Skip to main content

עיכוב תקנות הנגישות

קטגוריה: חדשות לאנשי מקצוע

ביום 16.7.08, התקיים מפגש ההמשך של ועדת הכנסת בנושא עיכוב התקנת התקנות לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. בישיבה זו יו"ר הועדה ח"כ דוד טל נזף קשות בנציגי האוצר והפנים, והודיע שיעכב את כל החוקים שיגיעו לפיתחה של ועדת הכנסת עד שייאותו השרים להגיע לוועדה ולתת פתרונות לסוגיות.

לפרוטוקול הישיבה

במהלך הישיבה העלתה היועצת המשפטית של עמותת נגישות ישראל הגב' מיכל רימון את עמדת העמותה. להלן תמצית הדברים:

עמותת נגישות ישראל הייתה שותפה לדיונים שהביאו לחקיקת פרק הנגישות בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.

עמותת נגישות ישראל היתה שותפה גם לתקווה של ציבור האנשים עם מוגבלות במדינת ישראל שבזכות החקיקה המדוברת ישתפר מצבם וסוף סוף יוכלו להגיע למקומות שעד כה היו סגורים בפניהם בשל חוסר נגישות.

במהלך השנים האחרונות יחד עם שותפים נוספים ניסתה העמותה לקדם את הליך התקנת התקנות ההכרחי כדי לקדם את הנושא באמצעות השתתפות בדיונים והתייעצויות, משלוח מכתבים, קיום פגישות וכו'. לצערנו עמותת נגישות ישראל שותפה לאכזבה העמוקה ממשרדי הממשלה ומהשרים שלא נתנו לנושא זה את העדיפות הראויה והמצופה לאור ההנחיות המפורשות של המחוקק. מסיבה זו, עמותת נגישות ישראל הגישה בתחילת החודש בג"צ בעניין תקנות הנגישות המעוכבות, וזאת לאחר שמיצתה את כל הפעולות האחרות שיכלה לבצע בניסיון לקדם את הנושא. נציין שלבג"צ הוגשה בקשת הצטרפות ע"י 13 גופים נוספים.

אוזלת היד של השרים, שהונחו ע"י המחוקק להתקין את התקנות, גורמת לכך שוועדות הכנסת לא יכולות לעשות את עבודתן. כמו כן הדבר גורם להמשך מעצר הבית הנגזר על אנשים עם מוגבלות בכל רחבי הארץ. בנוסף, העיכוב בהתקנת התקנות מביאה להחמרה יום יומית של המצב וזאת כיוון שמדי יום נבנים בניינים חדשים, גנים, שטחי מסחר ובילוי שבשל העדר התקנות אינם מונגשים, ולכן מצטרפים לאותם מבנים קיימים שהעלות והקושי בהנגשתם בעתיד תחזור כבומרנג לכולנו.

חשוב לציין כי אם וכאשר יותקנו התקנות הנוגעות להנגשת מקומות ומבנים קיימים, לא נראה שניתן יהיה ליישם אותם בגלל המגבלה של לוחות הזמנים שנקבעה בחוק. מתוך 6 שנים שהחוק הקציב למשק הפרטי להנגיש את מקומות פרטיים, יהיו לאותו מגזר פרטי 2-3 שנים להשלים את ההנגשה בפועל. במצב כזה, לא ניתן יהיה להטיל את האשמה על עסקים פרטיים, אלא רק על משרדי ממשלה שעיכבו את הליך התקנות עד כה. כתוצאה מכך נדרש להכניס שינוי לחוק כדי שלכשהתקנות תכנסנה לתוקף, הן גם תוכלנה להיות מיושבות באופן ראוי.

 

בג"צ נגד משרדי הממשלה לקידום תקנות הנגישות

לחדשות מקצועיות נוספות

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן