Skip to main content

חדשות

מנכ"ל משרד הבריאות בוועדת הכספים: ההוצאה הפרטית על בריאות בישראל

קטגוריה: Access Israel News

בדיון על תקציב משרד הבריאות היום ד' 10.11.2010 בוועדת הכספים, אמר סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן (יהדות התורה), כי המשרד בראשותו שם לו למטרה, להפחית את שיעור ההשתתפות העצמית של האזרחים ברכישת תרופות ושיפור והרחבת הרפואה הדחופה בפריפריה ובמקומות מרוחקים מבתי חולים. סגן השר זכה לשבחים מיו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), שאמר שליצמן טלטל את משרד הבריאות ובתקופתו, המשרד עבר רפורמות מקיפות.

מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר רוני גמזו, אמר שיש לנו מערכת בריאות מהטובות בעולם, חרף מספר חוליים שצריך לרפא. מנגד אמר, ישראל נמצאת במקום הכי נמוך בהשוואה למדינות ה-OECD ביחס מיטות בבתי החולים לגודל האוכלוסייה ובמו"מ עם האוצר, המשרד מתעקש על שיפור הדבר. מבדיקה שערך אילן ביטון, כלכלן במרכז המחקר בכנסת, עולה כי שיעור ההוצאה הפרטית על בריאות הגיע ללמעלה מ- 3% מסך התוצר. תוצאה ישירה מהשיעור הגבוה בהוצאה הפרטית על בריאות הינה גידול ניכר ברמת אי השוויון באוכלוסיה בזמינות ובאיכות שירותי הבריאות.

בהמשך לדברי סגן השר ליצמן,  כי תקציב הבריאות הוא תלת-שנתי, אמר גמזו, שבנושא סל התרופות הצליח משרד הבריאות להשיג לסל 300 מיליון ₪ לכל אחת מהשנים הבאות ועוד 127 מיליון ₪ ל- 2011 ו- 160 מיליון ₪ לשנים 2012 ו- 2013.

 ח"כ חיים אורון (מר"צ), אמר שסל הבריאות נשחק וכי איננו רואה שינוי מגמה בנושא הזה. אורון העלה את הקושי של משפחות עם מספר חולים כרוניים ואת הצורך להפחית את עלויות הביקורים אצל רופאים והוצאותיהן על תרופות. עוד אמר, שהמהלך שסגן השר עשה בטיפולי שיניים חיוני, אך נעשה רק עבור ילדים ויש להרחיבו לקבוצות נוספות. ח"כ אורון מקדם מספר הצעות חוק, שמטרתן להקטין את ההוצאה הפרטית על רפואה.

ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו), קבלה על-כך שתושבי הפריפריה מוציאים יותר כדי לזכות באותה רמת בריאות כמו במרכז, לרבות בזבוז זמן רב על הגעה למרכזים רפואיים מרוחקים. קירשנבאום דרשה מסגן השר ליצמן, לדאוג לכיתוב ברוסית על-גבי תרופות למען עולים מבוגרים שאינם דוברי עברית. ח"כ אמנון כהן (ש"ס) קרא לליצמן לדאוג לשב"ן (שירות בריאות נוסף) גם בפריפריה. עוד קרא כהן לליצמן לפעול להגמשת הקריטריונים בקליטת רופאים עולים, שלא הצליחו לעבור את המבחנים הקשים של המערכת. ח"כ ציון פיניאן (ליכוד) אמר שליצמן קיבל לידיו שתי מערכות בריאות, האחת במרכז והשנייה צפון-דרום. לדבריו, יש לדרוש תוספת תקציבית רק לפריפריה. פיניאן קרא לליצמן להניע בהקדם הקמת בית ספר נוסף לרפואה בצפת. ח"כ יעקב אדרי (קדימה) טען שיש בארץ קרטל תרופות וזה גורם להוצאה הגבוהה של האזרחים על בריאות.

יו"ר ארגון רופאי המדינה בהסתדרות הרפואית, ד"ר יצחק זיו-נר, אמר שהתוספת לבינוי בבתי החולים ובמרכזים הרפואיים, נמוכה ואיננה עונה על הצרכים הריאליים.

סגן השר ליצמן, ענה לביקורות הח"כים ואמר שיש תוספת תקציבים לרפואה בפריפריה וכן שבכוונתו להגדיל את מספר הרופאים. בנוסף, הצדיק את טענת ח"כ כהן שיש להוריד את סף המבחנים לרופאים עולים. ליצמן אמר שהמשרד העלה את גיל הפנסיה לרופאים מ-67 ל-70 למי שיהיה מעוניין והדבר זכה לאישור נציב שירות המדינה, כדי לפתור את המחסור ברופאים. לטענת ח"כ אדרי על קיום קרטל תרופות אמר שיפעל נגד התופעה.

בדיון הוצג גובה תקציב הבריאות: 23.5 מיליארד ₪ ל- 2011 ו- 24.4 מיליארד ₪ ל- 2012.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן