Skip to main content

חדשות

ישיבה בכנסת בנושא הנגשת ספרי לימוד ללקויי ראייה ועיוורים

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

ב- 19.5.2014 התקיימה ישיבה בוועדת החינוך בכנסת בנושא הנגשת ספרי לימוד ללקויי ראייה ועיוורים בהשתתפות ח"כ עמרם מצנע, ח"כ קארין אלהרר, ח"כ משה זלמן פייגלין, נציגי משרד החינוך, ארגוני הורים לילדים לקויי ראייה ועיוורים, יועמ"ש עמותת נגישות ישראל, יועמ"ש בזכות ועוד.

הבעיות שעלו בדיון מדברות על כך שתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה) אשר אמורות לפתור את חלקן הגדול של הבעיות בהנגשת ספרי הלימוד ללקויי ראייה ועיוורים, נמצאות במשרד האוצר כחצי שנה וממתינות להערכה תקציבית של משרד החינוך שתעבור בחינה וסקירה לאחר מכן.

כיום, רק חלק מהתלמידים לקויי הראייה והעיוורים מקבלים התאמות, וזאת בשל העובדה כי למשרד החינוך קיימות ערכות הנגשה מצומצמות אשר צריכות להתחלק בין מספר גדול יותר של תלמידים אשר זקוקים להתאמות. יש לתקצב ולתת מענה לכל הילדים הללו ולא רק לחלקם.

ההתאמות הקיימות במשרד החינוך הינן, טאבלטים עם תוכנת שמע ו/או כתב מוגדל, טלוויזיות במעגל סגור וספרי לימוד מוגדלים, עם כתב מוגדל וקריא לטובת לקויי הראייה וכתב ברייל לטובת העיוורים הזקוקים לכתב זה.

בחוזר מנכ"ל ו/או נהלי משרד החינוך אין מענה לתיקון בלאי המחשבים והמערכות הטכנולוגיות, אין גורם שניתן לפנות אליו ברגע שיש תקלה עם המחשבים, אין מענה למי צריך לבטח את אותם המחשבים, מה קורה במידה וילד איננו עובר את כל הבחינות לקבלת התאמות כאמור למי עליו לפנות לערעור וכדומה? הציוד הנדרש וכל הבעיות שהוצגו לעיל, צריכים להיות מעוגנים בתקנות ולקבל עליהם מענה.

יודגש, כי התיקון בחוק זכויות היוצרים, נותן מענה קל ומהיר ללא עלות, כך שהמו"ל יכולים להעביר קובץ WORD של ספרי הלימוד ואלו יכולים להיכנס לתוכנות שמע בקלות רבה.

בעיה נוספת שעלתה באמצעות נציגת שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות היא שאת אותן ההתאמות מקבלים ילדים שמגיעים לגיל בגרות וכי יש לתת כבר לילדים את ההתאמות הללו, על מנת שיוכלו להגיע לבגרויות עם ידע רב שנרכש במהלך השנים ועם כל הכלים הנדרשים.

אחת הבעיות העיקריות שלה טרם ניתן פיתרון הולם היא, כי אותם תלמידים לקויי ראייה ועיוורים לא יכולים לגשת למבחנים הפנימיים של בתי הספר השונים ולבחינות המיצ"ב כיוון שאינם מונגשים ובכך נפגע השוויון בניגוד לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות – תשנ"ח 1998.

ח"כ עמרם מצנע סיכם את הדיון ובירך את משרד החינוך בשיתוף הפעולה עם ארגוני ההורים וביקש לקדם את נושא התקנות מול משרד האוצר בהקדם.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן