Skip to main content

חדשות

מימון התאמות מקום העבודה לעובדים עם מוגבלות

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה, במשרד התמ"ת מודיע כי החל מאתמול (21.10.07) מטופלות בקשות של מעסיקים להשתתפות המדינה במימון התאמות לעובדים עם מוגבלות. השתתפות המדינה באה מכח תקנות השתתפות המדינה במימון התאמות לעובדים עם מוגבלות 2006 מתוקף חוק שוויון זכויות 1998.

מנהל המטה, בני פפרמן, מבהיר כי מטרת הפעלת התקנות היא להפחית למעסיקים את העלויות הכרוכות בהתאמת סביבת העבודה בעת שהם קולטים עובדים עם מוגבלות בשוק העבודה ולהשוות אותם לעלות הקליטה בתעסוקה של עובדים אחרים ללא מוגבלות. כפועל יוצא מכך יקודם שוויון ההזדמנויות בתעסוקה בין האוכלוסיות השונות בשוק העבודה, ויגבר שיעור התעסוקה של אנשים עם מוגבלות בשנים הבאות.

השתתפות המדינה במימון ההתאמות:
סכומי השתתפות המדינה מותנים בסוג הבקשה והמספר הכולל של העובדים במקום העבודה המעסיק עובדים עם מוגבלות שעברם נדרשת ההתאמה, ובתנאי שעלותה לא תפחת מ-1,000 ₪ (למעט בהדרכה ראשונית).  לרוב סכומי השתתפות המדינה נעים בין 3,000 ₪ ל-19,000 ₪ לכל עובד עם מוגבלות עבורו בוצעה ההתאמה. בתנאים מסוימים ניתן להגדיל את ההשתתפות עד 60,000 ₪ לעובד.

במקביל להשתתפות המדינה נדרש המעסיק להשתתף במימון ההתאמה בהתאם לגודל העסק וסוג הבקשה (למעט בהדרכה ראשונית). השתתפות המדינה ניתנת כהלוואה עומדת עם ביצוע ההתאמה, והופכת כעבור שנה למענק בהתקיים התנאים שנקבעו בתקנות.

היערכות המטה להטמעת השימוש בהתאמות במקום העבודה:
הקמת מנהלת
עוד הוסיף בני פפרמן מנהל המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות, כי לשם הפעלת התקנות וטיפול בבקשות המעסיקים הקים המטה מנהלת מיוחדת המופעלת על-ידי חברת ניהול שזכתה במכרז להספקת השרות לטיפול וסיוע בבקשות המעסיקים להתאמות במקום העבודה לרבות ביצוע התשלומים למעסיק והכול כדי לעמוד בלוחות זמנים וצמצום הבירוקרטיה.

יעד למספר התאמות– המטה קבע יעד לטפול וקידום של 300 בקשות להתאמות במקום העבודה לעובדים עם מוגבלות במהלך השנה הראשונה להפעלה.

יישום תוכנית להטמעת השימוש בהתאמות במקום העבודה– לצורך עידוד מעסיקים להשתמש בהתאמות במקום העבודה יפעל המטה בחודשים הקרובים על פי תוכנית שמטרתה לחשף את ההתאמות בפני המעסיקים במטרה לעודד אותם להשתמש בהם. תוכנית הפרסום והחשיפה תכלול כמה וכמה שלבים:

א) הודעות למעסיקים בשנה הראשונה להפעלה- 6 פעמים באמצעות ארבעה עיתונים, לרבות בשפה הערבית ורוסית על קיום ההתאמות והאופן שניתן להגיש בקשות.

ב) פרסום עלונים למעסיקים ועובדים ובאתרי אינטרנט.

ג) בחודש דצמבר שנה זאת יועלה קמפיין רדיו לקידום השימוש בהתאמות במקום העבודה בעלות כוללת של 400 אלף ש"ח.

ד) ברבעון הראשון של 2008 יערכו ימי עיון וכנסים ברמה ארצית ומחוזית לחברות השמה וליווי תעסוקתי המשלבות אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה.

ה) המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות יפיץ איגרת ל-200 אלף עסקים בישראל ויקרא להם להעסיק אנשים עם מוגבלות ולהסתייע לשם כך בהתאמות במקום העבודה וכלים נוספים.

הקמת צוות היגוי – בימים אלו מוקם צוות היגוי שילווה את היישום  וההטמעה של תקנות ההתאמות לעובדים עם מוגבלות בשוק העבודה. הצוות יכלול את נציגי המטה במשרד התמ"ת, משרד הרווחה, משרד הבריאות, המוסד לביטוח לאומי, נציגי החברה המנהלת , חברות האבחון של שכר מינימום מותאם ונציגי האקדמיה.

זכאים להגיש בקשות להשתתפות המדינה במימון התאמות

  • מעסיק המעוניין לקלוט לעבודה אדם עם מוגבלות, לשליש משרה לפחות ולתקופה של 12 חודשים לפחות או שההעסקה היא לתקופות קצובות רצופות שעולות יחד על 12 חודשים, והנדרש להתאים את סביבת העבודה עבור העובד.
  • מעסיק שביצע התאמה לעובד עם מוגבלות בעבר ובתנאי שההתאמה בוצעה לאחר פרסום התקנות (1.5.06) וטרם הגיש בקשה להשתתפות המדינה בהתאמה.

סוגי ההתאמות במקום העבודה עבורן ניתן להגיש בקשה להשתתפות המדינה במימונן

  • בקשות לשירותי הדרכה – למעסיק של עובד עם מוגבלות שכלית, קוגניטיבית או נפשית.
  • בקשות לשירותי תרגום ותמלול – למעסיק של עובד עם מוגבלות בשמיעה (50 דציבלים ויותר באוזן הטובה יותר).
  • בקשות להתאמות פיזיות – במקרקעין, כלים, עזרים והתקנים (להשתתפות במימון ההתאמה) בהתאם לסוג המוגבלות של העובד וסביבת העבודה.
  • בקשות למימון מוגדל
    • להשתתפות במימון התאמה במקרקעין  עבור עובד שנקבעו לו 75% מוגבלות בניידות ע"י משרד הבריאות .
    • להשתתפות במימון התאמה של מחשוב מיוחד עבור עובד שמחזיק תעודת עיוור לפי חוק שירותי הסעד.

עלות ההתאמה כוללת את ההובלה, ההתקנה, אישור מורשה הנגישות ואת עלויות הוצאת הערבות הבנקאית (בתנאי שאינן עולות על 5% מסכום הערבות).

טופס בקשה, מידע על גובה ההשתתפות ופרטים נוספים ניתן למצוא:

סיוע במילוי הטפסים והגשתם ניתן לקבל:
במרכז המידע בנושא השתתפות המדינה במימון התאמות מקום העבודה לאנשים עם מוגבלות של המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה:
רח' המלאכה 3, ת.ד  57498 תל אביב 67215
מידע טלפוני: 03-5688312, פקס: 03-5688649
במייל 
באתר האינטרנט

את הבקשות בצירוף המסמכים הנדרשים  יש להפנות למרכז המידע

"עובדים על שוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות"

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן