Skip to main content

חדשות

פניות ציבור לגבי תשלום בחניוני בתי החולים -ישיבת מעקב

קטגוריה: Access Israel News

הוועדה לפניות הציבור קיימה היום ישיבת וועדה נוספת בנושא פניות ציבור לגבי תשלום בחניוני בתי החולים, עבור מבקרים מקרבה ראשונה של חולים, שמאושפזים תקופה ממושכת.

יו”ר הוועדה, ח”כ אורי מקלב, ציין כי ישיבה זו ישיבת מעקב לישיבה שהתקיימה בנושא ב-3 במרץ 2010.

בסיכום הישיבה, בחודש מרץ, הודיע ח”כ מקלב כי בכוונתו לפנות לסגן שר הבריאות בבקשה לגבש נוהל אחיד וברור שיחייב את בתי החולים בארץ בנושא תעריפים בחניוני בתי החולים- מתן פטור והנחות לקבוצות מסוימות: חולים המאושפזים תקופות ממושכות, חולים המגיעים לבתי החולים תכופות וקרובים מקרבה ראשונה הסועדים את החולים. ”בני המשפחה של החולים אינם מגיעים לבית החולים לצורך תיירות ובילוי- אנשים אלו נמצאים במצוקה קשה בתקופת האשפוז וסיעוד החולה הוא הכרח. יש לזכור כי על ההורים הסועדים את ילדיהם לדאוג להגיע בזמן גם אל ילדיהם האחרים, להגיע בזמן למקום הלימודים והעבודה וכד`. במקרים בהם החיוב על החניונים הנגבה הוא כפול ומשולש, אזי הדבר בלתי מתקבל על הדעת” אמר. כמו כן ביקש ח”כ מקלב לעגן בנוהל זה, את כל נושא חובת הידוע למבקרים בבתי החולים על האופציות הקיימות במתן הפטורים וההנחות בחניונים. לדבריו, צריך להמנע מבירוקרטיה מיותרת שכן, לבן המשפחה הסועד את החולה אין את הזמן, היכולת ואורח הרוח לעמוד מול הבירוקרטיה. ”יש לקבוע שפה אחידה, ככל האפשר, בכל נושא החנייה בבתי החולים” אמר. כמו כן ציין ח”כ מקלב כי בעקבות ישיבת הוועדה הקודמת, הגיעו לוועדה פניות ותלונות רבות בנושא מחירי החניה הגבוהים בבתי החולים.

ח”כ מקלב ציין במהלך הישיבה הנוכחית כי החניה בבית החולים היא חלק ממערך האשפוז. ”אנשים משלמים ממיטב כספם ביטוח בריאות ממלכתי וחלק מכספים אלה צריכים להיחשב גם במחירי החניה בבתי החולים” אמר. ח”כ מקלב ציין כי יש פה בעיה קשה של שירות וחוסר מודעות על האפשרות לקבל את ההנחה או הפטור מתשלום. ח”כ מקלב ציין כי בכל מחלקה צריך להיות מחולק דף הסבר ”דע את זכויותיך” בנושא החניונים.

ח”כ יוליה שמאלוב-ברקוביץ`, תמהה מדוע בתי החולים רואים בחניונים כמקור הכנסה עבורם? עוד ציינה ח”כ שמאלוב-ברקוביץ` כי הכל עניין של רצון וניהול. במידה ובתי החולים מעוניינים להתחשב בציבור המבקרים ולתת הנחות ופטורים, יכולים לעשות זאת באמצעות ישיבת הנהלה אחת. ח”כ שמאלוב ברקוביץ` הציעה כדוגמא, למרכז רפואי תל-אביב, שאין בקרבתו חניה צמודה לבית החולים, לקבוע תעריף שונה למבקרים בבית החולים לבין אלה שלא מבקרים בבית החולים ובוחרים להחנות שם את רכבם בגלל תעריפי החניה הזולים יחסית לאזור. ח”כ שמאלוב ברקוביץ` הציעה כי בבתי החולים שאין להם חניה צמודה, העירייה תקצה שטח שתחול עליו ארנונה מופחתת, ושיהיו הסעות מבית החולים לחניון.(”שאטלים”)

ד”ר מיקי דור, ראש אגף רפואה כללית במשרד הבריאות, ציין כי כיום קבוצות הפטור וההנחות הן מצומצמות ביותר, וכוונת משרד היא להרחיב את קבוצת הפטורים מתשלום בחניוני בתי החולים. ד”ר דור ציין כי כאשר תגובשנה ההחלטות הסופיות בנושא תובא החלטה לאישור הנהלת המשרד. ”משרד הבריאות ישמח מאוד להרחיב את אוכלוסיית הפטורים אך מי ישא בעלויות אלה?”, שאל ד”ר דור.

מר ניל פרלמן, מנהל תחום מינהל ומשק במשרד הבריאות ציין כי בעקבות ישיבת הוועדה הקודמת בצע משרד הבריאות בחינה מחודשת בנושא הענקת מקומות חניה בבית חולים וגביית תשלומים עבורם. הבחינה נעשתה באמצעות סקר שנעשה בכל בתי החולים הממשלתיים. לדבריו, בכוונת המשרד להחיל על כל בתי החולים הממשלתיים מחיר מקסימום לתשלום יומי שיהיה תקף ל-24 שעות ביממה. כמו כן תקבע ועדת חריגים שתדון בכל המקרים הפרטניים שייהנו מהנחות ופטורים מתשלום בבתי החולים. ההנחות תנתנה בהתאם לקריטריונים שיקבעו על ידי המשרד. לדברי מר פרלמן משרד הבריאות יתבסס על קבוצת הפטורים וההנחות כפי שקיימת היום בבתי חולים הדסה ותל השומר , ואף ירחיב אותה בהתאם לצרכים כפי שהתגלו בסקר שהתבצע. הקבוצות העיקריות הפטורות הן: הורי פגים, סיבוכי הריון, תורמי דם ומח עצם, שיקום, פיזיותרפיה- טיפולים ארוכים, אונקולוגיה, דיאליזה ועוד.

הגב` איילה בן דהאן, מנהלת יחידת בתי חולים במשרד הבריאות ציינה כי לבתי החולים יש יעד הכנסות מול יעד הוצאות. ההכנסות מהחניונים מועברים לאוצר המדינה והן לא חוזרות לבתי החולים. לבתי החולים יש הוצאות בהחזקת החניונים שכוללות פיקוח, תאורה, אבטחה. ”שטחי החניה מחושבים כשטחים מסחריים בחישובי הארנונה וגם זו בעיה בפני עצמה”, ציינה גב` בן דהן. ”המשרד מוכן להוריד עלויות בחניונים, אך מישהו צריך לספוג זאת” אמרה. חלק מנציגי בתי החולים אמרו כי נכון הדבר כי חניוני בתי החולים מכניסים כסף לבית החולים.

מר דורון וינברגר, עוזר סגן מנכ”ל חטיבת בתי החולים בשירותי בריאות כללית ציין כי בתי החולים של שירותי בריאות כללית יצטרפו להצעת משרד הבריאות לקביעת מחירי מקסימום לחניוני בתי החולים למשך יממה. מר וינברגר ציין כי עלות החזקת חניון היא גבוהה ומישהו צריך לשאת בעלויות האחזקה.

מר אודי שאולוף, אמרכל בית חולים הדסה ציין כי בינואר 2010 נבנה חניון מקורה חדש בבית חולים. החלטת מנכ”ל בית החולים שהכנסות בית החולים מהחניונים חוזרות לטובת החניונים. לבית החולים יש המון הוצאות על החזקת החניונים. מתוך 10,000 רכבים שנכנסים כל יום לחניוני הדסה, רק 1,000 משלמים בפועל על החניה. ”שאר הרכבים הנכנסים לא משלמים עבור החניה” אמר.

מר יוסי שחר, משנה למנכ”ל בית חולים מרכז רפואי תל-אביב על שם סוראסקי, ציין כי לבית החולים אין חניה צמודה. לפיכך קיים חוזה בין בית החולים לבין מפעיל החניון, להענקת הנחות ופטורים לחולים אונקולוגים, דיאליזה ויולדות. ”הבעיה שמבקרים נוספים שלא מבקרים בבית החולים, מחנים את רכבם בתוך חניוני בית החולים דבר שגורם לעומסים בחניות” אמר.
מר שחר ציין כי בית החולים מבצע לעיתים קרובות, סקרי שוק לגבי מחירי החניה באזור, על מנת שלא להיות זולים מידי ולא להיות יקרים מידי.

בסיכום הישיבה הודיע יו”ר הוועדה, ח”כ אורי מקלב כי הוועדה תקיים ישיבת מעקב נוספת בנושא במהלך מושב החורף. עד אז ביקש ממשרד הבריאות, בשיתוף, שירותי בריאות כללית ובתי החולים הפרטיים, לקבוע קריטריונים אחידים לכל בתי החולים בארץ, על פי הנתונים שעלו בישיבה, לגבי קבוצת ההנחות והפטורים, בחניוני בתי החולים, וכן לגבי, חובת ידוע אותם קריטריונים לציבור המבקרים בבית החולים.

מקור: הודעה לעיתונות מטעם ועדה מיוחדת לפניות הציבור

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן