Skip to main content

חדשות

פניות ציבור בנושא הנגשת התחבורה הציבורית לנכים

קטגוריה: Access Israel News

הוועדה לפניות ציבור התכנסה היום בעקבות פניות שהגיעו לוועדה. לטענת הפונה נכה המשתמש בכסא גלגלים ונוסע לעיתים קרובות ברכבת ישראל . לדבריו הוא צריך לתאם כל נסיעה ברכבת 12 שעות מראש. במידה ואין מנהל תחנה בשעה שהוא רוצה לנסוע , נסיעתו לא מאושרת . לדבריו כל נסיעה דורשת תאום מראש. עובדה זאת פוגעת קשה בניידות. לדבריו לא תמיד אפשר לדעת בדיוק מתי צריך לנסוע מאיזו תחנה לאיזו תחנה. כמו כן לטענתו לא מאשרים לו לנסוע בשעות מאוחרות בטענה שמנהלי התחנות לא נמצאים. וכמו כן קרו מקרים אשר לא אישרו נסיעה גם בשעות בוקר וצהריים מבלי לפרט מה הסיבה. לדבריו, יש מקרים שבהם מעלית בתחנה לא עובדת במשך שבוע שלם לדבריו, שבוע זה מספיק זמן כדי לתקן מעלית וחוסר טיפול מראה על זלזול מצד הרכבת. כמו כן סיפר שקרו לו לא מעט מקרים שבהם שכחו להוריד אותו מהרכבת בתחנת יעד והפונה נאלץ לרדת בתחנות אחרות כשהנוסעים הם אלה שהורידו אותו ידנית.


נציגי הנכים שנכחו בישיבה העלו טענות קשות כלפי נהגי המוניות שלא מוכנים להסיע נכים עם כסאות גלגלים ואם כבר עושים זאת אז מפקיעים מחירים מעבר לסביר. כמו כן ציינו הנכים כי ברכבת ישראל לא מקפידים לשמור את מקומות הנכים שמיועדים עבורם וכן בחלק מתחנות הרכבת, חניית הנכים נמצאת רחוק מהכניסה לתחנה. הועלתה גם טענה כלפי אוטובוסים עירוניים שנוסעים על כסאות גלגלים לא יכולים לנסוע בהם.


נציגי רכבת ישראל שנכחו בישיבה טענו כי הרכבת פועלת על פי הנחיות ותקנות. לדבריהם התקנות מחייבות 24 שעות תיאום מראש והם מצידם הגמישו את הדרישה ל-12 שעות תיאום מראש. עוד ציינו כי קיימות תחנות רכבת שאינן נגישות לנכים וציבור הנכים צריך לדעת על כך. יחד עם זאת ציינו כי כל התחנות החדשות שנפתחו ועומדות להפתח בקרוב יהיו נגישות לציבור הנכים ובכוונת הרכבת גם לשדרג ולהנגיש את התחנות הותיקות שאינן נגישות כיום לציבור הנכים.


נציגי חברת דן שנכחו בישיבה ציינו כי בעקבות הכתבות שפורסמו בתקשורת על כך שנהגי דן לא העלו נכים לאוטובוסים נעשתה הפקת לקחים בדן והיום לכל נהג יש מפתח למעלון הנכים.


מר איציק לביא, מהנדס ראשי בחשמל במשרד התחבורה ציין כי הנגשת התחבורה הציבורית לנכים זהו תהליך ארוך וממושך . לדבריו אוטובוסים פועלים בקצב מהיר יותר מהמצופה בסוגיית ההנגשה. מר לביא ציין כי אחת הבעיות לסוגיית הנגשת הנכים זה העדר התקצוב של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות.


עו”ד בלהה ברג, יועצת משפטית בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות בקשה מנציגי רכבת ישראל לאפשר לנכים לנסוע ברכבת ללא תיאום מראש כל עוד מדובר בתחנות שהן נגישות לנכים.


בסיכום הישיבה הודיעה יו”ר הוועדה, ח”כ סופה לנדבר:

– ח”כ לנדבר פונה למשרד התחבורה בבקשה לעשות תוכנית הנגשה בשיתוף משרד התחבורה ונציבות שוויון לאנשים עם מוגבלויות, המרכז לשלטון מקומי, חברות אוטובוסים וארגוני נכים כפי שמחייבות התקנות.

– ח”כ לנדבר דרשה מרכבת ישראל לאפשר לנכים שרוצים לנסוע ברכבת בתחנות נגישות לנכים לאפשר את נסיעתם ללא תאום מראש. כמו כן דרשה לתלות שילוט לציבור הנכים בתחנות הרכבת שהתחנה עדיין לא נגישה לנכים.
כמו כן דרשה מנציגי הרכבת לשמור על המקומות שמיועדים לנכים עבורם.

– ח”כ לנדבר פנתה לחברות האוטובוסים בבקשה לשתף פעולה עם ארגוני הנכים על מנת לטפל בתלונות הנוסעים.

– ח”כ לנדבר דרשה ממשרד התחבורה וממשטרת ישראל להעלות את הקנסות על חנייה במפרץ של תחנות האוטובוסים.

© כל הזכויות שמורות, 2006, מדינת ישראל

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן