Skip to main content

חדשות

פניות ציבור בנושא הרעת התנאים לבעלי רישיונות רכב מדרגה 02

קטגוריה: Access Israel News

הוועדה לפניות הציבור קיימה היום ישיבה בנושא פניות ציבור בנושא הרעת התנאים לבעלי רישיונות רכב מדרגה 02.

ישיבת הוועדה התקיימה בעקבות פנייה שהגיעה לוועדה ממנה עולה כי ב- 1 בינואר 2007 נכנסו לתוקף שינויים בדבר דרגות רישיון הנהיגה בתקנות התעבורה בהתאם לתקינה האירופית. טרם שינוי התקנות בעל רכב בו 8 מושבי נוסעים ומעלה (לא כולל את מושב הנהג) היה רשאי לנהוג ברכב עם רישיון נהיגה ”פרטי” (דרגה 02) ובתנאי שהסיע עד 8 נוסעים נוספים לו בלבד. עם שינוי התקנות, הנהיגה על רכב שכזה מצריכה רישיון נהיגה מסוג ”אוטובוס זעיר פרטי” (דרגה D3), בפועל רישיון הנהיגה של נהגים אלו (דרגה 02) המשיך להיות ”פרטי” ומוכר כדרגה B.

יו”ר הוועדה, ח”כ אורי מקלב, ציין כי השפעת אימוץ התקינה האירופית הובילה לפגיעה באלפי נהגים. נקבע כי עתה מספר המושבים ברכב הם הקובעים את סיווג הנהיגה ולא מספר הנוסעים. כך נוצר מצב בו נאסר על נהגים לנהוג ברכביהם הפרטיים בהם נהגו עד כה.


השינויים יצרו קושי לגבי נהיגה על כלי רכב מסוימים שבעבר מחזיקי רישיון נהיגה 02 היו רשאים לנהוג בהם. מאז אימוץ התקינה האירופית, נסיעה ברכבים אלו מחייבת רישיון נהיגה מדרגהD3 שפירושה רישיון לאוטובוס זעיר-פרטי שמשקלו עד 5 טון. ”במצב הנוכחי שנוצר אלפי נהגים נוהגים ברכביהם הפרטיים מבלי שיש להם רישיון לנהוג בו. זהו מצב אבסורדי שיש לתקנו” אמר ח”כ מקלב.

ח”כ מקלב ציין גם כי השפעת אימוץ התקינה האירופית משפיעה גם על נהגים נכים עם כיסא גלגלים– באימוץ התקינה האירופית יש הגבלה לפיה בעל רישיון נהיגה מדרגה B רשאי לנהוג על רכב שמשקלו עד 3.5 טון בלבד, אלא אם קיבל את רישיון נהיגה מדרגה 02 לפני ה-31 בדצמבר 2006. לדבריו, יש להתחשב בעובדה שרכבי הנכים מאובזרים ולפיכך משקלם גבוה יותר.

מנתונים שהגיעו מהגב` דפנה סידס כהן ממחלקת מרכז המחקר והמידע בכנסת עולה כי השינויים בתקנות מונעים מבני משפחה לנהוג ברכבים בהם הורשו לנהוג עד עתה. אם בעבר ילד מעל גיל 17 שהוציא רישיון נהיגה מדרגה 02 יכול היה לסייע בהסעות בני המשפחה ואף להתנייד לבדו ברכב המשפחתי המונה למעלה מ-8 מושבי נוסעים, כיום הנהיגה ברכב זה נמנעת ממנו.

מר חנן אהרון, סגן מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה ציין כי במשרד התחבורה ערים למגבלות החדשות בהתאם לתקינה האירופית המשפיעות על משפחות ברוכות ילדים ועל נהגים נכים עם כיסא גלגלים. לפיכך הגישו בחודש אוקטובר 2009 בקשה לתיקון תקנות לאישור ועדת הכלכלה שיסדירו את מרבית הבעיות שנוצרו בעקבות אימוץ התקינה האירופאית בתקנות התעבורה כדלהלן:
1. מי שיש ברשותו רישיון נהיגה מדרגה B ורשאי לנהוג ברכב שמשקלו עד 4 טון (כל מי שהוציא רישיון נהיגה לפני ה-31 בדצמבר 2006), יוכל לנהוג בכלי-רכב אלו כל זמן שיסיע עד 8 נוסעים בלבד, גם אם מספר המושבים עולה על 8 מושבי נוסעים.
2. במקרים בהם מדובר ברכב רפואי מיוחד עם אביזרים מיוחדים לצרכי נהג עם כיסא גלגלים או רכב לימוד נהיגה עם אביזרים אלו, במשקל עד 4 טון, הם יהיו מותרים לנהיגה למחזיק רישיון דרגה B.

במצב הביניים שנוצר, עד לתיקון התקנות, מוצע למי שמעוניין להמשיך ולנהוג ברכב המשפחתי המונה בין 8 ל-16 מושבי נוסעים פרט לנהג לעבור קורס תחבורה על אוטובוס זעיר פרטי או להתאים את מספר המושבים ברכב לתקינה האירופית.

מר אהרון ציין כי לפי נתוני משרד התחבורה מאז כניסת תקנות התקינה האירופית לתוקף ניגשו 1,378 איש לקורס זה והפכו לבעלי רישיון נהיגה מדרגה D3.

עוד ציין מר אהרון כי רישיון נהיגה מדרגה B מתיר נהיגה על רכב שמשקלו עד 3.5 טון בלבד. משרד התחבורה הקל בעניין משקל הרכב ומאפשר למחזיק רישיון נהיגה מדרגה 02 שהונפק לפני 31 בדצמבר 2006 לנהוג על רכב שמשקלו עד 4 טון.

כמו כן ציין מר אהרון כי לא בכל המדינות מוכר עדיין רישיון הנהיגה הישראלי כרישיון נהיגה בינלאומי. לפיכך, על מנת למנוע אי נעימויות כדאי ומומלץ להוציא רישיון נהיגה בינלאומי בטרם היציאה לחו”ל.

גב` ידידה רזלן, מרכזת תקינה נהיגה במשרד התחבורה, ציינה כי למי שהחזיק רישיון נהיגה מדרגה 02 שהונפק קודם ל-31 בדצמבר 2006, ניתן היתר לנהיגה עד 4 טון, אך המגבלה בדבר מספר מושבי הנוסעים נותרה בעינה עם אימוץ התקינה האירופית.

מר משה שינה, מפקח מקצועי ארצי, מקצועות רכב במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה ציין כי מכללות המבקשות להפעיל קורסים נדרשות לאישור מטעם האגף להכשרה מקצועית ופיתוח כוח-אדם של משרד התמ”ת. בעקבות פניית הוועדה, בדבר הפיקוח מטעם המשרד על קורסים אלו ועל מחירם, נמסר כי מדובר בקורסים עסקיים וככאלה מחירם נקבע על בסיס מחירי שוק חופשי ללא התערבות מצד המשרד.

עו”ד סלעית קולר, יועצת משפטית במועצה הישראלית לצרכנות: ציינה כי הקשיים שבהם נתקלים הנהגים שנוהגים ברכבים גדולים נובעים ככל הנראה מתקלה שמקורה בתרגום התקינה האירופית לעברית ואימוצה בתקנות התעבורה מבלי לבצע התאמות לחקיקה הישראלית הקודמת. לכן, מאחר שמדובר בתקלה שנעשתה על-ידי משרד התחבורה, יש לחייב את משרד לשאת בעלויות פתרונות הביניים המוצעים לציבור נהגים אלו.

כמו כן ציינה עו”ד קולר כי הצעת משרד התחבורה להוציא את המושבים המיותרים ולהותיר עד 8 מושבי נוסעי בלבד היא הצעה הדורשת מן הנהגים הוצאה כספית כפתרון זמני עד לתיקון הדברים בתקנות התעבורה.

בסיכום הישיבה הודיע יו”ר הוועדה, ח”כ אורי מקלב הודיע כי:
1. בכוונתו לפנות ליו”ר וועדת הכלכלה, ח”כ אופיר אקוניס בבקשה לזרז את אישור תקנות התעבורה בוועדה שברשותו.
2. בכוונתו לפנות לשר התחבורה בבקשה :
א. לפרסם ולעדכן באתר האינטרנט של המשרד המלצה לתושבי ישראל הנוסעים לחוץ לארץ להוציא רישיון נהיגה בינלאומי בטרם יציאתם.
ב. לפעול על מנת לאפשר לנהגים שהיה ברשותם רישיון 03 שאפשר להם לנהוג ברכב עם 11 נוסעים עד 15 טון ורישיונם הוחלף ל-C1 והם אינם רשאים להסיע יותר מ-8 נוסעים את האפשרות לשוב ולנהוג ברכב עם 11 נוסעים, כפי שהיה קיים בעבר.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן