Skip to main content

חדשות

פניות ציבור בנושא יישום חוק משק החשמל- תעריף סוציאלי

קטגוריה: Access Israel News

הודעה לעיתונות מטעם ועדה לפניות הציבור

הוועדה לפניות הציבור התכנסה במקבץ הדיור ”רסידו – סי” באשדוד, בנושא תשלומי חשמל בהוסטלים- זכות דיירי ההוסטלים ודיירי מקבצי הדיור להנות מחוק משק חשמל- תעריף סוציאלי. הישיבה התכנסה בהמשך לישיבת הוועדה שהתקיימה בנושא ב- 09/10/2007.

הפונים לוועדה הם קשישים המתגוררים בבתי דיור מוגן שאינם מאפשרים להם לשלם את חשבון החשמל ישירות לחברת החשמל ובכך לשמור על אורח חיים עצמאי ולהנות מההטבות המגיעות להם מתוקף חוק משק החשמל.

מהפניות לוועדה עולה כי בחלק ממקבצי הדיור אין לכל דייר מונה חשמל והדיירים משלמים את חשבון החשמל להנהלת המקבץ. תשלום חשמל באופן כזה גם אינו מאפשר לקשישים להנות מההנחה המוקנית להם מכוח התיקון לחוק משק החשמל- תעריף סוציאלי, כיוון שקבלת ההנחה מותנית בכך שחשבון החשמל יהיה רשום על שמו של הקשיש הזכאי להנחה.

לדברי נציגי חברת החשמל שנכחו בישיבה הקודמת, במקומות בהם קיים מונה אחד אין באפשרות חברת החשמל להעניק שרות לדייר באופן ישיר כיוון שהוא איננו נחשב צרכן של חברת החשמל. חברת החשמל היא כלי המשרת את החוק ואסור לה לגבות תשלום מאף גורם שהוא אינו לקוח שלה. על מנת שהקשישים יוכלו להנות מההנחה המגיעה להם על פי חוק, יש לפצל את מונה החשמל לחיבורים בודדים עבור כל אחד מן הדיירים, באופן זה הקשיש ירשם בחברת החשמל באופן עצמאי. המעבר ממונה אחד למונים רבים כרוך בהוצאה כספית של אלפי שקלים לכל מונה.

מטרת הישיבה הנוכחית לראות כיצד ניתן לפתור את בעיית יישום חוק משק החשמל- תעריף סוציאלי בהוסטלים ובמקבצי הדיור כך שקשישים המתגוררים שם יוכלו להנות מההטבות שמקנה החוק.


יו”ר הוועדה, ח”כ הכנסת סופה לנדבר ציינה כי בכוונתה לפתור את הבעיה שנוצרה לכ- 8,000 קשישים שמתגוררים בהוסטלים ובמקבצי הדיור הזכאים לפי הקריטריונים לקבל הנחה בתשלום החשמל אך בשל בירוקרטיה וסחבת לא יכולים להנות מהחוק. לדבריה, מהחוק נהנים מאות אלפי תושבי המדינה ודיירי ההוסטלים ומקבצי דיור זכאים גם להנות מההטבות בחוק. ח”כ לנדבר דרשה שהדיירים יקבלו החזר רטרואקטיבי עבור חשבונות החשמל מיום כניסת החוק לתוקף.


דיירי המקבץ שבו התקיימה הישיבה, ציינו כי יש להם מונים שהותקנו על ידי חברת הניהול והם משלמים חשמל ומקבלים חשבון חשמל כל אחד בנפרד. לדברי הדיירים הם מבקשים להנות מהטבות החוק כפי שנהנים כל הקשישים החיים במדינה והזכאים להטבות בחוק.


מר דני וינשטוק, מנהל מינהל החשמל במשרד לתשתיות לאומיות, ציין כי הבעיה הבסיסית היא שהחוק במתכונתו הנוכחית מתייחס לכך שמי שזכאי להנות מהחוק זה מי שיש לו מונה משלו של חברת החשמל. במרבית ההוסטלים יש מונה אחד מבחינת חברת החשמל. משמעות הדבר שחברת החשמל מכירה כצרכן אחד את כל ההוסטל ו/או מקבץ הדיור. הצרכן הזה לא יכול להנות מהחוק. בעל המונה הוא הבעלים של ההוסטל ולא הדיירים הקשישים שזכאים להנות מהחוק. לדברי וינשטוק הבעיה פתירה:

1. להפוך כל אחד מהדיירים לצרכן על ידי התקנת מונים אישיים. זה הוא פתרון יקר ומחייב השקעה של כמה אלפי שקלים.

2. פתרון שמצד אחד יאפשר למנות חשמל שמגיע לכל אחד מהדיירים ולהסתמך על קריאת המונים שמותקנים אצלם. זה הוא פתרון שאינו מסובך מבחינה טכנית.

מר משה בן יאיר, ראש אגף הנדסה ברשות לשירותים ציבוריים חשמל, ציין כי הפתרון לבעיה צריך להיות מונה. ”בלי מונה אין על מה לדבר”. בלי מונה לא ניתן להתחשבן וצריכה להיות מערכת מנייה.

לדבריו, בהוסטלים שאין בהם מונים, לאחר בדיקה שנעשתה התברר כי ניתן להתקין מונים זולים מאוד וטובים מאוד בעלות של 25$ ועוד 25$ לדייר. סה”כ 50$ לדייר. ואם מדובר בכ- 8,000 דיירים מדובר בעלות של 400,000 $ על העלות החודשית יתווסף 1$ לדייר.
בהוסטלים שבהם קיימים מונים לדיירים לא של חברת החשמל, ניתן להתחשבן בין חברת החשמל לבין ההוסטל. מדובר במונים קיימים שחברת החשמל תצטרך להסתפק בקריאת המונה על ידי החברה שהתקינה אותם או לבצע בעצמה את קריאת המונה. לדבריו, פתרון זה דרוש אישור מועצת רשות החשמל שתתכנס בזמן הקרוב לדון בנושא.

עו”ד שבתאי אלבוחר מהמשרד לתשתיות לאומיות ציין כי כל מי שחברת החשמל לא הכירה בו כצרכן ביום כניסת החוק לתוקף לא זכאי להחזר רטרואקטיבי עבור תשלום החשמל.

נציגי חברת החשמל שנכחו בישיבה ציינו כי חברת החשמל רוצה לקיים את החוק ולתת הנחה למי שזכאי לה. אולם מתנגדת לכך שיתנו הנחה לפי קריאת מונים שאינם שייכם לחברה.

יו”ר הוועדה, ח”כ סופה לנדבר הודיעה בסיכום הישיבה כי תקיים ישיבת מעקב בנושא ב- 26/3/2008 על מנת לבדוק את הפתרון שהוסדר עבור דיירי ההוסטלים ומקבצי הדיור.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן