Skip to main content

חדשות

קריאה להגברת התיאום הבינמשרדי לטיפול במצוקת העולים החדשים בכלל והעולים הקשישים בפרט במלחמה בצפון

קטגוריה: Access Israel News

ח”כ פרופ` מיכאל נודלמן: ”אני קורא להגברת התיאום הבינמשרדי לטיפול במצוקת העולים החדשים בכלל והעולים הקשישים בפרט במלחמה בצפון”

ועדת העליה, הקליטה והתפוצות בראשות ח”כ פרופ` מיכאל נודלמן, קיימה היום ישיבה דחופה בנושא: מצוקת העולים החדשים במלחמה בצפון.

ח”כ פרופ` מיכאל נודלמן: ”אין ספק שהעולים החדשים, תושבי הצפון שאין להם משפחה, או אפשרות כלכלית לעבור למרכז הארץ סובלים בשל המלחמה בצפון ומעבר לכל הקשישים העולים שהם כמעט חסרי ישע. לצערי, אין אסטרטגיה ממשלתית לפתרון בעיות התושבים בצפון בכלל והעולים בפרט. לא קיים תיאום בין הרשויות המקומיות לבין משרדי הממשלה הנדרשים לספק שירותים חיוניים – דבר המחמיר את מצבם של התושבים העולים בצפון.
דרושה כתובת מרכזית לפניות העולים. אני קורא למשרד לקליטת העלייה, להוות כתובת בשפות השונות, המגשרת בין כל הגופים. יש ליידע את העולים בדבר זכויותיהם, גם למניעת ניצולם ע”י מעסיקיהם בתקופת החירום: קבלת שכר, פנסיה, הטבות סוציאליות.
אני משבח את עבודתם של ארגוני המתנדבים.

ח”כ מרינה סולודקין: ”יש ליקויים רבים והיעדר תיאום בין משרדי הממשלה, פיקוד העורף וארגוני המתנדבים. דרוש מענה מערכתי לצרכי העולים החדשים באזור הצפון בתקופת המלחמה. לעולים אין משפחה ברחבי הארץ. אין להם רשת חברתית, ביטחונית וכספית. בחלק מהרשויות בצפון ואפילו חלוקת המזון ליושבים במקלטים נעשית עפ”י שיקולים פוליטיים.

השר לקליטת העלייה ח”כ זאב בוים: ”החל מתחילת הלחימה בצפון כ- 1000 עולים הגיעו לארץ מרביתם מארה”ב וצרפת, ביניהן 12 משפחות שהגיעו לאזור הצפון. זהו נתון מעודד ויש לציין זאת לזכותם של העולים”. בתגובה לדבריה של ח”כ מרינה סולודקין, ציין השר כי יש מענה מערכתי טוב של הרשויות בכל התחומים ויש שיתוף פעולה רב בין כל הגורמים. השר ביקש שלא לנסות ולעשות פוליטיקה מנושא העולים, אין פטרון אחד לעולים, כולם דואגים לטובתם. עוד ציין השר שורת פעולות אותן נקט המשרד לקליטת עליה , ובמרכזו מתן מידע בשפות השונות לעולים

מר מיכאל גינקר, יועץ לענייני קליטה במרכז לשלטון מקומי: ”אני נמצא בכרמיאל מאז תחילת המלחמה. כעשרת אלפים עולים נותרו בצפון לאחר הנפילות. בפועל קיים פינוי גם אם פיקוד העורף לא החליט על כך. עולים גודשים את קווי 106 ולא זוכים למענה. לקשישים בצפון לא מגיעים מזון ותרופות. הרבה ממשרדי הממשלה אינם נותנים שירותים כלל או פועלים רק במתכונת מאד מצומצמת וכך גם קופות החולים”.

גב` מירלה גל, מנכ”לית המשרד לקליטת העלייה: ”עלינו להצדיע לעולים החדשים שנשארו בצפון על החוזק והעמידה שלהם. כבר ביום הראשון למלחמה פתחנו מרכז מידע בכל השפות והפקנו חומר כתוב, שהועבר לרשויות מקומיות. לא יכולנו לתת מענה לכל הפונים שביקשו לעבור למרכז הארץ.

מר משה ויגדור, מנכ”ל הסוכנות היהודית: ”עם פרוץ המלחמה היו 3,500 עולים במרכזי הקליטה בצפון. מיד פינינו כ-600 צעירים ממרכזי הקליטה לכפרי נוער במרכז. מעבר לכך פינינו 16,000 צעירים עולים לכפרי נוער בשיתוף משרד החינוך. דאגנו למזגנים וטלוויזיות לעולים במקלטים. אנחנו משנעים לכ-2,000 עולים – 3 ארוחות ביום.


ח”כ אברהם מיכאלי: ”חסרה כתובת מרכזית לפניות העולים”.

ח”כ זאב אלקין: ”הקשישים העולים בצפון הם הנפגעים העיקריים, שכן הם אינם יודעים את השפה, אינם מחוברים למחלקה לשירותים חברתיים ולכן אינם זוכים למענה. על המשרד לקליטת העלייה להוות גשר בינם לבין הגורמים המטפלים”.

להלן החלטות הוועדה:

1. הוועדה שמעה על פעילותם הענפה של ארגוני מתנדבים שנציגיהם עמדו על הקשיים של העולים והסבו את שימת הלב לקשישים עולים שלא אותרו ונותרו בבתיהם גם כשנשמעו צפירות וכן לעולים רבים הנזקקים בשל המצב לסיוע נפשי.
2. הוועדה שיבחה את ראשי הרשויות המקומיות ובראשן כרמיאל שפעלו בצורה ראויה לחיקוי לטובת רבים מן התושבים העולים, כולל סקירה מבית לבית לאיתור קשישים ונזקקים.
3. הוועדה מודה לרדיו רק”ע ולערוץ 9 המעדכנים עולים במקלטים.

הוועדה קוראת לשר לקליטת העלייה ח”כ זאב בוים:

1. להעמיד בראש סדר העדיפויות את הטיפול בקשישים עולים.
2. לבחון את הטיפול בעולים מן הצפון שעברו למרכז הארץ.
3. לבחון את גיוס פיקוד העורף למיפוי ברשויות מקומיות חלשות בצפון כמו קריית שמונה וצפת שעלולות אלמלא-כן שלא להגיע לקשישים עולים.
4. לשדרג את התיאום והגישור בין האוכלוסייה של העולים לבין הרשויות. ניתן להיעזר ביועץ לענייני קליטה במרכז השלטון המקומי. עיקר שימת הלב צריכה להינתן לשוהים בשכונות הקבע, מאחר שמרכזי הקליטה ומקבצי הדיור מאוישים ע”י צוותים מיומנים של המשרד.
5. יש לבחון הקצאת סיוע נפשי לעולים נפגעי פוסט טראומה כתוצאה ממצב החירום.

הוועדה פונה לשר האוצר ח”כ אברהם הירשזון:

1. להורות לרשות המיסים שלא להחיל התיישנות על הגשת הודעה על נזק לרכוש בגין המלחמה, שכן הזמן המותר כיום עומד על שבועיים, בעוד שרבים מן התושבים אינם נמצאים באזור כרגע.

הוועדה קוראת למנכ”ל משרד הרווחה:

1. לגבש מדיניות טיפול רב מערכתי באוכלוסיית העולים החלשה במצב החירום בצפון.
2. להיעזר בארגוני העולים:
א. כחלק מאוכלוסיית המתנדבים לסיוע לצוותי החירום לאחר הכשרתם.
ב. לאיתור ולהכשרת עובדים סוציאליים דוברי אמהרית ורוסית לטיפול בתופעות פוסט טראומטיות.
ג. להתנדב כדוברי שפות, לאחר הכשרה, במוקדי 106.
3. מוצע לערוך דיון מקיף בהנהלת משרד הרווחה לגבי הטיפול בעולים בכלל ובקשישים שביניהם
בפרט.

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן