים. כמו כן ציינו התושבים את זמני ההמתנה הארוכים בסניפים.

נציגי מודיעין עילית ציינו כי תושבי המקום עדיין אינם יכולים לחתום על הוראת קבע בסניפים. כמו כן העלו הנציגים את העובדה שסניפי הדואר היו סגורים בחול המועד סוכות, דבר שהקשה מאוד על התנהלות התושבים בעיקר בגלל העדר שירותי בנק בישוב.

עו”ד ג`אבר רדא מטייבה ציין כי סניף הדואר בישוב קטן מאוד ואין בסמוך לו חנייה. תושבי המקום נאלצים לעמוד שעות בחדרון קטן, מוזנח ומחניק במשך שעות. האחרים ממתינים מחוץ לסניף בקור ובחום ולתושבים יש תחושה של הפקרות מוחלטת.

מר אבי הוכמן, מנכ”ל חברת הדואר ציין כי הוא רואה בנושא שירות הלקוחות את הנושא המרכזי על סדר יומו. לדבריו, חברת דואר ישראל מעניקה שירות לכולם. החברה עובדת במסגרת רישיון משרד התקשורת ומחויבת על פי חוק לתת שירות אוניברסאלי וזאת בניגוד למתחרים שאינם מחויבים לכך.

מזה שלוש שנים חברת דואר ישראל עוברת שינוי רגולוטרי, ממשלות ישראל החליטו לפתוח את שוק הדואר לתחרות ואכן כמעט כל התחומים פתוחים לתחרות. בעקבות התחרות, החברה איבדה רבע מהשוק לטובת המתחרים שמתרכזים בערים הגדולות. עם זאת בפריפריה חברת הדואר היא כמעט היחידה שמעניקה שירות בכמות ובהיקף.

לדבריו, רשות הדואר, בטרם הפיכתה לחברה, עמדה בפני משבר כלכלי והדבר חייב מערך התייעלות, כולל פיטורי עובדים והתחייבות לגבי מסגרות כח אדם.
עוד ציין כי יש סכנה לאיתנות הפיננסית של חברת דואר ישראל. תנאים מסוימים לא מאפשרים לאיתנות פיננסית. ”אני כמנכ”ל פועל יום יום כדי לדחות את הסכנה ולא להגיע לישיבות ממשלה” אמר.

עוד ציין כי החברה השקיעה הון ודאגה לשנות את חזות סניפי וסוכנויות הדואר לחזות אחידה.

לדבריו קיימים היום בארץ למעלה מ-400 סוכנויות דואר פעילות וכ- 300 בתי דואר וסניפים ”כך שנראה שהמודל עובד” ציין.

מר הוכמן ציין כי לאחר ישיבת הוועדה הקודמת שהתקיימה בנושא, חלק מהבעיות שעלו בישיבה טופלו , הבעיות האחרות דורשות זמן והן בתהליך טיפול.

לדבריו, בבית שמש עדיין לא הצליחו למצוא פתרון. הוא ביקר בבית שמש באופן אישי ובמפתיע אולם לא יצא שבע רצון מהמצב.
חברת הדואר הוציאה שישה מכרזים לעיר. במכרז החמישי נבחר סוכן שהחל תקופת הכשרה אולם ברגע האחרון התחרט. במכרז השישי לא התמודד אף אחד. דבר דומה קרה בשכונת רמות בירושלים, סוכן שנבחר התחרט לאחר תקופת הכשרה שעבר.

מר הוכמן הסביר את הקושי לגייס סוכנים. לדבריו, חשוב שהסוכן יהיה בעל השכלה וידע שכן חברת הדואר מפקידה בידיו כספים רבים ואפשרות להתחבר למערכת המחשוב של בנק הדואר. ”זו אחריות אישית גדולה שלא כל אחד מוכן לקחת על עצמו” אמר.

לגבי זמן ההמתנה ציין מר הוכמן כי נכון להיום זמן ההמתנה בכ-75% מיחידות הדואר הוא עד כ-10 דקות המתנה ואילו הממוצע הארצי הוא כ-6 דקות המתנה. לגבי השנה הבאה, החברה מחויבת לזמן המתנה של עד כ -10 דקות ב-85% מיחידות הדואר.
לדבריו, בחציון האחרון חברת הדואר דאגה להוסיף 50 משרות ליחידות דואר שבהם זמן ההמתנה היה ארוך ונראה כי חל שיפור בנושא אולם אין הוא יכול להוסיף כח אדם בצורה בלתי מוגבלת. יש מגמה של שיפור והרישיון מחייב אותם לשיפור מתמיד מידי שנה בשנה.

לדבריו לקראת סוף השנה יתווספו מכשירים אוטומטיים לביצוע פעולות בסניפים. מדובר במכונה לקבלת חבילות ומכונה לביצוע תשלומים.

לגבי הרחבת דואר 24 ודואר שליחים בפריפריות ציין מר הוכמן כי ” אינני יכול להיות איש בשורה בנושא. נושא דואר השליחים נמצא בתחרות מלאה ואנו פועלים בנושא על פי שיקולים כלכליים”.

עוד ציין כי הוא מודע למצב הגרוע בטייבה וחברת הדואר פועלת בשיתוף הראשות המקומית למצוא מקום חלופי. לדבריו, הם בודקים כעת את האופציה של הקצאת שטח במועצה עצמה. אך חשוב שהמקום יהיה עם נגישות לנכים ולרכב.

מר יגאל לוי סמנכ”ל בכיר דואר במשרד התקשורת ציין כי בהשוואה לשירותי הדואר בעולם השירות שניתן על ידי חברת הדואר אינו רע. החברה הייתה במצב כלכלי קשה מאוד. רישיון החברה מפורסם לכל והחברה מחויבת לאמנת שירות.
לדברי מר לוי עד לפני שנה השיקול לאופן חלוקת הדואר בישובים היה מצוי בידי מנכ”ל החברה, אך לאחרונה שונתה המדיניות והשיקול לאופן חלוקת הדואר בישובים מצוי בידי המשרד.
ביטול מרכזי חלוקה הנה החלטה קשה ביותר בעלת משמעות כלכלית רחבה.
לגבי פריסת יחידות דואר חדשות ציין כי במקביל לתוספת ופתיחת סניפים חדשים תהיה גם סגירת סניפים שאינם רווחיים וכדאיים כלכלית.

לדברי יו”ר הוועדה, ח”כ אורי מקלב, ניכר כי נעשו שיפורים רבים בחברת הדואר מאז הישיבה הקודמת אולם לפניהם עוד עבודה רבה.
ח”כ מקלב ציין כי יש צורך להעניק שירות יעיל לאזרחי עם התייעלות כלכלית, אולם ההתייעלות הכלכלית אינה יכולה לבוא על חשבון השירות לאזרח ולפגוע בו. ”שירות הציבור צריך להיות אבן היסוד, בדרך התנהלות חברת הדואר”, אמר.

בסיכום הישיבה פנה יו”ר הוועדה למנכ”ל חברת הדואר בבקשה:
– לבצע חשיבה מחודשת לגבי המכרזים שמוציאה החברה להפעלת סוכנויות דואר, כך שהמכרזים יהיו אטרקטיביים יותר ויותר מתמודדים ייגשו אליהם.
– לדאוג לפתוח סניפים נוספים ולבטל את מרכזי החלוקה בערים הגדולות.
– לדאוג להנגשת כל תאי החלוקה הקיימים כיום לנכים.
– להיפגש וללוות אישית את האזרחים שפנו לוועדה מבית שמש, קריית יערים, בני ברק, ביתר עילית, מודיעין עילית, טייבה ושכונת רמות בירושלים על מנת לתת מענה לבעיות שהעלו במקומות אלו.

כמו כן הודיע יו”ר הוועדה כי הוועדה תקיים סיור במרכזי חלוקת דואר ותמשיך לעקוב אחר הנושא.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן