Skip to main content

חדשות

”לא ייתכן שבגלל רשלנות של השלטון המקומי – חופש התנועה יילקח מילדים בעלי מוגבלות”

קטגוריה: Access Israel News

יו”ר הוועדה לזכויות הילד ח”כ דני דנון: ”לא ייתכן שבגלל רשלנות של השלטון המקומי – חופש התנועה יילקח מילדים בעלי מוגבלות”

(13/09/09) התקיים דיון בוועדה לזכויות הילד בנושא ”בעיית נגישות ילדים בעלי מוגבלות למקומות ציבוריים”. את הדיון כיבד בנכחותו ריק הנסון מקנדה, נכה המסמל את המאבק למודעות נגישות נכים בעולם. ריק ערך מסע סביב העולם ב-34 מדינות כשהוא על כיסא גלגלים על מנת לעלות את המודעות בנושא.

בשנת 1998, חוקקה הכנסת את חוק שיווין הזכויות לאנשים עם מוגבלות. ב-29 למרס 2005 התקבל בכנסת תיקון מספר 2 לחוק המכונה פרק הנגישות ובו קבועה החובה להנגיש כל מקום שפתוח לציבור וכל שירות שניתן לציבור לאנשים עם כל הסוגי המוגבלות. בנוגע למערכת החינוך הוטל על שר החינוך להתקין תקנות בנוגע לנגישות במוסדות חינוך. הוועדה התכנסה לאור הנתונים המעידים כי בפועל החוק לא ממומש.

יו”ר הוועדה ח”כ דנון, פתח את הדיון ואמר כי: ”הרשויות המקומיות האחריות על מימוש החוק לא טרחו להגיע לדיון, אנו רואים בכך זלזול בעבודת הכנסת ועדות לכך שכנראה יש להם מה להסתיר”.

אסתר בצלאל נציגת משרד החינוך: ”הבניה החדשה מ-3 השנים האחרונות רובה מותאמת לאנשים בעלי מוגבלות. לגבי הבנייה הישנה צריך להבחין בין החינוך המיוחד לחינוך הרגיל, בבתי הספר המיוחדים התשתיות יותר טובות לעומת החינוך הרגיל. בחינוך הרגיל ישנו נוהל שמעניק לילדים סל שירותים לצריכם שלהם. אומנם הנוהל לא מיושם בצורה תקינה אבל ברגע שיוצאת פנייה למשרד החינוך אנחנו מטפלים בה.”

אברהם טורם, מנכ”ל בית הגלגלים טען כי: ”רוב בתי הספר אינם נגישים לילדים, חלק מההורים לא פונים כי הם מפחדים להסתבך עם מנהל בית הספר אנו מקבלים תלונות רבות של הורים בעניין זה.” טורם הדגיש כי ”מספר הילדים בעלי מוגבלות שיוצאים לבית ספר הוא קטן מאוד.”


בהמשך לדברים אמר אדר` שמואל חיימוביץ`, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים: ”הנציבות ערכה סקר לפני מספר שנים במוסדות חינוך והתוצאות היו עגומות מאוד. מוסדות החינוך לא מתאימים לקלוט ילדים עם מוגבלות. לזכותו של משרד החינוך ניתן לומר שהוא מקצה משאבים לעניין אבל יש בעיות רבות ביישום.

לדוגמא, באור עקיבא לפני מספר שנים – היה תלמיד עם כיסא גלגלים, אמו פנתה לבית הספר על מנת שיתקנו בו מעלית מכיוון שהיא כבר לא יכלה להרים אותו לכיתתו. עברו 4 שנים עד שהותקנה מעלית בבית ספר זה. בנובמבר הקרוב אמורות להיכנס תקנות חדשות למוסדות חינוך שיבטחו שכל מוסד לימוד יהיה נגיש לילדים בעלי מוגבלות.”

עו”ד עירית שביב שני, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים הוסיפה: ”במבחן התוצאה יש ילדים שמחכים שנים על מנת שבית הספר שלהם יהיה נגיש, וגם אז הם לא מצליחים להגיע לכל המקומות בבית הספר. זה גם מרחיק אותם מבחינה חברתית, כיון שהאחריות נופלת על משרד הרווחה ומשרד החינוך נוצרת כפילות אשר מאיטה את הטיפול בנושא.”

ח”כ אילן גילאון (מרצ): ”הנגישות צריכה להיות תפיסת עולם, לא צריך לחכות עד שילד בעלי מוגבלות יגיע לבית הספר ויגיש תלונה.”

נעמי מורד, ממטה מאבק הנכים: ”לא רק בתי הספר בעיתיים, אני כנכה חשה זה יום יום, לדוגמא קופות ובתי החולים. ישנן קופות חולים ללא מעלית ואתה צריך לקוות שהרופא יהיה מוכן לרדת למטה ושיהיה חדר פנוי כדי שלא יטפלו בך במסדרון. אדם היושב על כיסא גלגלים הזקוק לצילום רנטגן בקופת חולים צריך להרים אותו על הידיים למחלקה.”

נציגת משרד הבריאות, אורלי בוני ענתה לטענות ואמרה: ”משרד הבריאות יגיש עד סוף אוקטובר השנה תקנות בנושא זה. עד שנת 2018 נהפוך את קופות בית החולים נגישות לאנשים בעלי מוגבלות.

ח”כ אורי אורבך אמר בתגובה: ”מדינה כמו ברזיל נערכת לאירוח אולימפיאדה תוך שנתיים, אז משרדי הממשלה צריכים לסיים את טיפול סוגית הנגישות לנכים לפני שנת 2018”.

לסיכום הדיון, אמר יו”ר הוועדה ח”כ דני דנון:
”הוועדה רואה בחומרה את היעדרות נציגי השלטון המקומי מהדיון. הרשויות המקומיות הם הסמכות האחראית בנושא זה ולא ניתן שרשלנותם תפגע בילדים בעלי מוגבלות.
אני קורא למשרד החינוך ולשאר המשרדים הרלוונטיים לאשר את התקנות בנושא הנגישות לילדים בעלי מוגבלות בהקדם. הצורך בהתאמת מקומות ציבוריים לנכים הוא זכות לחברה ולא נטל.
הוועדה תעקוב אחר השלמת התקנות על-ידי משרדי הממשלה השונים ומימושים על-ידי הרשויות המקומיות.”

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן