Skip to main content

חדשות

פניות ציבור לגבי השירות הניתן לאזרחים על ידי חברת הדואר

קטגוריה: Access Israel News

הוועדה לפניות הציבור קיימה היום ישיבת ועדה בנושא פניות ציבור לגבי השירות הניתן לאזרחים על ידי חברת הדואר.

יו”ר הוועדה, ח”כ אורי מקלב, ציין כי מאז הפיכתה של רשות הדואר לחברת דואר ישראל בע”מ ובכך הפיכתה לחברה ממשלתית- השירות לאזרחים הורע בצורה משמעותית. לדבריו, מטרת הרפורמה הייתה שיפור ויעול- אך בפועל קרה ההיפך. אולי המאזן הכספי השלילי שופר, אבל רמת השירות ירדה באופן דרסטי. הציבור מאוכזב, תורים ארוכים משתרכים בסניפי הדואר ואנשים מבזבזים זמן יקר, סניף הדואר הפך לסופרמרקט- שבעצם מוכרים שם כמעט הכל- שלטים, דיסקים, כרטיסי ברכה, מזכרות, ספרי תיאוריה, כרטיסי טעינה למכשירים סלולאריים, איזיפארק לחניה וכו`.

שירותי הדואר כיום הם בעצם מונופול, לאזרחים אין שום בחירה ואין תחרות בתחום. האזרחים הם שבויים של חברת הדואר.

ח”כ מקלב ציין כי התחרות של חברת הדואר מול הבנקים המסחריים הנה דבר חיובי, העדר עמלות בחשבונות בנק הדואר, אולם מישהו היה צריך לחשוב על השירות.

ח”כ מקלב ציין לחיוב את מקצועיותם ויחסם של הפקידים באשנבים.
לדבריו, הציבור הרחב מתחלק לשני סוגים: אלה שנמנעים להגיע כלל לסניפי הדואר ויש להם את הפריבילגיה לכך, לבין אוכלוסיה גדולה מאוד מהשכבות החלשות ועולים חדשים שמנהלים את מרבית חייהם וסידוריהם בסניף הדואר כי זו אפשרותם היחידה.

ח”כ מקלב ציין כי השאלות שצריכות להישאל הן האם לציבור יש אמון בשירותי הדואר? האם הציבור מאמין שדבר הדואר שנשלח יגיע ליעדו במועד? והאם הדואר נגיש לתושבים רבים? לדבריו, הוא מודע לעובדה כי אזרחים רבים חוששים לשלוח דברים חשובים כמו מסמכים והזמנות לאירועים מחשש שהמשלוח לא יגיע במועדו או ילך לאיבוד.

עוד ציין ח”כ מקלב כי סניפי דואר רבים נסגרו. סניף אחד משרת עשרות אלפי אנשים, במיוחד בפריפריות. ישנם אזורים בהם מקבלים דואר בין 4 ל-7 ימים בשבוע. ”הדואר הנע” נותן שירותים מצומצמים ולא בשעות קבועות וממוקדות. כמו כן, מרכזי החלוקה אינם נגישים לנכים . ההרגשה של הציבור היא שהשירותים החיצונים כגון, המרת מטבע, מקבלים העדפה.

ח”כ אורי אריאל, אשר פנה לוועדה, שיבח באופן כללי את שירותי חברת הדואר ביו”ש.

ח”כ אריאל ציין כי דואר ישראל מגיע ליו”ש מידי יום גם במצבים ביטחוניים קשים. יחד עם זאת ציין ח”כ אריאל את השירות הלקוי והחסר שניתן על ידי החברה באזורי הפריפריה ודרש מהחברה לשפר ולייעל את השירותים באזורים אלה. ח”כ אריאל ביקש לקבל לוח זמנים מפורט להוספת סניפים, לייעול ולשיפור השירות.

ח”כ מרינה סולודקין, ציינה את התורים הארוכים שנתקלים בהם בסניפי הדואר בעיקר בפריפריה. לדבריה, בגלל אופיה של אוכלוסיית מדינת ישראל, שמקיימת קשרים רבים עם מדינות רבות בעולם, שרותי הדואר צריכים להשתפר ולהיות מתוגברים יותר. העולים החדשים הם ציבור שמשתמש המון בחברת הדואר בכל ניהול חייהם, וברשות הדואר צריכים לחשוב על כך ולהתאים את השירות בהתאם. ”דואר ישראל איננו דואר בשוויץ”, ציינה ח”כ סולודקין.

ח”כ סולודקין פנתה לחברת הדואר בבקשה להוסיף בסניפים מסוימים, עובדים דוברי שפות שונות לשיפור השירות לאזרחים.

בישיבה נכחו פונים רבים בעיקר מאזורי הפריפריה.

תושבי ביתר עילית שציינו כי העיר מונה 50,000 תושבים ועדיין חלוקת הדואר מתבצעת באזורי חלוקה. לדבריהם, חלק מאזורי החלוקה ממוקמים במקומות לא נגישים וחלק מהתיבות לא נגישות לנכים.

הפונים ציינו כי בעיר יש רק סניף דואר אחד בגודל 9 מ”ר מרובע. לדבריהם פנו מספר פעמים בבקשה להגדיל את סניף הדואר אך לא נענו. כמו כן ציינו את שירותי בנק הדואר בסניף, שבעצם משמש את אוכלוסיית העיר כבנק יחיד, התורים שם ארוכים מאוד ולא סבירים.

עוד ציינו כי דואר שליחים לא ניתן בישוב. בעיה נוספת היא שהדואר לא מחולק מידי יום ולפעמים קורה שהדואר מחולק על ידי ילדי המחלקים, דבר שאסור בתכלית.

מר שייקה רוזנפלד, נציב תלונות ופניות הציבור במועצה האזורית שומרון ציין כי כל פעילות הדואר מתנהלת ביו”ש על ידי שירותי דואר נע, להוציא שלושה ישובים – שערי תקווה, אלון חפץ ואלון מורה.

לדבריו, הפסקת שירותי הדואר המקוון, פגעה מאוד בתושבי האזור, שכן פעולות פשוטות ביותר לא יכולות להתבצע. תושב צפון השומרון שמבקש לשלוח דואר רשום חייב לנסוע בשביל כך לחדרה! כמו כן בדואר הנע התושבים לא יכולים לשלוח דואר רשום שכן לא ניתן לשלם במזומן.

לדבריו, רכבי הדואר הנע הם ישנים מאוד ונתקעים רבות בדרך. הדבר פוגע באזרחים ומהווה גם בעיה בטיחותית וגם בעיה ביטחונית.

כמו כן ציין את התאים הישנים באזורי החלוקה השונים בישובים.

גב` בתיה רויטבור ממונה על פניות ציבור במועצה מקומית קרית-יערים ציינה כי התושבים בקרית טלזסטון לא מקבלים שירותי דואר בסיסיים ביישובם. הדואר הנע שאמור להגיע מידי יום בשעה מסוימת מגיע לעיתים קרובות בטווח של 3 שעות, דבר שמקשה מאוד על התושבים.
כמו כן ציינה את חוסר אדיבותם של עובדי הדואר הנע שמגיעים לישוב, את העדר המאזניים לשקילת דואר ואת העדר מחשב ומכשירים ניידים בקרב העובדים, דבר שהיה מקל על יצירת הקשר עימם…

לדבריה, עובדים אלו לא מתמצאים בדברים האלמנטאריים ביותר כמו מחירי הבולים.
עוד ציינה גב` רויטבור כי בעבר נעשו פניות רבות לפתוח סניף דואר במקום אך הבקשה לא נענתה. לאחרונה נפתח סניף דואר באבו גוש, שאמור לשרת גם את תושבי טלזסטון, אך התושבים לא מעוניינים להגיע לשם ולקבל שירותי דואר.

מר נחום גילטר, חבר מועצת עיריית מודיעין עילית, ציין כי בעיר קיימים שני סניפי דואר שמשרתים אוכלוסייה בת 45,000 תושבים. לדבריו, בסניפים אלו השירותים מוגבלים ביותר ולא ניתן לחתום בהם על הוראת קבע ולא ניתן לקבל שירות דואר שליחים. כמו כן ביקש שהדואר יופץ ממודיעין עילית במישרין ולא יעבור לאזור חלוקה במודיעין ובת”א , דבר שמעכב לדבריו את העברת הדואר.
מר שמואל גרינברג, סגן ראש עירית בית שמש, ציין העיר מונה כ- 100,000 תושבים.

לדבריו, ברמת בית שמש גרים 20,000 תושבים אולם אין בשכונה סניף דואר. הדבר חמור מאוד, שכן 4 מכרזים שהוצאו לאיתור מועמד לפתיחת הסניף נכשלו וזאת כי אף אחד לא ניגש למכרזים בגלל עלויות השכירות הגבוהות שבמקום. לפיכך, מר גרינברג פנה לחברת הדואר בבקשה להקים סניף דואר מטעמם בשכונה.

עוד ציין מר גרינברג את תקופת יולי אוגוסט, שבה הדואר מחולק על ידי ילדים. לדבריו, בתקופה זו יש טעויות רבות בחלוקת הדואר.

מר פיני קבלו , סמנכ”ל לקשרי המרכז לשלטון מקומי, ציין כי ההפרטה בעצם הרסה את שירות הדואר לאזרח. לדבריו, חברת הדואר פותחת סניפים מרשימים במרכז הארץ, בקרב האוכלוסיות החזקות ומזניחה לגמרי את השירותים והסניפים בפריפריה. בימים מסוימים התורים בסניפים בלתי נסבלים, סניפי הדואר בפריפריה קטנים בדרך כלל ועמוסים מאוד בדברי דואר.

כמו כן ציין מר קבלו את העובדה שתיבות דואר שנרכשות באופן פרטי, השירות שניתן בהן גרוע ביותר. קורה לעיתים קרובות שבתיבת דואר פרטית מתקבל דבר דואר שלא שייך לנמען כלל. לדבריו, ”השירות הניתן ברוב הסניפים הוא שירות חפיפניקי ולא מקצועי”.

מר הרצל בר-מג, מ”מ המנכ”ל, סמנכ”ל רגולציה,בחברת הדואר ציין כי תפקיד חברת הדואר לספק שירותי דואר בכל הארץ. דואר ישראל מחויב להגיע 5 ימים בשבוע לכל הארץ. לדבריו, מאז שהשוק נפתח לתחרות החברה איננה מונופול. המהלך פגע בשירותים הניתנים בפריפריה, בגלל אובדן ההכנסות והתחרותיות בתחום. לדבריו כל הצעדים להכנסת שירותים חדשים בסניפים מעודדים על ידי משרד התקשורת והדבר נעשה על מנת להגדיל הכנסות.

לדבריו, חברת דואר ישראל קמה על יסודותיה הרעועים של רשות הדואר והיה צורך לבצע שירותי התייעלות שבמסגרתם פוטרו כ-750 עובדים במצטבר במהלך 6 שנים. בחברה מודעים לבעיות .
בחברת הדואר קבעו זמן המתנה סביר בסניפים שאמור להיות 10 דקות, ולדבריו רק כ-65% מהסניפים עומדים ביעד זה.

לדבריו, לא כל שירותי הדואר ניתנים בכל הארץ, שירותי הבסיס והחובה כן, אך שירותי זכות כמו דואר שליחים לדוגמא, לא ניתנים בכל הארץ.

מר בר-מג ציין כי מספר יחידות הדואר קטן בשנים האחרונות. מספר בתי האב לדלפק בפריפריה הוא קטן באופן משמעותי מאשר במרכז הארץ, דבר אשר משפר את השירות בפריפריה.
לגבי שירותי דואר-נע, ציין מר בר-מג כי ביישוב בו קיימת יחידת דואר נייחת לא ניתן שירות קו דואר-נע. הוספת השירותים המקוונים לשירותי דואר-נע, החלה בינואר 2007 ובהדרגה הורחב ל-14 קווים ניסיוניים. השירות ניתן באמצעות רכב ייעודי האמור לפקוד מדי יום במשך 5 ימים בשבוע יישובים ואתרים במטרה לספק שירותי דואר ובנק הדואר.

לדבריו, הפעלה ניסיונית של השירותים המקוונים בקווי הדואר-נע בוצעה ב-14 קווי דואר-נע מתוך 48 קווים קיימים. בכל 14 הקווים הניסיוניים הופסק השירות המקוון בלבד ולא רק ביישובי יהודה ושומרון הן בשל תקלות תכופות בתקשורת הסלולארית שבאמצעותה ניתנים השירותים המקוונים, והן בשל שימוש מועט בשירותים אלו.

לדבריו, החברה תעשה מאמץ מכסימלי לספק שירותי דואר נע בכל המקומות. כמו כן במקומות שאין מחשבים, בכוונת החברה להתקין מחשבים בקרוב. לדבריו בכל המקומות שיש בהם דואר נע יש אפשרות לשלוח דואר רשום בכל מקום.

לגבי ביתר עילית ציין מר בר מג כי לאחרונה נפתחה סוכנות דואר חדשה ובסך הכל יהיו 5 דלפקים בישוב- 1200 בתי אב לדלפק. המצב משפר את השירות בביתר כי התקן קובע 1,500 בתי אב לדלפק. אזרחים שלא מרוצים מהשירות יכולים להתלונן בתיבת הדואר בסניף או באתר האינטרנט. לגבי רמת בית שמש ציין כי בעקבות כשלון המכרזים, חברת הדואר חושבת על פתרון לבעיה שנוצרה. לגבי בעיית הרכבים הממוגנים בשירותי דואר נע ציין כי החל משנת 2010, יוחלף בהדרגתיות צי הרכב של הדואר הנע.

לגבי הנגשת תיבות באזורי חלוקה ושיפוץ תאי החלוקה ביקש לפנות אליו בנושא.
לגבי העסקת ילדים בחלוקת דואר בחודשי הקיץ ציין כי הדוורים יוצאים לחופשה וצעד זה נעשה על מנת לא לפגוע בחלוקת הדואר. יחד עם זאת לקח לתשומת ליבו את הנושא ותקופת ההכשרה לעבודה בקיץ של הילדים תהיה ארוכה יותר.

מר יגאל לוי, סמנכ”ל דואר במשרד התקשורת ציין כי, ב-1 במרץ 2006 הפכה רשות הדואר לחברת דואר ישראל בע”מ ובכך הפכה לחברה ממשלתית. כל הפעילות העסקית ומצבת העובדים של רשות הדואר עברו לחברה החדשה.

לדבריו, פעילות חברת הדואר ובנק הדואר מוסדרת ברישיון כללי שהוענק לחברת הדואר מטעם משרד התקשורת שתוקפו מינואר 2008. לדבריו, המהלך שעברה חברת הדואר הוא מהלך קשה מאוד ומסובך מאוד. החברה פועלת ברישיון למעלה משנה וקשה לשפוט ולהסיק מסקנות, במהלך תקופה זו.

מר אורן לביאן, סמנכ”ל בכיר, מפקח בנק הדואר, משרד התקשורת ציין כי פעולות של בנק הדואר מחייבות בדיקה וזהירות יתר מצד הפקיד ולפיכך התורים בדלפקים אלה ארוכים יותר.
מר שמעון בן דוד, יועץ בכיר לשר התקשורת ציין כי השר מייחס חשיבות רבה לשירותי הדואר שניתנים לאזרחים.

בסיכום הישיבה, יו”ר הוועדה, ח”כ מקלב:

1. ציין כי התרשמות הוועדה היא שיש רצון בדואר ישראל לשפר את השרות ולזכות לאמינות הציבור.
2. קרא לחברת הדואר ולמשרד התקשורת לנסח אמנת שירות שתחייב את כל סניפי וסוכני הדואר.
3. קרא לחברת הדואר למנות נציב פניות ציבור עצמאי ומקצועי בחברה שיהיה אחראי על כל פניות ותלונות הציבור בחברה ולפרסם בסניפי הדואר כיצד ניתן לפנות אליו.
4. ביקש מחברת הדואר לקבל תוכנית מפורטת לגבי פריסה והוספת סניפים וכן לקבל את התוכנית להוספת שירותים בסניפים ובדואר נע.
5. ביקש מחברת הדואר לקבל תוכנית של חברת הדואר לחיזוק השירות בפריפריה כפי הדרישה שהשתקפה במהלך הדיון בוועדה.
6. ביקש כי חברת הדואר תערוך תוכנית שמטרתה לייעל ולצמצם את זמן הגעת המכתבים ליעדם ותגיש אותה לוועדה.
7. ביקש לדאוג לשיפור חזות ואחזקה של מרכזי החלוקה והנגשתם לנכים.
8. הציע כי במקרה ומתרחשת תקלה חריגה בחברה ודואר לא חולק במועד או לא הגיע ליעדו יש להודיע זאת לציבור הנפגעים.
9. הודיע כי הוועדה תעקוב אחר ההתקדמות בנושא ושיפור המצב הקיים.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן