Skip to main content

חדשות

תו נכה הפך לאביזר נחשק, והנכים משלמים את המחיר / וואלה

קטגוריה: חדשות מתחום הנגישות

בשנים האחרונות חלה אינפלציה במספר תווי הנכה המונפקים בישראל בשל שורת הקלות. לפי נתוני הכנסת מ-2006, מספר הזכאים לו זינק ב-262%. אחד הגורמים לכך הוא תעשייה המפרנסת עו"ד ועסקנים שמנפיקים את התו תמורת סכום נאה, ובכך משבשים את חיי הנכים. "כבר אין לנו חניות"

קינן כהן / וואלה

בשנים האחרונות הופך תו הנכה לרכב לאחד מסמלי הסטטוס הנחשקים ביותר בישראל. שורת ההקלות למחזיקי התו, בעיקר בכל הקשור לסידורי חניה, הופכים אותו לכזה שמי שמצליח "לסדר" אחד לעצמו – נהנה לא רק מהאפשרות לחנות ללא תשלום בכחול לבן, אלא גם במקומות בהם החניה אסורה כמו מדרכות ובסמוך למעברי חציה. כמובן שאין הדברים אמורים בכל הקשור לאלו הנושאים בתו בשל מוגבלות גופנית או בעיות נגישות וזקוקים לו על מנת לקיים שגרת חיים סדירה, אלא שגם אלו נפגעים מהאינפלציה המוזרה במספר תווי הנכה המונפקים בישראל בשנים האחרונות.

"זה מורגש מאוד בשנים האחרונות", אומרת לוואלה! מיכל שחר, גננת מרעננה שנעזרת בקביים על מנת להתנייד ."יש מקומות חניה לנכים בעיר וגם במרכזי קניות אחרים, המספר שלהן לא השתנה כבר שנים, אבל ה"קליינטים" שלהן התרבו. אני היום פשוט לא מצליחה למצוא חניה במהלך היום, וכשאני מוצאת אחת הרבה פעמים אני רואה שהאנשים שחונים בה הם בעלי תו נכה, אבל לא כאלו עם מגבלת הליכה, לפחות לא כזו שמצריכה מהם לחנות שם".

יובל ווגנר מייסד ויו"ר עמותת נגישות ציין כי "חניות נכים זמינות הם סופר קריטיות לאנשים עם מוגבלות ובעיקר לאלה שיש להם מוגבלות בניידות. לצערנו הרב ניתן לראות בדוח של מחלקת המחקר של הכנסת גידול מטורף של מקבלי תו נכה. מעניין לראות את הפער העצום בין הנכים הקשים אלה שמקבלים תו נכה כחול –
17,874 מול 250,1407 אחוז בלבד".

הניצחון העצוב של הנכים

הגופים המוסמכים לקבוע זכאות לתו נכה הם משרד הבריאות, משרד הרווחה, משרד הביטחון והמוסד לביטוח לאומי. על סמך קביעת הנכות של אחד מגופים אלו – מנפיק על פי שיקולו משרד התחבורה את תו הנכה. ככלל, תווי הנכים נחלקים לשתי קבוצות עיקריות – תו נכה "רגיל" המסומן במשולש ירוק ותו נכה לבעלי מוגבלויות בגפיים התחתונות או הנעזרים בכיסא גלגלים. תו זה מסומן במלבן כחול. תגי נכה המונפקים על ידי משרד הביטחון נבדלים מאלו הרגילים בסימון כלנית על גבי המשולש או המלבן.

עד שנת 2011, היו חניות הנכים המסומנות במקומות חניה ציבוריים מיועדות אך ורק לנכים הנושאים את התו הכחול, כלומר, בעלי צורך בכיסאות גלגלים או כאלו בעלי מוגבלויות בגפיים התחתונות. אולם מצב זה השתנה לאחר עתירה שהגישה עמותת "נגישות ישראל" שדרשה להשית שוויון בין בעלי התווים בנוגע לשימוש בחניות, העתירה שהתקבלה על ידי בגץ, הביאה לכך שכיום בפועל רשאים כל בעלי תו נכה להחנות בחניה הייעודית לנכים – זו שבמקור מיועדת לאלו הזקוקים לקרבתה למתקני הנגשה, כניסות, הזקוקים למרווח בצדדיה על מנת לפרוס את המעלון לכיסא הגלגלים ועוד.

מזמין הדוח, ח"כ משה אבוטבול מש"ס אמר כי "פניות רבות שקיבלתי מנכי גפיים העלו בפניי מצב עגום בו נכים בכיסא גלגלים נאלצים לפעמים לחנות רחוק כשהם רואים שהחניה נתפסה על ידי נכים רגילים".

ואכן, מהממצאים בדוח המפורט שנכתב על ידי אסנת אלגום מזרחי ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, עולה כי בשנים האחרונות נרשמת עלייה משמעותית בכמות תווי החניה המונפקים במדינת ישראל. עלייה שיכולה להיות מוסברת על ידי שלוש סיבות מרכזיות – הראשונה היא גדילה משמעותית באוכלוסיית המדינה ויחד איתה בכמות היחסית של נכים בה, סיבה אחרת יכולה להיות גל תחלואה מסתורי הגורם ליותר ויותר אנשים להזדקק לתו זה, והסיבה השלישית: אצבע קלה על אישורי התווים לצד התפתחות "תעשייה" המפרנסת עורכי דין, פונקציונרים ועסקנים שאומנותם היא הנפקת התו הנכסף תמורת תשורה נאה…

לקריאת הכתבה המלאה באתר וואלה >>



גרף עליית מספר בעלי תג נכה לאורך השנים:
ביולי 2006 היו 74,000, בפברואר 2012 היו 120,782, בינואר 2015 היו 145,517, בדצמבר 2020 היו 244,615 ונכון לינואר 2022 יש 269,014 בעלי תג נכה

 

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן