Skip to main content

חדשות

פניות ציבור לגבי התנהלות רשות המיסים כלפי הורים לילדים נכים – ישיבת מעקב

קטגוריה: Access Israel News

פניות ציבור לגבי התנהלות רשות המיסים כלפי הורים לילדים נכים – ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב-3/6/2009

התפרסמה בתאריך: 13/10/2009

הוועדה לפניות הציבור קיימה היום ישיבת מעקב בנושא- פניות ציבור לגבי התנהלות רשות המיסים כלפי הורים לילדים נכים.

יו”ר הוועדה, ח”כ אורי מקלב ציין בתחילת הישיבה כי הבעיה העיקרית הייתה טרטור ההורים בכך שהרשות ביטלה באופן חד צדדי את ההטבה במס להורים לילדים נכים שהגיעו לגיל 19 וביקשה מהם להגיש מסמכים חדשים, עם כל הבירוקרטיה הכרוכה בכך, על מנת להנות מההטבה במס.
”מדובר כאן בילדים בעלי נכות קשה, כגון תיסמונת דאון ופיגור שכלי שגם כך הטיפול בהם קשה ביותר עבור ההורים. הילדים לא מבריאים ממחלותיהם בגיל 18” אמר.

ח”כ מקלב ציין כי מטרת הישיבה הנוכחית לעקוב אחר המלצות הוועדה הקודמת מה- 3/6/2009: לבדוק כיצד יושמו המלצות הוועדה הקודמת וכיצד שונתה מדיניות רשות המיסים כלפי המשפחות על מנת להקל עליהן בשעתן הקשה בהתמודדותן עם ילדיהם הנכים.

עוד ציין ח”כ מקלב כי לאחר הוועדה הקודמת הגיע מקרה נוסף על חוסר תיאום בין שלטונות המס לביטוח לאומי. הורה לילד נכה זכאי להנחה של 3% במס רכישה. רשות המיסים דורשת להציג אישור מהביטוח הלאומי על נכות, אך אישור על נכות ניתן מהביטוח הלאומי רק בגיל 18. עד אז האנשים צריכים לעבור ועדה באופן פרטי בעלות של כ- 550 ₪ לצורך קבלת ההטבה לצורכי מס הכנסה.

ח”כ יוליה שמאלוב ברקוביץ , פנתה למנכ”ל רשות המיסים בבקשה לקבוע בתקנה לתת אפשרות להנות מהנחה במס רכישה גם להורים שלא נקבעה לילדם נכות לצמיתות אך ילדיהם סובלים מנכות קשה ביותר, שנתמכת על ידי מסמכים רפואיים.

ח”כ אילן גילאון ציין כי נכויות קשות לא צריכות לחזור לוועדה של המוסד לביטוח לאומי.
ח”כ גילאון קרא לייעל ולהגמיש את ההליכים לטובת האזרחים ככל האפשר. כמו כן הודיע ח”כ גילאון כי יפעל לשינוי החקיקה כך שנכות לצמיתות תקבע במוסד לביטוח לאומי, במקרים של נכויות קשות, גם בטרם הגעת הילד הנכה לגיל 18.

מר יהודה נסרדישי, מנכ”ל רשות המיסים בישראל, הודיע כי ברשות המיסים רגישים מאוד לנושא. לדבריו, הורים לילדים העונים להגדרה הקבועה בסעיף 45 לפקודה, זכאים להנות מזיכוי מהמס שהם חייבים בו, בגובה שתי נקודות לשנת מס. על פי הפקודה וההנחיות ”ילד” הינו מי שטרם מלאו לו 19 שנים בשנת המס.
עוד ציין כי ברשות המיסים חיפשו דרך להמשיך לתת לפנים משורת הדין, את הזיכוי במס על פי סעיף 45 לפקודה גם למי שמלאו לו 19 שנים והכל במידה ומצבו לא השתנה והוא ”סמוך לשולחן הוריו”. לדבריו, ההנחיה אשר פורסמה על ידי רשות המיסים, הינה הנחייה אשר באה להקל על הורים עם ילדים אשר מלאו להם 19 שנה ועל מנת שיוכלו להמשיך ולהתייחס ל”ילד” באותו אופן בו התייחסו ברשות המיסים עד כה, למרות שעבר את הגיל האמור.

לדבריו, יש לפחות כ- 23,000 הורים הזכאים להקלה זו במס.

מר נסרדישי ציין כי ברשות מקיימים את החוק.

בעקבות הישיבה הקודמת שנערכה בנושא, שונה נוסח המכתב שנשלח להורים שהתבקשו לחדש את זכאותם להטבה במס, בהגיע ילדם הנכה לגיל 19 ולא יהיה ביטול אוטומטי להטבה במס שלה היו זכאים ההורים, עד כה.

כמו כן ציין כי בקרוב יהיה תיאום בין רשות המיסים למוסד לביטוח לאומי. רשות המיסים תתבסס על הנתונים של קבצי ביטוח לאומי לגבי נכויות. בהתאם לקבצי המוסד הביטוח הלאומי יינתנו ההטבות במס וזאת ללא צורך להגיש טפסים לרשויות המס.

בעקבות פניות רבות שהגיעו לוועדה לגבי אי יישום הנחיות רשות המיסים בסניפים ובעקבות בקשת הוועדה הודיע מר נסרדישי כי בקרוב יוציאו ברשות חוזר כללי עם רענון הנחיות פנימיות בנושא. לפי בקשת הוועדה, החוזר יכלול גם מידע לגבי זכאויות הורים להטבות במס לילדים עם ליקוי למידה שעברו ועדות השמה. לפי בקשת הוועדה החוזר יופץ ברשויות המקומיות, בועדות השמה בכל הארץ וכן באתר האינטרנט של הרשות.

לבקשת הוועדה הגדרת ”סמוך לשולחן ההורים” תכלול נכים מעל גיל 19 שהוריהם ממשיכים לתמוך בהם וללוותם וזאת על פי תצהיר ההורים.

בהתאם לכך יו”ר הוועדה, ח”כ אורי מקלב הודיע כי בעקבות התיאום בין המוסד לביטוח לאומי לבין רשות המיסים לא ידרשו הורים לילדים נכים להגיש טפסים חדשים לרשות המיסים כלל. שכן הרשות תסתמך על נתוני הביטוח הלאומי שיועברו אליה וכל הזכאים לקבל קצבת נכות, הוריהם יוכרו על ידי רשויות המס כזכאים לקבל את נקודת הזיכוי. כל זאת במידה וילדיהם סמוכים לשולחנם.

הגב` אוגניה ישראלי, מנהלת מחלקת ילד נכה במוסד לביטוח לאומי, ציינה כי המוסד לביטוח לאומי לא קובע נכות צמיתה לילדים עד גיל 18. קיימים מקרים שרופא סבור כי מצבו של הילד עשוי להשתנות ולפיכך נקבעת תקופת גמלאות זמנית – תחומה בזמן והתיק נפתח מחדש בתום התקופה שנקבעה על ידי הרופא.
לדבריה, כ-27,000 ילדים מקבלים קצבת ילד נכה מהמוסד לביטוח לאומי.


הגב` נעמי מורביה ממטה מאבק הנכים ציינה את רגישותו של מר יהודה נסרדישי לציבור הנכים אך בקשה להסדיר את כל נושא ההטבות בצורה מסודרת ולא להסתמך ”על יד המקרה”.

בסיכום הישיבה יו”ר הוועדה, ח”כ אורי מקלב ברך על המדיניות שהונהגה ברשות המיסים בעקבות הישיבה הקודמת.

כמו כן ציין ח”כ מקלב שהוא מקווה כי העברת המידע בין המוסד לביטוח לאומי לרשות המיסים יקל על ההורים לילדים נכים בהתמודדותם מול סבך הבירוקרטיה ויותר הורים יוכלו להנות מהטבות במס.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן