Skip to main content

עמותת נגישות ישראל באוניברסיטאות

קטגוריה: חדשות העמותה

צוות עמותת נגישות ישראל, יצא להנחות סטודנטים מהחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה, תל אביב, מכללת מבח"ר, מכללת תל חי אודות נגישות במסעדות.

זוהי השנה השנייה, בה מקבלת עמותת נגישות ישראל פניה מרכזי קורס, להגיע להרצות בפני סטודנטים מהחוג לריפוי בעיסוק אודות נגישות. ההרצאה מלווה בסרטי נגישות אשר פורסמו בשנים האחרונות, ובמהלכה ניתן הסבר מעמיק אודות נגישות למוגבלויות השונות (פיזית, חושית, נפשית וקוגנטיבית). לאחר ההרצאה, יצאו הסטודנטים לסקור את הקפיטריות השונות ברחבי האוניברסיטה. במסגרת מטלת הסיום אמורים הסטודנטים, לסקור מסעדות שונות בערי מגוריהם, המידע ימסר לעמותה, לפרסום באתר לטובת כלל האנשים עם המוגבלות.

בתאריך 19.05.2008 העבירה דר' רויטל שורץ-סבירסקי הרצאה בפני סטודנטים לריפוי בעיסוק שנה ג' באוניברסיטת חיפה. להלן התרשמותה:

"במסגרת מאמציי הבלתי-נלאים 'לשים את הצפון על המפה' בכל פן של פעילות עמותת נגישות ישראל, שמחתי על ההזדמנות שנקרתה בדרכי לקיים יום הדרכה להכשרת סוקרי מסעדות, במסגרת הכשרת הסטודנטים בקורס ריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה. המפגש התקיים בחדר 603 בבניין הראשי במה שמכנים באוניברסיטה "קומת ה-600". חשוב לציין דווקא נתון זה בגלל נגישותו הרבה של המקום; בסמוך מאד ממוקמות חניות נכים עם שיפוע ידידותי למדי ומשם לחדרי לימוד נגישים – הדרך קצרה. זו גם הבמה לציין לטובה את אוניברסיטת חיפה העושה מאמצים להנגיש את סביבות הלימוד ואת מעונות הסטודנטים למרות הקשיים הטופוגרפיים – תולדה של פעילויות סטודנטים ועובדים עם צרכים מיוחדים במוסד, הפועלים ללא לאות להנגישו. התקבלתי נפלא ע"י הגב' אורית פלמון, רכזת הקורס שדאגה להפליא לכל סידורי הכניסה והקבילה את פניי בחמימות. כבר בדקות המפגש הראשונות התחוורו לי הנקודות הבאות – לסטודנטים אלה (אולי בניגוד לקהל אחר) כבר יש ידע בסיסי בנושא נגישות ורגישות גבוהה יותר לעניין מקהל אחר. בהיותם בשנה ג', הם נתקלו רבות באנשים עם מוגבלויות שונות, נחשפו לנושא התאמת כסאות גלגלים וסביבות מגורים לאנשים עם מגבלה. עדיין אין להם כל ידע בנושא נגישות של סביבות ציבוריות כך שמידע לגבי כל ראשי הפרקים בטופס הסקירה היה הכרחי. כמו כן, הידע הקליני שלהם, מאחר והם לומדים ריפוי בעיסוק, מופנה יותר לכיוון משמעות מגבלה פיסית ונפשית ופחות לכיוון המגבלות החושיות כמו ליקויי ראיה ושמיעה, ולכן היה מקום להרחיב גם בנושאים אלה. הסטודנטים אכן היו נפלאים ותאבי יידע. מצאתי כי יש שוני עצום ללמד סטודנטים בקורס ריפוי בעיסוק בהשוואה ל"פרופסיות" אחרות (כאדריכלות) או בפני סתם "עמך" המתעניינים בנושא. הם פשוט מדהימים במודעות, ברגישות, ברצון להסתער על סקירת המסעדות ובשאלות המעמיקות. לאחר הקדמה קצרה הקרנתי מצגת בנושא נגישות מלווה בדוגמאות ובהמחשות ולאחר ההפסקה ניתחנו את טופס סקירת נגישות המסעדות, סעיף-סעיף. המפגש נמשך מעבר לזמן כי הסטודנטים הקיפו אותי בשאלות ובהתעניינות. מתחם המסעדות שנבחר – "ציר מוריה" (למי שאינו בקי בביטויים ה"צפוניים" – זה מתחם המסעדות הטעימות והמוכרות על הר הכרמל בחיפה) ומספר מסעדות בשכונת נווה שאנן בעיר. הדבר חייב אותי ל"הזיז" חלק מחברי קבוצת סוקרי המסעדות ה"צפוניים" שלי (ראו כתבתי הקודמת בנושא), להפנות אותם לאזורים גליליים רחוקים יותר ובכך להרחיב את תחום סקירת המסעדות בצפון, לשמחתי הרבה!    זו הבמה להודות לאורית, לחוג לריפוי בעיסוק ולתלמידים על היוזמה המבורכת ועל מאור הפנים בו קיבלו את פניי."

בתאריך ה 22.05.2008, העבירה הדר מזור רכזת הפרויקטים הרצאה בפני סטודנטים לריפוי בעיסוק שנה א' באוניברסיטת תל אביב. דר' נאוה רצון, רכזת הקורס, הכינה ודאגה לכל תנאי הנגישות מראש, הסטודנטים באו מוכנים ומצוידים במה שנדרש, והכי חשוב עם המון מוטיבציה לגלות מה באמת מצב הנגישות בארץ. לאחר ההרצאה, בה ירדנו לעומק סקירת הנגישות במסעדות בארץ, התחלקו הסטודנטים לשלוש קבוצות, על מנת לבדוק את מצב הנגישות בקפטיריות השונות. חלק מהסטודנטים הופתעו לגלות, שלמרות הסדרי הנגישות באוניברסיטה, יש עדיין הרבה מה לשנות ומה להוסיף (למשל שירותי הנכים בפקולטה לרפואה אשר נמצאים רק בקומה השלישית). הפניה של נציגי העמותה, להתנדב לעזרה  לסקרי נגישות טלפונים, נענתה מיד בחיוב.

בתאריך ה 27.05.2008 העבירה הדר מזור רכזת הפרויקטים הרצאה בפני סטודנטיות שנה ג' במכללת מבח"ר – מכללת חרדית בבני ברק. בשנת הלימודים תשס"ו, 2005-6 פתח החוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה תכנית לימודים לתואר בוגר בריפוי בעיסוק (BOT) במכללת מבח"ר – מכללת חרדית בבני ברק. מטרת התכנית להכשיר נשים מהמגזר החרדי כמרפאות בעיסוק. הסטודנטיות, אשר שמעו לראשונה הרצאה אודות העמותה, הופתעו לגלות עד כמה המכללה בה הן לומדות איננה נגישה. הרמפה בכניסה אינה תקנית, המעלית לא מגיעה לכל הקומות ואין שירותי נכים כלל. במסגרת עבודתן, יסקרו הסטודנטיות תחום חדש אשר אינו מוכר כלל לעמותה, הן תתמקדנה במסעדות בעלות כשרות "גלאט" בלבד. מעניין יהיה לראות את התוצאות. בנוסף העלו הסטודנטיות נושא כאוב במגזר החרדי, הנגישות במקוואות ובבתי הכנסת, מקומות אשר לא פעם לצערנו סגורים בפני אנשים עם מוגבלות. שרון אוגוסט דלפן רכזת הקורס, התרגשה לראות את האנרגיות החיוביות שעלו בקבוצה, לאחר סיום ההרצאה, ועל כך שמרבית הסטודנטיות המשיכו לדון בזה, גם אח"כ.

בתאריך 18.06.2008 העבירה דר' רויטל שורץ-סבירסקי הרצאה בפני סטודנטים לעבודה סוציאלית שנה א' במכללת תל חי. להלן התרשמותה:

"הוזמנתי על ידי תלמידי החוג לעבודה סוציאלית, במסגרת לימודיהם בנושא הנגישות – עובדה אשר לכשעצמה מחממת את הלב… התברר שהנושא הוכנס בשנים האחרונות לתוכניות הלימודים במכללת תל חי, ונציבת השוויון הקודמת ד"ר דינה פלדמן אף לימדה כאן קורס שלם בנושא זה. כבר בהגיעי, יכולתי להתרשם משינויי הנגשה במקום, ובהשוואה לתלונות בנושא העדר הנגישות במכללה שהגיעו למדור התלונות בעבר – מצאתי כעת תוספת חניות נכים, שבילים ללא מדרגות ובניני לימוד עם שירותי נכים מושלמים בכל קומה! ד"ר איילה כהן, מנחת הקורס, קדמה את פניי בלבביות. לאחר הקדמה קצרה, הצגתי את העמותה על כל פעילויותיה. השאלות קלחו, מעבר לזמן ההרצאה. הצגתי בפניהם את רעיון סקירת המסעדות – ומכיוון שהתקבל בהתלהבות, כבר העברתי בדוא"ל לד"ר כהן את הטופס המתאים. בנוסף, מספר תלמידים הביעו את רצונם לקדם פעילות הנגשה בקרית שמונה מול העירייה. לאחר ההרצאה, הוצע שאנחה מיזמי-גמר של סטודנטים בשנה גבוהה יותר בנושא הנגישות. הערת אגב: בדרך מהמכללה סיירתי קצת בקרית שמונה – העיר עוברת שיפוץ מרשים, הנמכת מדרכות מסיבית וה-מ-ו-ן חניות נכים בצבע טורקיז עז! ממש מחמם את הלב."

מזה שנתיים מעבירים ד"ר יורם סבירסקי ודר' רויטל שורץ-סבירסקי הרצאה שנתית בפני סטודנטים לאדריכלות בטכניון בחיפה. להלן התרשמותה של רויטל:

 "זו שנה שנייה שהוזמנו ע"י ד"ר דניאל כהנא מהפקולטה לאדריכלות בטכניון בחיפה ליטול חלק בקורס "תכנון לכולם – Universal Design". בקורס מרצים בין השאר פרופ' ארזה צ'רצ'מן, אדר' שמואל חיימוביץ', אדר' דויד ילין, אדר' יונית קפלן ועוד רבים וטובים בתחום. נידונים נושאים כגון חוק השוויון, סיקרי נגישות, סוגי מוגבלויות, עיצובי מוצר וכד' – מתוך כוונה צודקת כי אדריכלים ייחשפו למוגבלויות כבר בשלב לימודיהם. יורם ואני תורמים את חלקינו תחת הכותרת "חיים עם מוגבלות"; בהרצאה זו אנו מציגים את עצמנו, את פעילויותינו ואת ההתאמות העיצוביות למגבלתינו אשר התקנו בביתנו. בנוסף, אנו מציבים בפני התלמידים סוגיות נוספות כגון בעיות נגישות בתחבורה הציבורית, חוסר נגישות במערכת החינוך כולל האוניברסיטאות, במבני ציבור ופנאי ודוגמאות להנגשה בחו"ל. במסגרת זו אף קיימת אפשרות להנחיה במיזמי-גמר בקורס."

בתאריך 9.07.2008 העבירה דר' רויטל שורץ-סבירסקי הרצאה בפני מורים לאזרחות במכללת "אורנים" ליד טבעון. להלן התרשמותה:

"הוזמנתי על ידי הגב' מיכל ברק ממט"ח ליטול חלק כנציגת עמותת "נגישות ישראל" בפאנל בנושא זכויות אדם במסגרת ההשתלמות למורים לאזרחות. האירוע התקיים במבנה המרכז הטכנולוגי במכללת "אורנים", בפקולטה ללימודים מתקדמים. בנוסף אלי, השתתפו הגב' חוה סבירסקי מ"קו לעובד" ארגון שעוסק בזכויות עובדים (כולל מהגרי עבודה), מר אליף סבאג מ"האגודה לזכויות האזרח" על מחקר שטח בזכויות אדם ועו"ד אינאס יוסיף מ"איתך" – משפטניות למען צדק חברתי. הפאנל נועד להציג למורים לאזרחות את פעילות ארגוני זכויות האדם בישראל.כל אחד מהפעילים שהשתתף בפאנל הציג במשך כרבע שעה את העמותה ממנה הגיע ולאחר מכן נפתח הדיון לשאלות הקהל. בנוסף, מספר מורים פנו אלי והביעו את רצונם לקדם פעילות הנגשה והרצאות בנושא קבלת השונה בבתי הספר בהם הם מלמדים, מחיפה, עכו, רמת הגולן ועוד."


אוניברסיטאות נוספות אשר מעוניינות לקחת חלק בפרויקט מוזמנות ליצור קשר, עם הדר מזור מנהלת הפרויקטים בעמותת נגישות ישראל

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן