Skip to main content

חדשות

תזכיר לתיקון חוק איסור הפליית אנשים עיוורים המלווים בכלבי נחייה

קטגוריה: חדשות לאנשי מקצוע

תזכיר חוק

א. שם החוק המוצע:

חוק איסור הפליית אנשים עיוורים המלווים בכלבי נחייה, התשע"ג-2013 (תיקון – כלבים בהכשרה), תשע"ג- 2013

ב. מטרות החוק המוצע והצורך בו:

חוק איסור הפליית עיוורים המלווים בכלבי נחייה, התשנ"ג-1993 (להלן- " החוק") נחקק במטרה לאסור הפלייתם של עיוורים המלווים בכלבי נחייה לצורך ניידותם בכניסה למקומות ציבוריים ושימוש במתקנים ציבוריים וכן בתחבורה ציבורית.

החוק הקיים קובע איסור הפלייה כאמור אך ורק לעיוור המלווה בכלב נחייה. אולם, ישנו צורך להשוות את המצב גם לגבי אנשים המשמשים כאוֹמנים לכלבים ולגורי כלבים, אצלם הם שוהים במשך כשנה עד שנה וחצי. בתקופה זו לומדים הכלבים והגורים לחיות במסגרת משפחתית והם נחשפים למצבים שונים בהם ייתקלו בעת תפקידם ככלבי נחייה.

בתקופה זו, המשפחה האומנת נדרשת לבצע תהליך "סוציאליזציה", הכולל הליכה עם הכלב למקומות ציבוריים שונים כגון: מרכזי קניות, מרכולים, מקומות בילוי, נסיעה בתחבורה ציבורית.

ככל שהכלבים והגורים ייחשפו ליותר גירויים ותהליך הסוציאליזציה יהיה יסודי יותר, יגברו הסיכויים להצלחתם בתפקידם הייעודי העתידי.

לאחר סיום תקופת הכשרה ראשונית זו במשפחה האומנת, עוברים הכלבים תהליך הכשרה אינטנסיבי על ידי מדריכים מוסמכים לכלבי נחייה. גם תהליך זה כולל את חשיפת הכלבים לגירויים ומצבים בהם ייתקלו במסגרת תפקידם ככלבי נחייה. לשם כך, יש צורך שגם מדריכים לכלבי נחייה ייכנסו עם כלבי הנחייה למקומות שונים.

מטרת החוק המוצע היא להסדיר חוקית את החובה לאפשר לאוֹמן לכלב נחייה וכך גם למדריך כלבי נחייה, להיכנס למקומות ציבוריים ולהשתמש בתחבורה הציבורית, כפי שכיום החוק קובע לגבי עיוורים.

ג. עיקרי החוק המוצע:

החוק המוצע מבקש לאפשר לאוֹמן לכלב נחייה וכך גם למדריך כלבי נחייה, להיכנס למקומות ציבוריים ולהשתמש בתחבורה הציבורית באופן זהה לזה של עיוורים, כפי שקיים כיום בחוק. לצורך כך, מוצע להחיל את הסעיף בחוק הקיים האוסר להגביל את זכותו של עיוור מלהיכנס למקום ציבורי או להשתמש במתקן בו וכן מלהשתמש בתחבורה ציבורית, וכן להחיל את הסעיף בו חל איסור על גביית תשלום מעיוור בכניסה למקום ציבורי, שימוש במתקן בו ושימוש בתחבורה ציבורית, בשל היותו מלווה בכלב נחייה.

כך, מבקש החוק המוצע גם לאפשר הגשת תביעה אזרחית בגין הפרת הוראותיו.

החוק המוצע אף מבקש לתקן את ההוראה העונשית הקיימת בחוק ולהגדיר את הקנסות שיוטלו על העובר על הוראות החוק, וכן להחיל הוראות שונות מחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998, בגין הפרת הוראות החוק.

 

ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים:

תיקון חוק איסור הפליית אנשים עיוורים המלווים בכלבי נחייה, התשנ"ג-1993, כאמור לעיל ועל פי הנוסח המוצע להלן.

ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה:

אין.

 

 

מאמרים נוספים בנושא

הירשמו לנגישון והשארו מעודכנים
תשאירו מייל עכשיו ונדאג שתשארו מעודכנים כל הזמן